2025-05-05, 00:33
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Vad är den europeiska motsvarigheten till ChatGPT? Är det fortsatt Le Chat av Mistral AI ( (FB) Le Chat ) som är den enda vettiga konkurrenten som EU har tagit fram? Finns det någon svensk konkurrent? Nu när 🎺 startat handelskrig är man mindre sugen på att mata amerikansk AI med all sin data. Vi behöver gynna den europeiska AI-branschen nu.

Förtydligande: Jag efterfrågar alltså inte LLM-modeller att köra lokalt. Jag söker tjänster, som appar eller hemsidor, som är framtagna av européer och drivs av egna servrar belägna inom den europeiska unionen.
Citera
2025-05-05, 01:30
Medlem
Hur når man lechat? Måste man lägga till aux i sökordet?
Citera
2025-05-05, 18:27
Medlem
Eu finansierar två llm som inte kör än.

Fler projekt som kommer kosta miljarder och visa sig vara helt värdelöst.

Handelskriget är över inom en månad.
Citera
2025-05-05, 18:39
Medlem
Om man inte har sinofobi så funkar DeepSeek utmärkt.

(Kom igen nu!)
Citera
2025-05-05, 18:59
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intressgruppen
Eu finansierar två llm som inte kör än.

Fler projekt som kommer kosta miljarder och visa sig vara helt värdelöst.

Handelskriget är över inom en månad.

EU sponsrar bla https://openeurollm.eu/

Men nu var väl frågan mer modeller som körs som SaaS och är tillgängliga och det är redan besvarat.
Citera
2025-05-05, 21:32
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Korrekt. Mistral är det enda projektet som har någon form av substans.
All annat är snutte-filt projekt som är för syns skull då det inte satsas så tungt i dem som det behövs.

Europa är typ cooked.
Citera
2025-05-06, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Om man inte har sinofobi så funkar DeepSeek utmärkt.

(Kom igen nu!)

Deepseek är inget vidare. Användbart på några områden men överlag blir det för många misstag. Och att snacka om komplicerade aspekter av Kina är i princip omöjligt.
Citera
2025-05-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Vad är den europeiska motsvarigheten till ChatGPT? Är det fortsatt Le Chat av Mistral AI ( (FB) Le Chat ) som är den enda vettiga konkurrenten som EU har tagit fram? Finns det någon svensk konkurrent? Nu när 🎺 startat handelskrig är man mindre sugen på att mata amerikansk AI med all sin data. Vi behöver gynna den europeiska AI-branschen nu.

Förtydligande: Jag efterfrågar alltså inte LLM-modeller att köra lokalt. Jag söker tjänster, som appar eller hemsidor, som är framtagna av européer och drivs av egna servrar belägna inom den europeiska unionen.
Jag är lite bekymrad över innovations nivån i eu. Och Sverige inte minst. Verkar vara på nivån Somali.
Citera
2025-05-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Jag är lite bekymrad över innovations nivån i eu. Och Sverige inte minst. Verkar vara på nivån Somali.

Ja, Sverige har förvånansvärt lite att komma med. Företagen är mest fokuserade på USA vilket givetvis hör ihop med att alla väljer Microsoft, Google, Amazons...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in