• 1
  • 2
2025-05-04, 13:57
Medlem
vinlands avatar
Tjing.
Man,60+ smal, 65 kg lågt blodtryck hela livet, men i princip toppvärden på alla blodtester genom åren.
Inga lyten eller men, fullt frisk utan mediciner, endast nässprayer vid förkylning.

Kom hem från 2 veckor i USA, går runt 1 vecka, blir asförkyld på Söndag morgon, vanligtvis är jag då däckad 1-2 veckor innan jag blir frisk, men vaknar måndag morgon och allt är borta, har aldrig hänt mig förut-frisk på en natt.

Sätter igång och storstäda, vilar sen typ 30 min, sen tuppar jag av 2ggr inom 10 min, första gången typ 10 sekunder-andra gången typ 1 min med 10 min mellanrum, vi åker då in till sjukan. Där tas det EKG direkt, sen följs det upp med div blodprover samt röntgas, får sen besked att jag har A-influensa virus samt Corona OC43 virus i mig, läggs in över natten, sen åka hem.

Sen veckan efter ultraljud av hjärta samt ekg igen och får en portabel blodtrycksmätare som jag ska ha på mig i 24 tim. Även här inga anmärkningar alls. Sen kom påskhelgen, står och väntar på käk, och tuppar nästan av igen, lyckas hålla mig uppe i dörrkarmen, vilket skrämmer slag på de andra.

Nytt besök på VC, doktorn tar ännu mera prover, samtidigt börjar jag sakta få tillbaka förkylningen igen, spottar gult slem, även här helt ok värden förutom att jag har olika blodtryck på mina armar...??
Höger arm >98/67 Vänster arm 120/75-är detta normalt, VC läkaren skulle konsultera en cardialog för detta.

Nu börjar jag söka på nätet, kollar med chatgpt och får följande i mitt fall:

Citat:
* Om patienten har toppvärden (alltså normala eller till och med bra värden i EKG, blodtryck, syresättning, hjärteko osv.) men ändå svimmar ibland och har postcovid, så är det fullt möjligt att det inte handlar om ett strukturellt hjärtfel – utan om något mer funktionellt eller autonomt.
* Här är några vanliga förklaringar vid postcovid: 1. POTS (Posturalt ortostatiskt takykardisyndrom) Vanligt efter covid.
* Pulsen rusar när man ställer sig upp, vilket kan leda till yrsel, hjärtklappning, trötthet och ibland svimning.
* Hjärtat är egentligen friskt, men det autonoma nervsystemet fungerar dåligt.

2. Dysautonomi
* Störd reglering av blodtryck och puls.
* Autonoma nervsystemet, som styr puls och kärl, fungerar sämre efter infektionen.

2. Vasovagala reaktioner som förvärrats efter covid
* Ökad känslighet för yttre stimuli.
* Vissa personer får fler "blackouts" eller svimmar lättare, även utan hjärtfel.

2. Mikrocirkulationsproblem
* Covid kan påverka små blodkärl och ge försämrat syreupptag eller blodflöde till hjärnan, utan att det syns på vanliga tester.

1. Ortostatisk hypotension efter ansträngning
* Efter fysisk aktivitet kan blodkärlen i benen fortfarande vara vidgade.
* När hen stannar upp (särskilt om hen står upp) kan blodet poolas i benen → blodtrycksfall → svimning.

1. Vasovagal svimning ("reflexsynkope")
* Kombinationen av utmattning, värme, vätskebrist och att plötsligt byta ställning eller höja armarna kan trigga en vagal reaktion.
* Det leder till plötsligt blodtrycksfall och/eller pulsfall.
*
1. POTS eller annan autonom dysfunktion (postcovid-relaterad)
* Autonoma nervsystemet har svårt att reglera tryck och puls vid lägesförändringar.
* Kan triggas av fysisk trötthet och stresspåslag.
*
* Mindre troligt men viktigt att utesluta:
*
* Arytmier som bara uppstår efter ansträngning – t.ex. ventrikulär takykardi.
* Hjärtklaffel (t.ex. aortastenos), men det brukar ge symptom under ansträngning, inte efter.
*
* Bedömning:
* Eftersom detta inte hände under fysisk aktivitet utan efter, och patienten har postcovid, så är det mest troligt en form av reflexsynkope eller dysautonomi. Det bör ändå utredas, särskilt om det händer fler gånger.

