• 1
  • 2
2025-05-04, 23:01
Medlem
JAG är inte en fotbollsmänniska alls och har frågat minst 30 pers de senaste åren men ingen kan beskriva det så att oinitierade fattar direkt

Jag vill nu se om fb-arna har kollen på bollen i denna fråga

Så. Hur skulle ni beskriva offsideregeln med en mening eller ett kort stycke?
Senast redigerad av HazeCrace 2025-05-04 kl. 23:05.
2025-05-04, 23:06
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazeCrace
JAG är inte en fotbollsmänniska alls och har frågat minst 30 pers de senaste åren men ingen kan beskriva det så att oinitierade fattar direkt

Så. Hus skulle ni beskriva offsidrregeln med en mening eller ett kort stycke?

Det är svårt att förklara med en mening, men om du klarar av att läsa en enkel text med ett fåtal stycken så kan du läsa på Wikipedia, där det dessutom beskrivs med bilder.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Offside_(fotboll)
2025-05-04, 23:08
Medlem
buisnismannens avatar
Tänk dig om du har ett kök och din fru/flickvän är utanför köket. Då är hon offside. Samma i fotbollen om en i motståndarlaget är längre ner mot motståndaremålet än sista backen så är han offside. Dock gäller det inte vid inkast.
2025-05-04, 23:11
Medlem
https://youtube.com/watch?v=GePlbCsG...hpw9FImI_pHI2B
2025-05-04, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Tänk dig om du har ett kök och din fru/flickvän är utanför köket. Då är hon offside. Samma i fotbollen om en i motståndarlaget är längre ner mot motståndaremålet än sista backen så är han offside. Dock gäller det inte vid inkast.
Den där tror jag jag fattar
Altså, offsudelinjen är rörlig och följer den sista backen innan motstånfar målet
Om han rör sej rör sej den linjen
Så om en kille sparkar bollen förbi alla i motståndarlaget till en i egna laget innan motståndarmålet är det garanterat offside?
2025-05-04, 23:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Ajdå. Nu kommer autisterna hoppa på dig som kåta grodor i juninatten.
Om man inte riktigt kan reglerna ska man inte ge dem den chansen.
2025-05-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det är svårt att förklara med en mening, men om du klarar av att läsa en enkel text med ett fåtal stycken så kan du läsa på Wikipedia, där det dessutom beskrivs med bilder.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Offside_(fotboll)
Tänkte inte bara på att förstå själv utan utmanade fb samhället att gnugga dom snå grå och tänka ut en bra förklaring!.
2025-05-04, 23:15
Medlem
buisnismannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen

Bring them. Vad dom inte vet är att jag är en värre autist så ingen idé aktivera mig. Många som fått erfara det här så kommer lämnas i fred, iallafall för deras bästa.

Citat:
Den där tror jag jag fattar
Altså, offsudelinjen är rörlig och följer den sista backen innan motstånfar målet
Om han rör sej rör sej den linjen
Så om en kille sparkar bollen förbi alla i motståndarlaget till en i egna laget innan motståndarmålet är det garanterat offside?

Det bästa vore om du kollar lite bilder på Google bilder också. Lättare förstå sammanhanget då.
2025-05-04, 23:16
Medlem
Citat:

Så. Hur skulle ni beskriva offsideregeln med en mening eller ett kort stycke?

Den som tar emot en passning får inte vara närmare kortlinjen än alla motståndarnas utespelare, när passningen slås.

(sedan är det som sagt en djungel av detaljregler som t ex att man inte kan vara offside när bollen sätts i spel igen efter att ha varit utanför planen, att man inte kan vara offside på egen planhalva, att man inte är offside om man är bakom bollen, osv osv… osv..)
2025-05-04, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Hehe fattade unte skämtet flrrns nu, kul!!
Fb är ju besserwissertätt men anonymt så...no biggie där..
2025-05-04, 23:17
Medlem
Anfallande spelare får i passningsögonblicket inte vara framför den näst sista försvararen i motståndarlaget.

Men en bild säger mer än tusen ord:
https://upload.wikimedia.org/wikiped...elarge.svg.png
2025-05-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Den som tar emot en passning får inte vara närmare kortlinjen än alla motståndarnas utespelare, när passningen slås.

(sedan är det som sagt en djungel av detaljregler som t ex att man inte kan vara offside när bollen sätts i spel igen efter att ha varit utanför planen, att man inte kan vara offside på egen planhalva, att man inte är offside om man är bakom bollen, osv osv… osv..)
Aha så offside är samlingsnamn för många regler i olika situationer?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in