• 1
  • 2
2025-05-04, 20:25
Medlem
Mondhers avatar
Kan vi helt enkelt säga att en visning är en person? Alltså en IP? Om en tråds har 400 visningar så har den helt enkelt setts av 400 personer? Om inte, hur många personer har sett en tråd med 400 visningar?
Citera
2025-05-04, 20:30
Medlem
kalkryggars avatar
Jag har egentligen inte en susning. Men jag tror inte att det är unika personer/IP.

Om du under en dag är inne 5 gånger i en tråd så tror jag att det räknas upp 5 gånger. Men det måste ju vara någon slags tidsinställning om det ska vara relevant. För i så fall så blir det ju uppräknat varje gång man går från sida till sida i en tråd.
Citera
2025-05-04, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
För i så fall så blir det ju uppräknat varje gång man går från sida till sida i en tråd.
Ja om de är så kan man bara trycka på F5 många gånger för sabba räknare.
Citera
2025-05-04, 21:27
Medlem
Det är väl en fråga någon av den här avdelningens sex moderatorer borde kunna svara på?
Citera
2025-05-04, 21:48
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det är väl en fråga någon av den här avdelningens sex moderatorer borde kunna svara på?

1/6 dvs jag kan inte svara på den frågan tyvärr.
Citera
2025-05-04, 21:49
Moderator
Neksnors avatar
Vad "F5" har med saken att göra vet jag inte...

Brukar det inte finnas någon cookie som håller reda på besöket? Med hjälp av en sådan borde man kunna hålla reda på vilka trådar ett visst besök har läst och med hjälp av den informationen uppdatera trådars visningar. Jag har, utan att kunna sådant alls, fattat det som att den presenterade visningsräknaren på sådana här sidor inte uppdateras i realtid, det handlar antagligen om att spara server och det är ganska ointressant om en tråd har exakt 253745 eller 253812 visningar.
Citera
2025-05-04, 23:00
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr

Det är inte moderatorerna som sitter och knackar forumkod.

Jag gissar ett visningarna inte är något som ändrats från Vbulletin-dagarna så om man googlar på hur det fungerar på Vbulletin i allmänhet så skulle mina pengar ligga på att svaret är det samma här.
Citera
2025-05-04, 23:01
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vad "F5" har med saken att göra vet jag inte...

Brukar det inte finnas någon cookie som håller reda på besöket? Med hjälp av en sådan borde man kunna hålla reda på vilka trådar ett visst besök har läst och med hjälp av den informationen uppdatera trådars visningar. Jag har, utan att kunna sådant alls, fattat det som att den presenterade visningsräknaren på sådana här sidor inte uppdateras i realtid, det handlar antagligen om att spara server och det är ganska ointressant om en tråd har exakt 253745 eller 253812 visningar.

Själva räknaren måste nog nästan ligga på servern. Men man kan använda cookies för att hålla reda på när användaren senast var inne i en viss tråd.

Själv undrar jag lite mer över hur det styrs med hur många besökare en tråd har just nu. Men det kan vara så att man inte har helt lust med att gå ut med exakt hur man gör av vissa skäl.
Citera
2025-05-05, 14:57
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Själva räknaren måste nog nästan ligga på servern. Men man kan använda cookies för att hålla reda på när användaren senast var inne i en viss tråd.
Att servern sköter räkningen utgår jag från, det är ju en typisk servergrej. Jag menade att en besökares cookie kan hålla reda vilka trådar som besökts under besöket. När en tråd öppnas "pratar" servern cookien och kollar huruvida tråden redan är besökt eller ej och uppdaterar sedan räkneverket.

Men jag vet inte, det där är bara spekulation.
Citat:
Själv undrar jag lite mer över hur det styrs med hur många besökare en tråd har just nu. Men det kan vara så att man inte har helt lust med att gå ut med exakt hur man gör av vissa skäl.
Vet inte om det finns någon branschstandard, men en enkel lösning är väl att se hur många, även där kan en kaka hjälpa till, som har laddat ner tråden de senaste X minuterna?
Citera
2025-05-05, 22:30
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Vet inte om det finns någon branschstandard, men en enkel lösning är väl att se hur många, även där kan en kaka hjälpa till, som har laddat ner tråden de senaste X minuterna?

Jo men frågan är hur vet serven hur länge jag är i tråden? Säg att jag öppnar en tråd. Jag kan stänga ner den efter 2 sekunder eller så kan jag läsa på en sida i tråden i 20 minuter.

Så om 50 personer går in i en tråd 12.00. Sen stänger 50 personer ner webbläsaren 12.01. Vad kommer rapporteras 12.02 ...och baserat på vad?
Citera
2025-05-06, 14:57
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jo men frågan är hur vet serven hur länge jag är i tråden? Säg att jag öppnar en tråd. Jag kan stänga ner den efter 2 sekunder eller så kan jag läsa på en sida i tråden i 20 minuter.

Så om 50 personer går in i en tråd 12.00. Sen stänger 50 personer ner webbläsaren 12.01. Vad kommer rapporteras 12.02 ...och baserat på vad?
Hur länge du sitter och läser blir svårt att se, jag gissar att en mer korrekt benämning är "antal besökare som laddat ner sidan senaste X minuterna" eller något liknande.
Citera
2025-05-06, 19:20
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Hur länge du sitter och läser blir svårt att se, jag gissar att en mer korrekt benämning är "antal besökare som laddat ner sidan senaste X minuterna" eller något liknande.

Jag tänker också att det förmodligen är så enkelt de har gjort det. Men det skulle vara intressant att veta hur det fungerar då. Typ vilken tid de tillämpar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in