Så någon här med medicinsk kunskap som känner igen min beskrivning, alla tester är normala och likt förbannat får jag svimningsanfall, jag kan ju inte jobba och dras med detta.

Finns det någon test som saknas här, jag har inte undersökt eller röntgat skallen, kanske kan vara läge, min mor dog i hjärntumör när hon var 60....

Tillägg: Inte vaccinerad mot Covid, jag fick Omikronen med dito bältros i c:a 4 dar som sen gick över så då var det onödigt att vaccinera i efterhand. Detta var runt 2022 och har sen dess inte haft några besvär alls.
Senast redigerad av vinland 2025-05-04 kl. 14:24.
Citera
2025-05-04, 17:43
Medlem
Jag har i princip liknande symptom, men jag svimmar inte, men får en jävla yrsel, detta kan komma när som helst, viket då gör att man är konstant stressad
Citera
2025-05-05, 00:09
Medlem
Jag har också problem efter covid. Svimmar inte heller men får yrsel, hjärtrusningar, tryck över bröst osv som kommer i skov sedan 2 år tillbaka. Precis som för dig är precis alla tester normala.
De har nog tagit vartenda blodprov som finns på mig, plus EKG, Arbets-EKG och ultraljud på hjärtsäck och bukaorta.
Otroligt obehagliga symtom och känns konstigt att läkarna beskriver en som ”frisk”.
Citera
2025-05-05, 00:47
Medlem
jagnickars avatar
Köp nån bra pulsklocka som kan spara din puls så har du den på dig dygnet runt. Kanske kan det ge dig någon form av ledtråd? Finns något som heter koala nånting.

Har inte exakt samma problem men har en puls som helt random rusar i mellan 10-40 minuter ibland. Har gjort EKG många gånger men bara en gång gjordes EKG precis när problemet uppstod. Då såg man bara att pulsen var hög som fan. Prover normala, lite lågt blodtryck ibland. Har svimmat två gånger också men oklart om det hade med hjärtat att göra då det inte händer längre.

Kontentan är att de inte alltid finns svar, eller att de finns där men inte uppstår vid rätt tillfällen så att vården missar det. Gick med i en Facebook grupp för arytmier och för vissa tar det åratal att få en diagnos och hjälp för att problemen inte har uppstått vid undersökningen.

Du kan ju prova ta din lista till vården och fråga om de har utrett alla dina symptom för de upptagna. Just POTS är faktiskt vanligare än man tror men det saknas en del kompetens kring åkomman på grund av att den anses helt ofarlig och därför ointressant (även om det är väldigt problematiskt att ha).

Det jag tänker är kontroll av lungor då du har haft en infektion? Lite långsökt men div. Hjärttester är ju genomförda.
Citera
2025-05-13, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeMagnifique
Jag har också problem efter covid. Svimmar inte heller men får yrsel, hjärtrusningar, tryck över bröst osv som kommer i skov sedan 2 år tillbaka. Precis som för dig är precis alla tester normala.
De har nog tagit vartenda blodprov som finns på mig, plus EKG, Arbets-EKG och ultraljud på hjärtsäck och bukaorta.
Otroligt obehagliga symtom och känns konstigt att läkarna beskriver en som ”frisk”.
Tog du nåt vaccin ?
Citera
2025-05-13, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Tog du nåt vaccin ?

