• 1
  • 2
2025-05-04, 17:57
Medlem
Vad är syftet med att ha ett aktiebolag och för varje år från start ha en nettoomsättning som är lägre än omkostnaderna och handelsvaror (några tusenlappar) och därefter fylla på med aktieägartillskott (några tusenlappar) år ut o år in sedan start?
Citera
2025-05-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pagset
Vad är syftet med att ha ett aktiebolag och för varje år från start ha en nettoomsättning som är lägre än omkostnaderna och handelsvaror (några tusenlappar) och därefter fylla på med aktieägartillskott (några tusenlappar) år ut o år in sedan start?

Jag skulle anta att undvika kontrollbalansräkning och sannolik konkurs.
Är det ett handelsbolag så är det synnerligen effektivt då man kan få ett väldigt högt justerat anskaffningsvärde vilket kan tas upp som en kapitalförlust då bolaget avvecklas.
Citera
2025-05-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Är det ett handelsbolag så är det synnerligen effektivt då man kan få ett väldigt högt justerat anskaffningsvärde vilket kan tas upp som en kapitalförlust då bolaget avvecklas.
Ok jag försöker förstå ..men detta är ett aktiebolag och man har som alternativ att "bara" avveckla (innan konkurs) när det visat sig efter 5 år att det uppenbart inte finns någon lönsamhet eller ens en bra affärside. Kan det bli en kapital-förlust även vid avvecklande av ett aktiebolag? Finns ett lager som är ungefär lika stort som aktiekapitalet. Som sagt var.. försöker förstå och är tackas för inputs!
Citera
2025-05-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pagset
Ok jag försöker förstå ..men detta är ett aktiebolag och man har som alternativ att "bara" avveckla (innan konkurs) när det visat sig efter 5 år att det uppenbart inte finns någon lönsamhet eller ens en bra affärside. Kan det bli en kapital-förlust även vid avvecklande av ett aktiebolag? Finns ett lager som är ungefär lika stort som aktiekapitalet. Som sagt var.. försöker förstå och är tackas för inputs!

Man kan ju alltid lyfta ingående moms och det jag gjorde i mitt hb var ju att sätta diverse abonnemang på firman och sen dra av förlusten.
Citera
2025-05-05, 04:16
Medlem
Citat:
Man kan ju alltid lyfta ingående moms och det jag gjorde i mitt hb var ju att sätta diverse abonnemang på firman och sen dra av förlusten.

Nja. Om du kontinuerligt redovisar mer ingående än utgående moms kan Skatteverket till slut ifrågasätta om dina momsbelagda omkostnader faktiskt kan härledas till verksamheten och dra in din momsregistrering och/eller underkänna dina momsdeklarationer och återkräva eventuella överskjutande återbetalningar (med ränta och skattetillägg).
Citera
2025-05-05, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Nja. Om du kontinuerligt redovisar mer ingående än utgående moms kan Skatteverket till slut ifrågasätta om dina momsbelagda omkostnader faktiskt kan härledas till verksamheten och dra in din momsregistrering och/eller underkänna dina momsdeklarationer och återkräva eventuella överskjutande återbetalningar (med ränta och skattetillägg).

Såklart. Men det handlar nog om tid och volym. Ett företag måste ju kunna få ägna sig åt forskning och utveckling. Se bara på alla läkemedelsbolag i början.
Citera
2025-05-05, 22:46
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Såklart. Men det handlar nog om tid och volym. Ett företag måste ju kunna få ägna sig åt forskning och utveckling. Se bara på alla läkemedelsbolag i början.

Så är det, men räkna med granskning från Skatteverket om du bara har kostnader och inga (eller väldigt små) intäkter.

Men absolut, IT-bolag kan ju tex utveckla en plattform, finansiera den genom aktieägartillskott och få tillbaka momsen på externa leverantörers fakturor.
Citera
2025-05-06, 19:15
Medlem
Citat:

Man ska alltså betala in t.ex. 1000 spänn för att få ner skatten med 210 spänn?
Senast redigerad av ardathbey 2025-05-06 kl. 19:19.
Citera
2025-05-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Man ska alltså betala in t.ex. 1000 spänn för att få ner skatten med 210 spänn?

Nja du handlar väl en tjänst för 800. Drar av 200 i moms och betalar därför in 800. Istället för att köpa den privat för 1000.
Senast redigerad av ChrisLynch 2025-05-06 kl. 19:33.
Citera
2025-05-06, 20:36
Medlem
Citat:
Nja du handlar väl en tjänst för 800. Drar av 200 i moms och betalar därför in 800. Istället för att köpa den privat för 1000.
Vad har det med att höja det justerade anskaffningsvärdet inför en avveckling att göra?
Citera
2025-05-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vad har det med att höja det justerade anskaffningsvärdet inför en avveckling att göra?

Nu gäller ju JAV endast HBn men förluster ökar JAU och kan sen tas upp som en kapitalförlust när HB avvecklas. Så dubbel glädje
Citera
2025-05-06, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Är det ett effektivt sätt (föra in aktieägartillskott) att hålla Skv borta ett tag då siffrorna i bokslutet är positiva? Kan Skv återkräva moms-avdraget för helt osäljbara saker innan avveckling alt konkurs? Det startas ju mängder av aktiebolag där det inte verkar finnas någon lönsamhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in