2025-05-04, 23:59
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazeCrace
Ah, bästa hittils!

Går det att göra den änny kortare och tydligare??
Ja men då blir det mindre tydligt.

Offside är när en spelare står framför motståndarnas sista försvarare när han får en passning.
2025-05-05, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
När bollen slås så ska dina medspelare vara framför dina motståndare..

Enkelt ?
Två backar och målvakten?
Måste man har framför sig då som motståntdare?

När pasen slås tänkte jag

Jag fick beröm för att jag var så bra på att placera mig i fotbollen i skolan ! Visste inget om regler
Senast redigerad av troligengud 2025-05-05 kl. 00:11.
2025-05-05, 00:29
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Om man tycker offside i fotboll är bökigt, i syskonsporten rugby uppstår en offsidelinje varje gång någon sparkar bollen och det går även att stå i defensiv offside.
2025-05-05, 02:06
Medlem
Ger mig på ett försök att beskriva med.

Regeln offside, i de flesta sporter - kanske främst hockey och fotboll - finns överlag till för att ett lag ska behöva spela bollen/pucken in i mål; i motsats till att bara skjuta långbollar över hela planen till främsta placerade lagkamraterna (långpassa pucken över hela planen i hockey). Då spelar man ju inte in den, utan bara fegspelar.

I fotboll är en spelare är i offside-position om följande tre villkor är uppfyllda samtidigt:
  1. Han står närmare motståndarnas mål än bollen i det ögonblick som en lagkamrat passar bollen till honom.
  2. Han är närmare mållinjen än den näst sista motståndaren när bollen passas av lagkamrat (näst sist för målvakten räknas som sist).
  3. Han är aktivt involverad i spelet, genom att:
    - ta emot bollen
    - påverka spelet
    - störa en motståndare
En spelare kan alltså stå i offsideposition utan att det döms offside, men det krävs att han deltar aktivt i spelet.

Det döms inte offside ..
- vid inkast, hörna eller utspark från mål.
- om spelaren är på egen planhalva.
- Om spelaren får passning bakifrån men inte deltar i spelet (t.ex. bara står i offsideposition utan att röra bollen eller påverka spelet eller någon).
Senast redigerad av Robbinist 2025-05-05 kl. 02:19.
2025-05-05, 02:59
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
JAG är inte en fotbollsmänniska alls och har frågat minst 30 pers de senaste åren men ingen kan beskriva det så att oinitierade fattar direkt

Jag vill nu se om fb-arna har kollen på bollen i denna fråga

Så. Hur skulle ni beskriva offsideregeln med en mening eller ett kort stycke?
Alla förklarinar har varit fel hitintills.
Här är den rätta:
En spelare är offside om den står närmare motståndarnas mål än både bollen och a. näst sista motståndaren + b. när bollen spelas till hen – och c. hen deltar (ingriper, påverkar eller tjänar) i spelet.
2025-05-05, 04:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Tänk dig om du har ett kök och din fru/flickvän är utanför köket. Då är hon offside. Samma i fotbollen om en i motståndarlaget är längre ner mot motståndaremålet än sista backen så är han offside. Dock gäller det inte vid inkast.

Citat:
Bring them. Vad dom inte vet är att jag är en värre autist så ingen idé aktivera mig. Många som fått erfara det här så kommer lämnas i fred, iallafall för deras bästa.

Det bästa vore om du kollar lite bilder på Google bilder också. Lättare förstå sammanhanget då.
Vad fan har autism med något att göra?

Du kan tydligen inte reglerna.

Handlar inte om ”sista backen” utan det handlar om att det måste vara minst två spelare framför dig innan du placerar sig bakom dom.

Så det skit samma om det är sista backen eller inte.

Är målvakten uppe för en hörna och springer tillbaka så är du OFFSIDE oavsett om den ”den sista backen” fortfarande är framför dig.

Fjant.

Dessutom så kan man inte få offside om man fortfarande är på sin planhalva.

Fjant
2025-05-05, 05:59
Medlem
Anfallaren får inte vara på andra sidan backlinjen när passen slås.
2025-05-05, 07:18
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Ja men då blir det mindre tydligt.

Offside är när en spelare står framför motståndarnas sista försvarare när han får en passning.
Nej det stämmer inte. Här kommer en kort och korrekt förklaring.

” En spelare är offside om hen är närmare motståndarnas mål än både bollen och minst två motståndare (oftast en försvarare och målvakten) i det ögonblick en lagkamrat passar bollen – och spelaren deltar i spelet.”
2025-05-05, 07:52
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Den där tror jag jag fattar
Altså, offsudelinjen är rörlig och följer den sista backen innan motstånfar målet
Om han rör sej rör sej den linjen
Så om en kille sparkar bollen förbi alla i motståndarlaget till en i egna laget innan motståndarmålet är det garanterat offside?
Ah det är ju inte sista backen utan näst sista spelaren, målvakten inkluderad. Så om målvakten är ute och ränner i mittcirkeln är det näst sista backen.

Men är en anfallande bakom bollen är hen aldrig offside. Och det räknas ju från när bollen passas.

Sen kan man heller aldrig vara offside på egen planhalva så att säga.

Sen får hon också stå i offside position. Men det är först när hon gör det och påverkar spelet som det kan blåsas offside.

Så det är rätt många undantag att ta hänsyn till vid offside regeln
2025-05-05, 07:52
Medlem
manfalangs avatar
Är det inte att man passar en spelare där bollen passerar en försvarare (back) när bollen slogs om den befunnits sig där då? Enklast är ett exempel. Undantag är när backen inte kunde påverka spelet. Annars hade ju backen alltid kunna stå vid den andres målvakt.
2025-05-05, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Nej det stämmer inte. Här kommer en kort och korrekt förklaring.

” En spelare är offside om hen är närmare motståndarnas mål än både bollen och minst två motståndare (oftast en försvarare och målvakten) i det ögonblick en lagkamrat passar bollen – och spelaren deltar i spelet.”

Din förklaring är både kort och korrekt, men frågan är om en okunnig enkelt förstår den.

Blev en intressant tråd, faktiskt. Inte enkelt att lägga sig på rätt nivå och hur mycket man skall utelämna för att en okunnig skall förstå. Jag tror ju man ofta skall skippa det där med två motståndare, även om det är mer korrekt. Gäller att uttrycka sig i nivå med mottagaren, och ju dummare mottagare desto mer förenklat måste man uttrycka sig.
2025-05-05, 07:57
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Tänk dig om du har ett kök och din fru/flickvän är utanför köket. Då är hon offside. Samma i fotbollen om en i motståndarlaget är längre ner mot motståndaremålet än sista backen så är han offside. Dock gäller det inte vid inkast.
Många lägenheter och hus har öppen planlösning. Var går gränsen då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in