2025-05-04, 08:29
Medlem
manfalangs avatar
...har en Galoisgrupp som är symmetriska gruppen S₅, vilket är inte lösbar.

Hur börjar man här med att visa det?

Det går inte på något sätt hitta en exakt lösning?

Det som jag förstår är att det inte finns något svar typ sqrt(2) eller annat sätt utrycka svaret. Kan det finnas något tracedent tal som är rot till ekvationen eller även där stopp?
Senast redigerad av manfalang 2025-05-04 kl. 08:33.
Citera
2025-05-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang

Det som jag förstår är att det inte finns något svar typ sqrt(2) eller annat sätt utrycka svaret. Kan det finnas något tracedent tal som är rot till ekvationen eller även där stopp?
Det finns en trancendent rot, om det vore en viktig rot så hade den fått ett namn redan.
Citera
2025-05-04, 12:02
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Det finns en trancendent rot, om det vore en viktig rot så hade den fått ett namn redan.
Så vad är den då? Självklart är det viktigt att namnge den men hur vet du att det inte finns en rot som kan uttryckas som sqrt eller liknande? Visa det gärna.
Citera
2025-05-04, 12:19
Medlem
Citat:
Så vad är den då? Självklart är det viktigt att namnge den men hur vet du att det inte finns en rot som kan uttryckas som sqrt eller liknande? Visa det gärna.
Jag fixar inte att bevisa att dess Galoisgrupp är S₅.
Citera
2025-05-06, 09:42
Medlem
Citat:

Strategin generellt är väll att beräkna så många egenskaper hos gruppen som möjligt, tillslut kan man utesluta alla grupper utom en.

Tänkte skriva ut en lösning, men det var länge sedan jag höll på med Galois-teori och var tvungen att kolla upp en grej. Det här är ju ett exempel på wikipedias sida:
https://en.wikipedia.org/wiki/Galois...uintic_example
Citera
2025-05-30, 14:22
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:

Ekvationen har inte någon exakt analytisk lösning. Den är av ojämnt gradtal och har endast reella koefficienter, så vi vet att den har en (1) reell lösning och fyra imaginära.

Ungefärlig lösning: 1.1673...
Citera
2025-05-30, 14:31
Jag förstår för lite (typ hälften) av det Claude.ai svarar när jag ställer frågan till den, men det jag förstår verkar inte vara helt uppåt väggarna vid första anblick, någon här som tycker annorlunda?

Citat:
Ursprungligen postat av claude.ai
Jag ska visa att polynomet f(x) = x⁵ - x - 1 har Galoisgrupp S₅, som är icke-lösbar.

## Steg 1: Visa att f(x) är irreducibel över ℚ

Vi använder Eisenstein-kriteriet. Låt g(x) = f(x+1) = (x+1)⁵ - (x+1) - 1.

Expanderar vi får:
g(x) = x⁵ + 5x⁴ + 10x³ + 10x² + 5x + 1 - x - 1 - 1
= x⁵ + 5x⁴ + 10x³ + 10x² + 4x - 1

För primtalet p = 5:
- Koefficienten för x⁵ är 1 (ej delbar med 5)
- Koefficienterna 5, 10, 10, 4 för x⁴, x³, x², x är alla delbara med 5
- Konstanttermen -1 är ej delbar med 25

Eisenstein-kriteriet ger att g(x) är irreducibel över ℚ, vilket innebär att f(x) också är irreducibel.

## Steg 2: Analysera rötterna

Låt α vara en rot till f(x) = x⁵ - x - 1. Då är f'(x) = 5x⁴ - 1.

För att bestämma antalet reella rötter:
- f(0) = -1 < 0
- f(1) = 1 - 1 - 1 = -1 < 0
- f(2) = 32 - 2 - 1 = 29 > 0

Eftersom f är kontinuerlig och strängt växande för stora x, har f(x) exakt en reell rot i intervallet (1,2).

De övriga fyra rötterna är komplexa och förekommer i konjugerade par.

## Steg 3: Galoisgruppen

Galoisgruppen G = Gal(ℚ(α)/ℚ) är en undergrupp av S₅ eftersom f(x) har grad 5.

Eftersom f(x) är irreducibel över ℚ, verkar G transitivt på rötterna, så |G| är delbart med 5.

Komplexkonjugation τ ∈ G växlar de två paren av komplexa konjugerade rötter och fixerar den reella roten. Detta ger en permutation av typ (2)(2)(1) i S₅, vilket är en produkt av två disjunkta 2-cykler.

Enligt Sylow-satserna måste G innehålla element av ordning 5 (5-cykler) eftersom |G| är delbart med 5.

En undergrupp av S₅ som innehåller både en 5-cykel och en produkt av två disjunkta 2-cykler genererar hela S₅. Detta kan visas genom att dessa element tillsammans kan generera alla permutationer i S₅.

Därför är G = S₅.

## Steg 4: S₅ är icke-lösbar

Den symmetriska gruppen S₅ har ordning 120 = 2³ · 3 · 5.

Alternativa gruppen A₅ (jämna permutationer) är en normal undergrupp av S₅ med index 2.

A₅ är den minsta enkla icke-abelska gruppen och har inga icke-triviala normala undergrupper.

Därför har S₅ ingen lösningskedja av abelska faktorgrupper, vilket betyder att S₅ är icke-lösbar.

## Slutsats

Polynomet x⁵ - x - 1 = 0 har Galoisgrupp S₅, som är icke-lösbar. Detta innebär att ekvationen inte kan löses med radikaler - det finns ingen formel som uttrycker rötterna med hjälp av aritmetiska operationer och n:te rötter av rationella tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in