Mitt namn är Emil B[...redacted...] och jag har lurat dig att registrera dig på min site.
Jag har drivit ett antal bluffsajter för bostadsannonser där du har registrerat dig på någon av dessa (Rentia/Rentler/Bostad24/Hyrio/Woning365/Homiva/Rentify etc. Kärt barn har många namn).
På dessa sajter har jag och mina kompanjoner lagt ut stulna lägenhetsannonser som vi hittat gratis på HomeQ (homeq.se) eller Qasa (qasa.se).
Vårt upplägg
För att tjäna pengar på detta tvingar jag användare som vill intresseanmäla sig på en bostad att "Verifiera sig" genom att betala en avgift på 5kr som direkt övergår i ett abonnemang på 495kr/månaden, vilket är mycket oetiskt och högst sannolikt även olagligt.
Vill du veta vad som är ännu värre? Eftersom annonserna var stulna och vi inte har något samarbete med någon hyresvärd så har alla meddelanden ni betalat för skickats till en mailkorg ingen tittar i. Oops
Hur mycket har jag då tjänat på detta? Faktum är att jag lurat tusentals svenskar att registrera sig, och det har jag tjänat många miljoner på. Tack vare er har jag kunnat dra mig tillbaka och åka på regelbundna semesterresor till Turkiet! Stort tack till er!
Vad händer framåt?
Jo, eftersom jag är så dålig på IT-säkerhet har mina siter dessvärre råkat ut för en cyberattack där alla era personuppgifter och kortuppgifter läckt. Supertråkigt såklart.
Det som är bra med det är att angriparen tog sig friheten att avsluta alla era pågående prenumerationer på mina blufftjänster.
Bra va?
Polisanmälan
För de av er som känner er lurade så kan jag varmt uppmana er att göra en polisanmälan om bedrägeri, då detta är ett omfattande lurendrejeri som drabbat många. Om du har några transaktioner i närtid så kan det vara en god idé att kontakta din bank och begära en s.k. chargeback på den/de transaktionerna.
Om du gör en polisanmälan får du gärna tipsa polisen att kika lite extra på mitt bankkonto i Nordea som slutar på 3238.
Är du fortfarande på jakt efter en hyresrätt?
Här kommer lite tips:
Kolla på din kommuns hemsida, de har i regel en lista på seriösa hyresvärdar du kan höra av dig till.
Om något låter för bra för att vara sant så är det förmodligen det. Kolla gärna vem som ligger bakom siten. Hittar du inte det (som på mina siter t.ex.) så är det en tydlig varningsflagga
Polisen har en bra lista på saker att tänka på gällande lägenhetsbedrägerier
Mina kontaktuppgifter
(Jag kan vara lite svår att hitta på ratsit/mrkoll etc. då jag valt att gömma mig från de flesta sökregistersidor)
Carl [...redacted...]