2025-05-04, 15:41
Medlem
Ördögs avatar
I Gateshead i nordöstra England har 14 barn och tonåringar gripits som misstänkta för dråp, sedan kroppen av en tonårspojke hittats i en eldhärjad industribyggnad. Det rapporterar BBC och Sky News.

Branden bröt ut på fredagskvällen (2 maj) i industriområdet Fairfield. När den släckts hittades i byggnaden kroppen av 14-årige Layton Carr, som hade anmälts som saknad.

Utredningen är ännu i ett tidigt skede. Polisen meddelar dock att ett gång på 14 ungar är misstänkta, och att de hålls i förvar. Det rör sig om elva pojkar och tre flickor i åldern 11-14 år.

Området där detta skedde är förfallet, och många av byggnaderna är övergivna, säger BBC.

Vet nån mer om omständigheterna?

https://www.bbc.com/news/articles/c5ygn4q9x3vo
https://news.sky.com/story/fourteen-...shead-13361164
https://news.sky.com/video/fourteen-...shead-13361241
Senast redigerad av Ördög 2025-05-04 kl. 15:55.
Citera
2025-05-04, 16:55
Medlem
GIMP-SUITs avatar
Till att börja med så byter jag ut namnet "L*yton C*rr" mot namnet på min barndomsvän, och så försöker jag låtsas som att jag läser en artikel som handlar om att ett barn, en 14-årig pojke har varit anmäld försvunnen och hans uppeldade kropp hittades. Fan vad hemskt tänker jag. Sedan läser jag att det finns hur många misstänkta som hälst, av båda könen och i samma ålder. I min hjärna så ser jag ett helt klassrum med ungar framför mig.

Vad fasen har hänt här? Varför saknades 14-åringen, varför dog han, varför eldades han upp, varför har en så stor samling barn samröre med varandra?

Jag är både fördomsfull och efterbliven så jag säger det rakt ut: Är det någon form av hem med utlänningar och andra etc som ingen har koll på, och det är detta hem som brunnit?
Citera
2025-05-04, 18:53
Medlem
Venators avatar
Inte mycket mer är känt än så länge men de gamla fabriksområdet var ju någon sorts tillhåll:
People living nearby said trespassing on the site was a "regular occurrence".

They also said fires were common but that what happened on Friday was "out of the ordinary".

One neighbour told the BBC it was the "biggest fire" they had ever seen.

Officers said the inquiry into the blaze was at an early stage and asked members of the public not to speculate about what happened.
Bill Quay är stadsdelen i Gateshead där det brann, men oklart om det var där barnen bodde.
Citera
2025-05-04, 19:15
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag tror inte 14 personer är gripna som misstänkta utan av utrednings-skäl. Man tror att de kan bidra med information.
Citera
2025-05-04, 19:52
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag tror inte 14 personer är gripna som misstänkta utan av utrednings-skäl. Man tror att de kan bidra med information.

Nja, BBC skriver faktiskt: "Eleven boys and three girls, aged between 11 and 14, were arrested on suspicion of manslaughter and remain in police custody."
https://www.bbc.com/news/articles/c5ygn4q9x3vo

Även The Guardian har en liknande formulering, och de brukar vara försiktiga och låter också artikeln främst handla om hur människor kommer med blommor och att han var omtyckt: "Fourteen children have been arrested on suspicion of manslaughter over the death of Layton Carr, from South Tyneside."

https://www.theguardian.com/uk-news/...al-estate-fire

Så frågan är vad som ligger bakom detta...
Citera
2025-05-04, 20:12
Medlem
Venators avatar
Daily Mail har försökt intervjua nära anhöriga som också namnges - brittisk media förnekar sig inte:
https://www.dailymail.co.uk/news/art...ted-death.html

Sedan finns det nog olika slag av tråkigheter och problem i bakgrunden.