Nej det gjorde jag inte. Dock började besvären efter att jag fick rätt svår covid.
Citera
2025-05-14, 00:57
Medlem
Tjena. Jag har pots om du har några frågor hjälper jag till.

Delar lite av mina symtom så kan du väl se om du känner igen dig.

Symtomen för mig blir värre när jag duschar/badar. Värmen kickar väl igång nåt. Får då extrem lufthunger liknande känsla som vid ångest, yrsel och hög puls. Nåt som även triggar symtom är när jag sträcker ut mage/bröst. Tex om jag sträcker mig för att ta ner nåt från en hylla. Då sticker pulsen iväg och jag får svårt att andas.

Blodtrycket är ibland för högt och ibland för lågt.

Sen så är det hjärtklappning, hoppande hjärtslag, hjärtrusning. Jag svimmar inte (vad jag vet) lägger mig som en sjöstjärna på säng/golv/soffa när jag är nära på att svimma. Symtomen då är att det piper i öronen och blir som ett tryck över panna, huvud, näsa och synfältet börjar försvinna.

Äta mat triggar också symtom, får mycket lufthunger och kan inte äta en hel portion utan får dela upp måltiden. Varm mat och dryck triggar extra mycket. Speciellt en kopp varm choklad/te/kaffe. Nikotin och koffein triggar också symtom. Väderomslag triggar, speciellt värme.

Jag fick detta efter en influensa. Innan covid.
Citera
2025-05-14, 01:16
Medlem
Du svimmar av två gånger och de utesluter inte andra saker utan bara skyller det på luftvägsinfektionerna? Förhörde de sig ens kring omständigheterna? Hade du någon form av anfall, bortfall etc? Vad röntgades - lungor, huvud?
Citera
2025-05-20, 06:42
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDchlorian
Du svimmar av två gånger och de utesluter inte andra saker utan bara skyller det på luftvägsinfektionerna? Förhörde de sig ens kring omständigheterna? Hade du någon form av anfall, bortfall etc? Vad röntgades - lungor, huvud?

Uppdatering-1:
Jag genomgick skiktröntgen från mage upp till bröstkorg/hals-ej huvud, på sjukhuset, utan anmärkning.

Har aldrig svimmat förut (synkope), det läskiga är att jag sjönk ihop under c:a 5 sekunder 1:a gången där dessa 5 sekunder är helt försvunna i mitt minne, liksom 2:a gången 10 min senare där jag ramlade bakåt-slog huvet i dörren innan jag landade på golvet.

Vid senaste besök på VC 2/5 togs fler blodprover samt att jag skulle spotta snoret i en plastbehållare.
Sen dess har jag inte fått svar alls, har ringt 2ggr, den 1:a gången bokfördes samtalet i min journal, men inte 2:a samtalet. Vid 1:a samtalet hintade sköterskan att spottprovet inte hade bakterier = att jag hade virus men inget om blodproverna. Läkaren har valt att bara vara tyst och inte ens redogöra för senaste blodtesterna eller mysteriet med mina 2 blodtryck (där hon skulle konsultera en kardiolog). Hon har varit på VC hela tiden så hon kan inte skylla på någon kurs eller att hon varit sjuk.

Läge att byta VC ?
Senast redigerad av vinland 2025-05-20 kl. 06:44.
Citera
2025-05-20, 06:55
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Jag har i princip liknande symptom, men jag svimmar inte, men får en jävla yrsel, detta kan komma när som helst, viket då gör att man är konstant stressad

Har du kollat att det inte är "kristallsjukan" (kristaller i innerörat som kommer fel-kan tränas bort)
Citera
2025-05-20, 07:07
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
...............Du kan ju prova ta din lista till vården och fråga om de har utrett alla dina symptom för de upptagna. Just POTS är faktiskt vanligare än man tror men det saknas en del kompetens kring åkomman på grund av att den anses helt ofarlig och därför ointressant (även om det är väldigt problematiskt att ha).

