• 1
  • 2
2025-05-05, 18:11
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sant. Men så det är. Vi borde ju få vara våra egna. Om vi klassar eller ej och banker i Sverige borde rättas efter vad vi tycker. Så ja sjukt USA ännu en gång främlingar i ett land hundratals mils från oss åter bestämmer för vår räkning.
I USA vet de nog inte ens vad NMR är, det var förmodligen någon makthavare i Sverige som "tipsade".
Citera
2025-05-05, 18:41
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Men det ju inte pga åsikter utan helt för jag var fattig och därmed inte en bra kund för denna nya banken. Men givet är sättet samma. De kan neka utifrån då dålig kund rent affärsmässigt att det kommer inte bli mycket kosing i vinst med denna kunden, eller då dålig kund för det kommer sabba vårt märke att då tex ge Nordfront ett konto där.
De som nekas eller får sina konton uppsagda väljs förstås ut så att skadan för banken själv minimeras. Alltså sådana som du som inte genererar så mycket i intäkter. Eller som har låg sannolikhet för att de skall bråka, gå till tidningarna, klaga hos konsumenternas bank- och finansbyrå eller skriva någon inlaga till Finansinspektionen. Alltså de som inte är så verbala, juridiskt kunniga, allmänt stukade eller helt enkelt har häcken full i sin livssituation.

Det är därför som Finansinspektionen inte samlar in statistik över de som nekas eller får sina konton indragna. Det är liksom en tyst överenskommelse att FI tittar åt ett annat håll när bankerna överimplementerar penningtvättlagarna för sin egen vinning som kompensation.

Det compliance-industriella komplexet har en stark intern solidaritet och kåranda. Även när de för formens skull låtsas stå på motsatta sidor.

Jag utesluter inte heller att den som är öppet kritisk mot penningtvätt- och betaltjänstlagarna samt framväxten av ett compliance-industriellt komplex faktiskt också blir diskriminerad av bankerna av politiska skäl. Även om det mest verkar ha använts av andra politiska skäl, som mot NMR.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-05-05 kl. 18:57.
Citera
2025-05-05, 18:52
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Sant. Men så det är. Vi borde ju få vara våra egna. Om vi klassar eller ej och banker i Sverige borde rättas efter vad vi tycker. Så ja sjukt USA ännu en gång främlingar i ett land hundratals mils från oss åter bestämmer för vår räkning.
Betalsystemet bör därför vara statligt och icke-diskriminerande, som ett naturligt monopol typ Postgirot, så att andra länders nyckfulla lagstiftning inte automatiskt leder till faktiska straff i Sverige.
Citera
2025-05-05, 19:36
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Betalsystemet bör därför vara statligt och icke-diskriminerande, som ett naturligt monopol typ Postgirot, så att andra länders nyckfulla lagstiftning inte automatiskt leder till faktiska straff i Sverige.

På vilket sätt var Postgirot ett monopol? Sedan förstår jag inte vad skillnaden skulle vara om banksystemet var statligt, bankerna skulle fortfarnde lyda under samma lagar som olika stater bestämde. NMR skulle fortfarnde blivit terrorklassat och om svenska banker skulle vilja vara med och leka skulle man fortfarnde behöva böja sig för USA.
Citera
2025-05-06, 10:09
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
På vilket sätt var Postgirot ett monopol? Sedan förstår jag inte vad skillnaden skulle vara om banksystemet var statligt, bankerna skulle fortfarnde lyda under samma lagar som olika stater bestämde. NMR skulle fortfarnde blivit terrorklassat och om svenska banker skulle vilja vara med och leka skulle man fortfarnde behöva böja sig för USA.
Postgirot var inget monopol, men betalsystemet kontrollerades inte av bankerna, och bankerna behövde därför inte räddas om de kom på obestånd och tillgång till betalningssystemet var en självklar rättighet.

Banksystemet skall inte vara statligt, poängen är att skilja på betalningssystemet och bankerna (Bankerna kan förstå också vara anslutna till betalningssystemet, som vem som helst). Om betalningssystemet var statligt skulle det vara en rent utrikespolitisk fråga om USA kunde tvinga Sverige (och en juridisk fråga i Sverige) att inskränka rätten till tillgång till betalningssystemet.

Man måste inte vara tvungen att ha ett bankkonto för att kunna betala räkningar och ta emot pengar.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-05-06 kl. 10:12.
Citera
2025-05-06, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnowboarMusik
Undrar om det finns sådana fall här i Sverige. Jag vet att SD (Sverigedemokraterna) blev nekade att få ha bankkonton hos SEB och Handelsbanken för länge sen (2003). Men detta gällde ett politiskt parti, undrar om det finns ett fall där det handlar om privatpersoner. Kan vara fall då de skyller på "penningtvätt" eller något annat med vagt begrundande för att dölja att det är en form av finansiell utpressning/censur det handlar om, för att tysta ner folk utan att erkänna det.

I USA finns det sådana fall, ett exempel är Joshua Conner Moon (ägaren av kiwifarms, 8chan m.m.) där han påstår att han konstant blir nekad att få ha konton från nästan alla banker, utan måste använda kontanter och krypto för att driva på sin verksamhet. Det är då på grund av sin hemsida (samt sina yttranden på nätet troligtvis) så vill banker inta ha honom som kund.

Finns det liknande fall i Sverige (eller i Skandinavien)?
Jag blev nekad konto hos Handelsbanken i Norge. Svensk medborgare hela livet. De sa jag kunde komma tillbaka när jag fick jobb i Norge. Jag fick jobb i Norge strax därefter, gick till annan bank.
Citera
2025-05-13, 19:28
Medlem
Citat:

Har att göra med att USA har kontrollen över betalsystemet SWIFT och ingen bank vill bli utestängd från det så de följer amerikanska direktiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in