• 1
  • 2
2025-05-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om man krymper universum till jordens storlek och sedan krymper jorden p samma skala s blir jorden oerhrt mycket mindre n en atom. S liten att den nstan inte finns. Gud skapar allts hela universum och sedan fokuserar han p en prick som r s liten att den nstan inte finns, i sammanhanget.
Om jorden vote en centimeter i diameter s r solen en meter. Sedan finns det objekt drute som UY Scuti som r 1700 meter i diameter. 1700ggr strre n solen.
Ett tusen sjuhundra gnger. Strre. n. Solen.
Men gud fokuserar p den ljligt lilla pricken och detaljstyr en av livsformerna dr ner till detaljniv, vad de fr ta, vilka klder de fr ha, nr de ska vila, hur de ska skta sina slavar och vad man gr med en kvinna vars hand rkat nudda en annan mans blygd under ett frsk att skilja sin egen man frn honom under ett brk. Vad man ska gra? Hugga av handen. Gud blir arg och vred eller njd p grund av vad den hr obetydliga livsformen gr. Eller hur. Tnk att kunna skapa ett objekt 1700 gnger strre n solen och nd bli vred fr att ngon snattar i kiosken eller brister i respekt mot sina frldrar p en liten prick som nstan inte finns. Och nr jorden r s liten, hur liten r inte mnniskan d? Vi r skerligen under planck-lngd hr.

Hur tnker ni religisa nr ni inser universums storlek? Varfr tror ni att gud stirrar sig blind p en prick som nstan inte finns jmfrt med universum? Det hade ju rckt med att skapa vrt solsystem, eller Vintergatan om man nu vill ha ngra stjrnor ocks.

Detta var vldigt roligt att lsa, bsta jag lst idag!

Men mycket r inte i den fysiska vrlden. Drfr (fr-)blir det inte tydligt fr oss. Men det r ocks meningen att vi inte ska se, vi ska fokusera p det vrldsliga
Citera
2025-05-04, 18:49
Medlem
Citat:
Och nr jorden r s liten, hur liten r inte mnniskan d? Vi r skerligen under planck-lngd hr.

Och hur liten r d inte din hjrna?
Citera
2025-05-04, 18:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vetenskapen spekulerar kring ondligt mnga "bubbeluniversa" och fr Gud r kanske inte vrt universum s stort.

Om universum inte r s stort s blir ju jorden nnu mindre.
Citera
2025-05-04, 19:00
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Detta var vldigt roligt att lsa, bsta jag lst idag!

Men mycket r inte i den fysiska vrlden. Drfr (fr-)blir det inte tydligt fr oss. Men det r ocks meningen att vi inte ska se, vi ska fokusera p det vrldsliga

Ja, vi ska fokusera p det vrldsliga. Varfr r vi annars hr? Som Zen sger; Innan upplysningen, bra vatten och hugga ved. Efter upplysningen, bra vatten och hugga ved.

Att sitta i en grotta och meditera eller att g i kloster och avsga sig vrlden r direkt kontraproduktivt, skulle jag sga. Vi ska bka runt i jorden som tryffelsvin, ka p stryk, bli kra, glada, ledsna och ta del av allt vi kan i den hr vrlden under den korta tid vi har hr.
Citera
2025-05-04, 20:51
Medlem
Citat:
Just nu klagar jag inte p den som inte finns. Jag r nyfiken p hur man ser p saken, hur man frklarar, eller inte frklarar, fr sig sjlv, universums storlek.

Andra vrldar, andra gudar. Jordisk kristendom innebr att Gud dr fr din skull, och befriar dig frn synd. P Alpha Centauri r det du som ska d fr din Gud, till hans ra. Fresprkare finns ven hr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in