• 1
  • 2
2025-05-04, 17:47
Moderator
Meijis avatar
"– Som vi förstår är det två grupperingar som har hamnat i slagsmål med varandra, säger Stockholmspolisens presstalesperson Mats Eriksson. ...

Ärendet är rubricerat som grov misshandel och en man i 25-årsåldern är gripen. Den gripne och två andra har förts till sjukhus.

Enligt en inringare var det åtta till tio personer som bråkade medan en annan talade om tjugo. "

Vad är detta? Vilka s.k. "två grupperingar" handlar det om. Vad är Älta för plats?

https://www.expressen.se/nyheter/sve...jatteslagsmal/
Citera
2025-05-04, 18:02
Avstängd
Tuppruskarens avatar
Var fotboll mellan DIF och AIK idag, förmodligen huliganer som gjort upp i en grusgrop.
Citera
2025-05-04, 18:06
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Var fotboll mellan DIF och AIK idag, förmodligen huliganer som gjort upp i en grusgrop.
Det misstänkte jag också. Men polisen säger att det är något annat.

Stort slagsmål – man gripen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1375036
Citat:
– De är i blandade åldrar mellan 20 och 60 år, säger Mats Eriksson på polisen.

Polisens bedömning är att bråket varken är idrottsrelaterat eller politiskt relaterat.

– Jag kan inte gå in på vad det handlar om. Det är inte uppenbart i nuläget, säger Eriksson.
Citera
2025-05-04, 18:14
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad är detta? Vilka s.k. "två grupperingar" handlar det om. Vad är Älta för plats?

Älta har lite blandad bebyggelse, angränsar till flera naturreservat och har endast bussförbindelser till andra större centrum och innerstaden. Ligger i mina ögon lite ”off”. Har ofta korsat det efter att ha vandrat genom Nackareservatet. Det är väl ett lite lugnare förort, men skottlossningarna har senaste åren även nått dit.
Citera
2025-05-04, 18:33
Medlem
halaltarzans avatar
I området Stensö skriver SR.....
Senast redigerad av halaltarzan 2025-05-04 kl. 18:58.
Citera
2025-05-04, 18:36
Medlem
Flor-Idas avatar
Det är väl uppenbart att det är två babbegrupperingar det handlar om. Jag lägger min slant på araber mot afrikaner. Kan också vara två zigenarklaner.
Citera
2025-05-04, 18:38
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Det misstänkte jag också. Men polisen säger att det är något annat.

Stort slagsmål – man gripen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1375036
Ja, 20-60 låter inte som firmor direkt. Mer en knattematch fylld med "lovande fotbollstalanger" vars föräldrar och farföräldrar lagt sig i...
Citera
2025-05-04, 18:55
Medlem
Osguts avatar
Med tanke på åldersspannet låter det spontant som två rivaliserande familjer som drabbat samman i någon form av hedersrelaterat fejd. Om det är t.ex. kurder eller romer vågar jag inte chansa på.
Citera
2025-05-04, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osgut
Med tanke på åldersspannet låter det spontant som två rivaliserande familjer som drabbat samman i någon form av hedersrelaterat fejd. Om det är t.ex. kurder eller romer vågar jag inte chansa på.

Nja, dom yngre i älta umgås eller associeras ofta med 60 åringarna pga att de bara finns en krog i hela lilla orten. Skulle snarare tippa på att nån gamling, full och dann. Sagt nptt som gjort nån av babbekidsen sura och så har de blivit alkisar mot tuggarna. Ej ovanligt.

Finns inga zigenare eller "svarta" i älta. Dom svarta som finns är väldigt försvenskade.
Citera
2025-05-04, 22:28
Medlem
Vad är det för grupper? Någon som vet? 25 åring tagen av polis och en av de tre som förts till sjukhus.
Citera
2025-05-05, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
I området Stensö skriver SR.....
https://www.sverigesradio.se/artikel...e-till-sjukhus
Ett stort slagsmål mellan två grupperingar bröt ut i Älta i området Stensö på söndagseftermiddagen. Enligt polisen var 10-20 personer inblandade i åldrarna 20-60 år.

En man i 25-årsåldern är gripen och misstänkt för grov misshandel, den misstänkte tillsammans med två andra personer har förts till sjukhus.

Polisen utreder fortfarande vad som hänt, men misstänker ingen politiskt eller fotbollsrelaterad orsak till bråket.
Citera
2025-05-05, 09:20
Medlem
Osguts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mozartsulfat
Nja, dom yngre i älta umgås eller associeras ofta med 60 åringarna pga att de bara finns en krog i hela lilla orten. Skulle snarare tippa på att nån gamling, full och dann. Sagt nptt som gjort nån av babbekidsen sura och så har de blivit alkisar mot tuggarna. Ej ovanligt.

Finns inga zigenare eller "svarta" i älta. Dom svarta som finns är väldigt försvenskade.

Du menar alltså att det har varit slagsmål innan mellan den yngre och den äldre generationen av lokalinvånare och upprinnelsen oftast varit nonsens som yttrats på fyllan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in