2025-05-04, 17:00
Medlem
Grovyles avatar
Hej.
Jag har hunnit bli 30 år och har sedan 10 år tänkt utbilda mig så att man kommer bort från det själadödande, stillasittande jobb jag har stått ut med..
Har på antagning.se sökt förutbildning till skogsmästarprogrammet på slu..

Har ni några tips på jobb/utbildningar/ böcker, eller andra saker (som att söka praktik/hjälpa till hos bondgård/ skogsarbetarfirma t.ex)
till en som vill (måste) jobba med skog,mark, naturen??
Har gymnasial utb inr företagsekonomi med godkända betyg utom i naturkunskap 2b där jag har C.

Ni som jobbar med jord/skogsbruk: även om ni inte har något tips.. hur kom ni in i erat yrke och vad är bäst att kunna för att komma någon vart?

Vilket yrke inom skog/jordbruk kommer behövas framöver trots AI och all automatisering?

Dela gärna vad ni tänker oavsett hur mörkt och okonstruktivt det må vara!
/ Akbar
Citera
2025-05-04, 17:12
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovyle
Hej.
Jag har hunnit bli 30 år och har sedan 10 år tänkt utbilda mig så att man kommer bort från det själadödande, stillasittande jobb jag har stått ut med..

Har ni några tips på jobb/utbildningar/ böcker, eller andra saker (som att söka praktik/hjälpa till hos bondgård/ skogsarbetarfirma t.ex)
Har gymnasial utb inr företagsekonomi med godkända betyg utom i naturkunskap 2b där jag har C.

Ni som jobbar med jord/skogsbruk: även om ni inte har något tips.. hur kom ni in i erat yrke och vad är bäst att kunna för att komma någon vart?

Vilket yrke inom skog/jordbruk kommer behövas framöver trots AI och all automatisering?

/ Akbar

Måste det vara skogsbruk?
I Alta finns "Arktisk friluftsliv og naturguiding".
Det finns liknande utbildningar runt om i Norge. Också icke-kandidatutbildningar.
Citera
2025-05-04, 17:28
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hej.

/ Akbar
Jag har verkligen dålig kunskap om vad som krävs för att få arbete inom sektorn. Men å andra sidan så anses ju natur och miljövård mer och mer viktigt så arbetsmarknaden torde ju vara i alla fall hyfsad. Givetvis kan vissa saker ersättas av AI, men långt ifrån allt. Det där snacket om att folk kommer bli arbetslösa av AI köper jag inte. Jobbar själv med radiologi och vi har då rakt inte tappat arbetstillfällen, snarare tvärt om, däremot har yrket i sig omdanats.

Det kommer alltid behövas folk som ska ut på fältet, AI kommer aldrig kunna ersätta den mänskliga insatsen.
Citera
2025-05-04, 17:32
Medlem
Grovyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Måste det vara skogsbruk?
I Alta finns "Arktisk friluftsliv og naturguiding".
Det finns liknande utbildningar runt om i Norge. Också icke-kandidatutbildningar.

Intressant. . Tack!
Nej, så länge det hänger ihop med naturen/utomhus så är det bra
Citera
2025-05-04, 17:39
Medlem
Grovyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag har verkligen dålig kunskap om vad som krävs för att få arbete inom sektorn. Men å andra sidan så anses ju natur och miljövård mer och mer viktigt så arbetsmarknaden torde ju vara i alla fall hyfsad. Givetvis kan vissa saker ersättas av AI, men långt ifrån allt. Det där snacket om att folk kommer bli arbetslösa av AI köper jag inte. Jobbar själv med radiologi och vi har då rakt inte tappat arbetstillfällen, snarare tvärt om, däremot har yrket i sig omdanats.

Det kommer alltid behövas folk som ska ut på fältet, AI kommer aldrig kunna ersätta den mänskliga insatsen.

Tack ändå för ditt svar!
Natur och miljövård bör ju, som du säger, fortsätta vara viktiga grejer.. min största fråga nu är bara hur man kommer in med foten inom dessa yrken..
Har iaf passionen för natur och allting kring..

Funderade på att skapa en business genom att komma på bra lösningar för att byta onödig plast mot papper , glas å metall.. men e bara hypotetiskt än så länge
Citera
2025-05-04, 17:59
Medlem
godboys avatar
Citat:
Tack ändå för ditt svar!
Natur och miljövård bör ju, som du säger, fortsätta vara viktiga grejer.. min största fråga nu är bara hur man kommer in med foten inom dessa yrken..
Har iaf passionen för natur och allting kring..

Funderade på att skapa en business genom att komma på bra lösningar för att byta onödig plast mot papper , glas å metall.. men e bara hypotetiskt än så länge
Hm, det du nämner om materialutbyte är ju redan något som är pågående, det känns väl dock som att det är något som faller mer under ingenjörsspektrat. T ex så förpackar ju en del vintillverkare vin på pappflaskor som ser ut som vanliga flaskor. Grejen med just förpackningar är ju att de ska hålla innehållet fräscht över relativt lång tid. Sen finns det säkert ett mycket komplicerat regelverk kring detta.

Men för att få jobb inom sektorn så krävs det säkert att man är framåt och samtidigt anpassningsbar. Det är inte fel att komma med idéer, men de ska inte vara helt galna.

Den utbildning du verkar vara inne på - skogsmästare - verkar väl mest gå ut på att läsa av den (lokala) skogen, t ex vilka skyddsvärda arter finns just där. Sen beroende på vilken sida du jobbar på, så handlar det om att antingen försöka stoppa exploatering av området med hänvisning till den unika miljön för den specifika arten, eller om du jobbar på andra sidan så kommer det handla om hur ni ska se till att arten inte påverkas av exploateringen.
Citera
2025-05-09, 12:20
Medlem
Grovyles avatar
Några mer tankar om hur man kan få jobb inom ovannämnda termer?
Citera
2025-05-13, 09:22
Medlem
Citat:
Några mer tankar om hur man kan få jobb inom ovannämnda termer?

Nåt inom skogsbruk? Gallra skog?

Finns ett gäng YH-utbildningar inom lantbruk mm:

https://www.yrkeshogskolan.se/hitta-...?area=lantbruk

Tex ”praktisk skogsvårdare”.
Citera
2025-05-13, 18:12
Medlem
Skogsmaskinsförarutbildning finns i Skara
https://www.vgregion.se/f/naturbruk/...kesutbildning/

Finns nog med bland utbildningarna skribenten ovan länkade med.

Finns även agrotekninker som är inriktad på jordbruk
https://www.vgregion.se/f/naturbruk/.../utbildningar/
Citera
2025-05-13, 18:23
Medlem
Citat:
Hej.

/ Akbar

Jag och min man började som anställda på gård med djur och växtodling. Sen har vi jobbat oss upp med att arrendera mark.

Är man intresserad, vill lära sig och vill jobba så går allt.
Vi har många som ringer och frågar om jobb, och om inte vi kan erbjuda nåt så tipsar vi om andra gårdar. Det behövs alltid folk. Det är en framtidsbransch så det är helt rätt val om du är intresserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in