2025-05-05, 00:33
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Vad r den europeiska motsvarigheten till ChatGPT? r det fortsatt Le Chat av Mistral AI ( (FB) Le Chat ) som r den enda vettiga konkurrenten som EU har tagit fram? Finns det ngon svensk konkurrent? Nu nr 🎺 startat handelskrig r man mindre sugen p att mata amerikansk AI med all sin data. Vi behver gynna den europeiska AI-branschen nu.

Frtydligande: Jag efterfrgar allts inte LLM-modeller att kra lokalt. Jag sker tjnster, som appar eller hemsidor, som r framtagna av europer och drivs av egna servrar belgna inom den europeiska unionen.
Citera
2025-05-05, 01:30
Medlem
Hur nr man lechat? Mste man lgga till aux i skordet?
Citera
2025-05-05, 18:27
Medlem
Eu finansierar tv llm som inte kr n.

Fler projekt som kommer kosta miljarder och visa sig vara helt vrdelst.

Handelskriget r ver inom en mnad.
Citera
2025-05-05, 18:39
Medlem
Om man inte har sinofobi s funkar DeepSeek utmrkt.

(Kom igen nu!)
Citera
2025-05-05, 18:59
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intressgruppen
Eu finansierar tv llm som inte kr n.

Fler projekt som kommer kosta miljarder och visa sig vara helt vrdelst.

Handelskriget r ver inom en mnad.

EU sponsrar bla https://openeurollm.eu/

Men nu var vl frgan mer modeller som krs som SaaS och r tillgngliga och det r redan besvarat.
Citera
2025-05-05, 21:32
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Korrekt. Mistral r det enda projektet som har ngon form av substans.
All annat r snutte-filt projekt som r fr syns skull d det inte satsas s tungt i dem som det behvs.

Europa r typ cooked.
Citera
2025-05-06, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Om man inte har sinofobi s funkar DeepSeek utmrkt.

(Kom igen nu!)

Deepseek r inget vidare. Anvndbart p ngra omrden men verlag blir det fr mnga misstag. Och att snacka om komplicerade aspekter av Kina r i princip omjligt.
Citera
2025-05-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Vad r den europeiska motsvarigheten till ChatGPT? r det fortsatt Le Chat av Mistral AI ( (FB) Le Chat ) som r den enda vettiga konkurrenten som EU har tagit fram? Finns det ngon svensk konkurrent? Nu nr 🎺 startat handelskrig r man mindre sugen p att mata amerikansk AI med all sin data. Vi behver gynna den europeiska AI-branschen nu.

Frtydligande: Jag efterfrgar allts inte LLM-modeller att kra lokalt. Jag sker tjnster, som appar eller hemsidor, som r framtagna av europer och drivs av egna servrar belgna inom den europeiska unionen.
Jag r lite bekymrad ver innovations nivn i eu. Och Sverige inte minst. Verkar vara p nivn Somali.
Citera
2025-05-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Jag r lite bekymrad ver innovations nivn i eu. Och Sverige inte minst. Verkar vara p nivn Somali.

Ja, Sverige har frvnansvrt lite att komma med. Fretagen r mest fokuserade p USA vilket givetvis hr ihop med att alla vljer Microsoft, Google, Amazons...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in