Jag jobbar ibland på höga höjder-oftast utan skyddslina. Kör bil i city dagligen.
Att råka ut för ett "ofarligt" svimmningsanfall under x sekunder, säger väl sig självt hur det kan gå då.
Om de då saknar kompetens ska de ju forska i det istället för att bara välja tystnad som i mitt fall.
Citera
2025-05-20, 19:04
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Tjing.
Man,60+ smal, 65 kg lågt blodtryck hela livet, men i princip toppvärden på alla blodtester genom åren.
Inga lyten eller men, fullt frisk utan mediciner, endast nässprayer vid förkylning.

Kom hem från 2 veckor i USA, går runt 1 vecka, blir asförkyld på Söndag morgon, vanligtvis är jag då däckad 1-2 veckor innan jag blir frisk, men vaknar måndag morgon och allt är borta, har aldrig hänt mig förut-frisk på en natt.

Sätter igång och storstäda, vilar sen typ 30 min, sen tuppar jag av 2ggr inom 10 min, första gången typ 10 sekunder-andra gången typ 1 min med 10 min mellanrum, vi åker då in till sjukan. Där tas det EKG direkt, sen följs det upp med div blodprover samt röntgas, får sen besked att jag har A-influensa virus samt Corona OC43 virus i mig, läggs in över natten, sen åka hem.

Sen veckan efter ultraljud av hjärta samt ekg igen och får en portabel blodtrycksmätare som jag ska ha på mig i 24 tim. Även här inga anmärkningar alls. Sen kom påskhelgen, står och väntar på käk, och tuppar nästan av igen, lyckas hålla mig uppe i dörrkarmen, vilket skrämmer slag på de andra.

Nytt besök på VC, doktorn tar ännu mera prover, samtidigt börjar jag sakta få tillbaka förkylningen igen, spottar gult slem, även här helt ok värden förutom att jag har olika blodtryck på mina armar...??
Höger arm >98/67 Vänster arm 120/75-är detta normalt, VC läkaren skulle konsultera en cardialog för detta.

Nu börjar jag söka på nätet, kollar med chatgpt och får följande i mitt fall:

Så någon här med medicinsk kunskap som känner igen min beskrivning, alla tester är normala och likt förbannat får jag svimningsanfall, jag kan ju inte jobba och dras med detta.

Finns det någon test som saknas här, jag har inte undersökt eller röntgat skallen, kanske kan vara läge, min mor dog i hjärntumör när hon var 60....

Tillägg: Inte vaccinerad mot Covid, jag fick Omikronen med dito bältros i c:a 4 dar som sen gick över så då var det onödigt att vaccinera i efterhand. Detta var runt 2022 och har sen dess inte haft några besvär alls.

Till din nackdel verkar det inte händer särskilt ofta, annars kan man tänka sig holter-EKG för att utesluta arrytmi. Ett alternativ kan vara att köpa pulsklocka av bättre modell, typ Apple eller Samsung. Förstår jag rätt att du svimmat två gånger, och nästan svimmat (presynkope) en gång? I den totala frånvaron av neurologiska syntom förutom medvetandeförlust förefaller TIA vara osannolikt, det enda som talar för är att man sett ökad proppbenägenhet efter infektioner där covid sticker ut. Men då hade man också velat se något mer symtom talande för proppbenägenheten. Ortotostatisk blodtrycksmätning antar jag att man redan gjort och den varit normal?
Ärligt talat tror jag så här, att om du "bara" svimmat två gånger på en och samma dag, och det var för över en månad sedan och inte hänt igen, och de undersökningar man gjort hittills varit normala, så är det inte vettigt nyttjande av sjukvårdens resurser att utreda mer i nuläget. Händer det igen är läget naturligtvis annorlunda, då kan man tänka sig DT hjärna och ev EEG (EEG om man kan få till det akut och du kommer in till sjukhuset direkt inpå en svimmning).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in