I The Sun citeras "his youth worker" som skrev: "A lush lad with his whole life ahead of him." Så pojken behövde/fick stöd, och det framgår också av att vänner till familjen satte upp en fond för att hjälpa mamman med kostnader för begravningen. Så en ensam mamma och ingen försäkring, etc.
https://www.thesun.co.uk/news/347860...rrested-death/
Citera
2025-05-04, 20:13
Medlem
En hel vild gissning.
1. Han har blivit stenad till döds av 14 muslimer för att han sa att han gillade fläskkött eller åt under ramadan.
2. Dödad av 14 muslimer för att han vägrade säga "free Palestine - from the river to the sea"

Tror inte helt på mina två ideer. Att blanda in så många och tända eld på fabriken i syfte att dölja kroppen låter för komplicerat.

Kan det istället vara en "olycka"? Kanske ett tiktok-prank som gått fel och barnen blivit desperata.
Kanske alla barnen lekte i den övergivna fabriken trots att de inte får. En olycka händer och de vill inte åka fast.

En helt annan ide. En-två andra killar ska ge Layton lite stryk men det går överstyr och innan de övriga passiva barnvittnerna hinner ingripa så är Layton redan död.

Kan att de alla är häktade för mord vara av häktningstekniska att anledningar.
Polisen får kanske inte låsa in barn i förebyggande syfte för att förhindra ihoppratande så de måste alla häktas för mord.
Citera
2025-05-04, 20:20
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
En hel vild gissning.
1. Han har blivit stenad till döds av 14 muslimer för att han sa att han gillade fläskkött eller åt under ramadan.
2. Dödad av 14 muslimer för att han vägrade säga "free Palestine - from the river to the sea"

Tror inte helt på mina två ideer. Att blanda in så många och tända eld på fabriken i syfte att dölja kroppen låter för komplicerat.

Kan det istället vara en "olycka"? Kanske ett tiktok-prank som gått fel och barnen blivit desperata.
Kanske alla barnen lekte i den övergivna fabriken trots att de inte får. En olycka händer och de vill inte åka fast.

En helt annan ide. En-två andra killar ska ge Layton lite stryk men det går överstyr och innan de övriga passiva barnvittnerna hinner ingripa så är Layton redan död.

Polisen får kanske inte låsa in barn i förebyggande syfte för att förhindra ihoppratande så de måste alla häktas för mord.

Om dina första hypoteser stämmer så är vi snart tillbaka i kravallerna från augusti förra året och förmodligen värre än då. Men detta verkar vara ett förhållandevis vitt område, framför allt Bill Quay, om man läser om området på nätet. Sedan kan de gissningarna förstås vara rätt ändå. Jag tror också mer på dina andra scenarion. Mobbing som gått helt fel är ju också en variant.

Han ser för övrigt kort ut på den mest cirkulerade bilden men han var 167 cm, så ganska normal längd för sin ålder vad jag tror.
Citera
2025-05-04, 21:27
Medlem
kasanetetofan0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
En hel vild gissning.

Det här är faktiskt inte ens en galen uppfattning på det sättet som UK ser ut med dess nya regering..
Senast redigerad av kasanetetofan0401 2025-05-04 kl. 21:30.
Citera
2025-05-04, 21:31
Medlem
kasanetetofan0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Om dina första hypoteser stämmer så är vi snart tillbaka i kravallerna från augusti förra året och förmodligen värre än då. Men detta verkar vara ett förhållandevis vitt område, framför allt Bill Quay, om man läser om området på nätet. Sedan kan de gissningarna förstås vara rätt ändå. Jag tror också mer på dina andra scenarion. Mobbing som gått helt fel är ju också en variant.

Han ser för övrigt kort ut på den mest cirkulerade bilden men han var 167 cm, så ganska normal längd för sin ålder vad jag tror.

UK gräver deras egna grav..
Citera
2025-05-21, 00:45
Medlem
Venators avatar
Det blev väldigt tyst om det här fallet - det verkar skrivas förvånansvärt lite i brittisk press och det är få spekulationer.

I en artikel publicerad för sex dagar sedan skriver BBC att de 14 barnen som arresterats har släppts mot borgen. Däremot har ytterligare barn arresterats, så att det totalt finns 21 misstänkta.

Northumbria Police said five boys, aged between 11 and 14, were arrested on suspicion of manslaughter, bringing the total number of children arrested to 21.

The force said it believed more people could have been there and the investigation continued.
https://www.bbc.com/news/articles/cr586pe4zn0o
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in