• 1
  • 2
2025-05-05, 00:12
Medlem
SnowboarMusiks avatar
Undrar om det finns sådana fall här i Sverige. Jag vet att SD (Sverigedemokraterna) blev nekade att få ha bankkonton hos SEB och Handelsbanken för länge sen (2003). Men detta gällde ett politiskt parti, undrar om det finns ett fall där det handlar om privatpersoner. Kan vara fall då de skyller på "penningtvätt" eller något annat med vagt begrundande för att dölja att det är en form av finansiell utpressning/censur det handlar om, för att tysta ner folk utan att erkänna det.

I USA finns det sådana fall, ett exempel är Joshua Conner Moon (ägaren av kiwifarms, 8chan m.m.) där han påstår att han konstant blir nekad att få ha konton från nästan alla banker, utan måste använda kontanter och krypto för att driva på sin verksamhet. Det är då på grund av sin hemsida (samt sina yttranden på nätet troligtvis) så vill banker inta ha honom som kund.

Finns det liknande fall i Sverige (eller i Skandinavien)?
Citera
2025-05-05, 00:16
Medlem
skammenjimmies avatar
Det är knappast bara pga diverse politicks uttalanden som gör att tom bankerna jävlas med en. De har som rutin att skrämma en och spärra bankomatkoden så att man alltid ska vara rädd att stå medellös. Sen måste man kontakta dem i eller till Sverige utan ersättning för allt helvete man fick helt ofötjänt.
Citera
2025-05-05, 00:31
Medlem
SnowboarMusiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skammenjimmie
Det är knappast bara pga diverse politicks uttalanden som gör att tom bankerna jävlas med en. De har som rutin att skrämma en och spärra bankomatkoden så att man alltid ska vara rädd att stå medellös. Sen måste man kontakta dem i eller till Sverige utan ersättning för allt helvete man fick helt ofötjänt.
Jo, att få en massa "busy work" är en form av att terrorisera folk (gå igenom telefonköer, email, bilresande och byråkrati m.m.), genom att slösa bort deras tid. Det är ett sätt att bromsa upp en persons framgång. Att spärra någons konto och sen säga "my bad" (upprepade gånger) ger ju signaler att det är sabotage.

Men, jag gjorde tråden för att se om det finns det ett dokumenterat fall av detta, här i Skandinavien?
Citera
2025-05-05, 00:33
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowboarMusik
Undrar om det finns sådana fall här i Sverige. Jag vet att SD (Sverigedemokraterna) blev nekade att få ha bankkonton hos SEB och Handelsbanken för länge sen (2003). Men detta gällde ett politiskt parti, undrar om det finns ett fall där det handlar om privatpersoner. Kan vara fall då de skyller på "penningtvätt" eller något annat med vagt begrundande för att dölja att det är en form av finansiell utpressning/censur det handlar om, för att tysta ner folk utan att erkänna det.

I USA finns det sådana fall, ett exempel är Joshua Conner Moon (ägaren av kiwifarms, 8chan m.m.) där han påstår att han konstant blir nekad att få ha konton från nästan alla banker, utan måste använda kontanter och krypto för att driva på sin verksamhet. Det är då på grund av sin hemsida (samt sina yttranden på nätet troligtvis) så vill banker inta ha honom som kund.

Finns det liknande fall i Sverige (eller i Skandinavien)?
Det var masor av somalier som fick sina bankkonton spärrade i Sverige efter 9/11 eller du var kanske inte född då?
Citera
2025-05-05, 00:41
Medlem
Severlohs avatar
Ja, ledarna i NMR har fått bankkonton spärrade och blivit av med BankID etc.
Citera
2025-05-05, 01:35
Medlem
boll-svantes avatar
Widar Nord från Fria Tider fick sitt bankkonto hos Swedbank avstängt med luddiga motiveringar för några år sedan. Dock stämde han dem och fick kontot tillbaka.
Citera
2025-05-05, 07:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja, ledarna i NMR har fått bankkonton spärrade och blivit av med BankID etc.

Men där var de ju för de blev uppsatta på terrorlistan. Dvs bankerna hade inget annat väl än att banna dom. För annars skulle bankerna själva bli bannade.

I övrigt så är det ju mer fritt bankens eget val. Rent rättsligt ska en bank inte kunna neka en pga åsikter. Men de kommer väl ludda in det i annat om de nu inte vill ha dig som kund. Försökte ju byta bank och det blev världens intervju om exakt varför jag ville ha konto på just denna nya banken. Sedan blev det nej och som anledning gavs att jag redan hade ett konto i en annan bank. Jo men ville ju bara ändra...

Men det ju inte pga åsikter utan helt för jag var fattig och därmed inte en bra kund för denna nya banken. Men givet är sättet samma. De kan neka utifrån då dålig kund rent affärsmässigt att det kommer inte bli mycket kosing i vinst med denna kunden, eller då dålig kund för det kommer sabba vårt märke att då tex ge Nordfront ett konto där.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-05-05 kl. 07:49.
Citera
2025-05-05, 08:16
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Brittiska banker gjorde det tex mot mannen som nyss vann storslagen seger i valet, Nigel Farage.. och canada gjorde det mot lastbilschaufförer som protesterade mot covid1984 nedstängningar. Så att det inte skulle kunna hända ( eller ej hänt) i megacucklandet sveerigestan ser jag som inte särskilt troligt.
Citera
2025-05-05, 08:37
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men där var de ju för de blev uppsatta på terrorlistan. Dvs bankerna hade inget annat väl än att banna dom. För annars skulle bankerna själva bli bannade.

I övrigt så är det ju mer fritt bankens eget val. Rent rättsligt ska en bank inte kunna neka en pga åsikter. Men de kommer väl ludda in det i annat om de nu inte vill ha dig som kund. Försökte ju byta bank och det blev världens intervju om exakt varför jag ville ha konto på just denna nya banken. Sedan blev det nej och som anledning gavs att jag redan hade ett konto i en annan bank. Jo men ville ju bara ändra...

Men det ju inte pga åsikter utan helt för jag var fattig och därmed inte en bra kund för denna nya banken. Men givet är sättet samma. De kan neka utifrån då dålig kund rent affärsmässigt att det kommer inte bli mycket kosing i vinst med denna kunden, eller då dålig kund för det kommer sabba vårt märke att då tex ge Nordfront ett konto där.

NMR är inte terrorklassat, nej.
Citera
2025-05-05, 08:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
NMR är inte terrorklassat, nej.

De är just det. Dvs alla banker världen över. Om de inte vill bli bannade av USA. Så måste de neka NRM och personer knutna till rörelsen konto.

Citat:
I somras terrorklassades Nordiska motståndsrörelsen, NMR, av USA.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...v-nmr_hc11136/
Citera
2025-05-05, 09:46
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De är just det. Dvs alla banker världen över. Om de inte vill bli bannade av USA. Så måste de neka NRM och personer knutna till rörelsen konto.

Ja men de är inte terrorklassade i Sverige, vilket gör det ganska sjukt att ett annat land i praktiken kan diktera vilka som får ha bankkonton i Sverige.
Citera
2025-05-05, 09:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ja men de är inte terrorklassade i Sverige, vilket gör det ganska sjukt att ett annat land i praktiken kan diktera vilka som får ha bankkonton i Sverige.

Sant. Men så det är. Vi borde ju få vara våra egna. Om vi klassar eller ej och banker i Sverige borde rättas efter vad vi tycker. Så ja sjukt USA ännu en gång främlingar i ett land hundratals mils från oss åter bestämmer för vår räkning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in