2025-05-04, 13:45
Medlem
Mindmes avatar
Det har kommit mycket mode med labbodlade diamanter nu. Men inte är väl dessa värda så mycket mer än cubic zirkoner?
Varför har folk dessa i guldringar som vigselring eller förlovningsring förstår jag inte riktigt?
Citera
2025-05-04, 13:50
Medlem
Exakt. Dessa Lab-diamanter verkar blanda sig in ibland de naturliga diamanterna mer och mer.
Med certifikat och benämningar likt "äkta" naturliga diamanter så kan en kund ta fel då prissättningen ligger så nära en naturlig diamant. Bedrägligt tycker jag och det borde framgå TYDLIGT att det rör sig om en konstgjord sten.
Citera
2025-05-04, 14:12
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Har de konstgjorda något värde?
Vad skiljer de naturliga från dessa?
Citera
2025-05-04, 14:15
Medlem
Megadolmes avatar
Diamanter kan idag göras så pass avancerade att det knappt går att skilja de från naturliga, vilket hotar hela diamantmarknaden.

Citat:
När de väl är slipade kan endast specialutrustning användas för att skilja på labbdiamanter från naturliga diamanter – vilken letar efter kväve i stenen. Labbdiamanter innehåller inget kväve, medan naturliga diamanter tar upp små mängder spårämnen när de bildas.
https://www.queensmith.co.uk/diamond...tural-diamonds

Jag såg någon dokumentär (hittar den inte nu) att man kan tillverka diamanter idag, som efter slipning inte går att skilja från naturliga. Diamanter ska märkas, med mycket små nummer ingraverade i stenen, så att de ska kunna spåras, men kolla bara som det fuskas med t ex konfliktdiamanter. Då kan man fuska in dessa syntetiska stenar också. De har inte världens bästa koll på sånt i t ex Kina o Indien.....
Senast redigerad av Megadolme 2025-05-04 kl. 14:26.
Citera
2025-05-04, 14:25
Medlem
Megadolmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Har de konstgjorda något värde?
Vad skiljer de naturliga från dessa?
De kostar 60-85% mindre än naturliga diamanter, men de blir allt billigare att tillverka.

Se mitt tidigare inlägg ang. vad som skiljer dem.

Jag köpte själv en syntetisk diamant för runt tusenlappen. Inte för att ha i nått smycke eller så, jag ville bara ha en, men det är ingen investering direkt.
Citera
2025-05-04, 15:02
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megadolme
De kostar 60-85% mindre än naturliga diamanter, men de blir allt billigare att tillverka.

Jag köpte själv en syntetisk diamant för runt tusenlappen. Inte för att ha i nått smycke eller så, jag ville bara ha en, men det är ingen investering direkt.
När kom dessa ut på marknaden?
Kan det ha kommit ut falska diamanter på marknaden innan man gjorde känt att det går att tillverka?
Citera
2025-05-04, 15:22
Medlem
Megadolmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
När kom dessa ut på marknaden?
Kan det ha kommit ut falska diamanter på marknaden innan man gjorde känt att det går att tillverka?
Vet inte när de började säljas kommersiellt och som smycken, men jag tror man skulle ha upptäckt de när man började kunna tillverka diamanter, vilket var redan på 50-talet. Merparten är ju industridiamanter som används i t ex borr- och slipverktyg.

Men det är på senare tid man kunnat göra de alltmer lika naturliga diamanter, så jag antar att man haft koll på det, för att förhindra att syntetiska blandas ihop med naturliga.

Hittade var jag såg dokumentären, men den finns tyvärr inte kvar på SVT-Play - https://www.svtplay.se/video/jmLgzLL...g-ar-for-evigt
Citera
2025-05-04, 22:32
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megadolme

"Jag köpte själv en syntetisk diamant för runt tusenlappen."

Vilken storlek är det på den?

Är du säker på att det inte är en Moissanite?

https://www.google.com/search?q=mois...obile&ie=UTF-8
Citera
2025-05-04, 22:37
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindme
Det har kommit mycket mode med labbodlade diamanter nu. Men inte är väl dessa värda så mycket mer än cubic zirkoner?
Varför har folk dessa i guldringar som vigselring eller förlovningsring förstår jag inte riktigt?

Det finns ytterligare ett ofog på marknaden idag, Moissanite.

Citera
2025-05-05, 14:59
Medlem
Megadolmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Jag köpte själv en syntetisk diamant för runt tusenlappen."

Vilken storlek är det på den?

Är du säker på att det inte är en Moissanite?

Nä, just den var en diamant, ca 0,2 ct om jag inte minns fel.

Jag har även köpt moissanite, det hittar man på t ex AliExpress för runt så billigt som 40 kr för 1 ct.....

Moissanite vet jag folk brukar en del ersätta istället för diamant i vigselringar o sånt. Nästan lika hårt som diamant o gnistrar mer, då det har högre brytningsindex än diamant. Det liknar diamant i alla avseenden, men det är väl symboliken i stenen diamant man vill ha? Vet inte vad för symbolik, om det finns nån, moissanite har? Det är väl för folk som kanske inte har råd med diamant?
Citera
2025-06-03, 10:35
Medlem
trottwells avatar
Billiga att framställa

Här är en länk till en intressant artikel i Svenska Dagbladet om syntetiska diamanter.
Det kan hända att artikeln är bakom betalvägg, det kan jag inte se.

https://www.svd.se/a/dRE4Aw/falsk-el...m_source=braze

"– Det är inget fel på den syntetiska diamanten, understryker Lena Carlsson, vd för branschorganisationen Smycken & Klockor.

– Man får sälja och köpa vad man vill, men för konsumenten måste det finnas information.

Hon har också reagerat på priserna för diamanter som är relativt billiga att framställa. Nu har branschorganisationerna börjat anmäla till Konsumentverket när de ser syntetiska diamanter säljas utan att det framgår att de framställts i laboratorium.

– Vill man köpa en syntetisk är det okej, men man ska veta vad man betalar för. Vi hittade 36 felaktigheter i en annons.
"
Senast redigerad av trottwell 2025-06-03 kl. 10:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in