• 1
  • 2
2006-08-28, 23:44
Medlem
Jag har hört talas om att man skall kunna skicka medelanden till andra datorer som är "kopplade" i samma nätverk via komandotolken, fungerar det?
Och i sånna fall hur gör man?

MVH /Slimme
Citera
2006-08-29, 00:22
Medlem
GaiNs avatar
Start--Kör--CMD--ENTER--"NET SEND * Meddelande". Skriv in NET SEND /? för mer info.
Citera
2006-08-29, 00:22
Medlem
Zkullocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slimme89
Jag har hört talas om att man skall kunna skicka medelanden till andra datorer som är "kopplade" i samma nätverk via komandotolken, fungerar det?
Och i sånna fall hur gör man?

MVH /Slimme

Netsend namn på dator och medelande. Funkade i skolan när man satt i skolans nätverk iaf.

Edit: Någon var sekunder snabbare .
Citera
2006-08-29, 00:43
Medlem
TuXIs avatar
Net Send * meddelande - Skickar meddelandet till alla under samma domän, eller grupp, i nätverket.
(Stjärnan alltså. Annars skriver man IP eller namn på dator.)
Citera
2006-08-29, 19:36
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuXI
Net Send * meddelande - Skickar meddelandet till alla under samma domän, eller grupp, i nätverket.
(Stjärnan alltså. Annars skriver man IP eller namn på dator.)

OT: det fick jag bittert erfara! Alla på hela skolan fick meddelandet.. I popup-rutan stod vilken sal och vilket datornummer meddelandet kom ifrån. Efter en minut kom det in en snubbe och räknade datorerna ifrån vänster till höger och han slutade räkna på min dator och utbrast: "DU är bannad!". Sen gick han ut..
Citera
2006-08-29, 19:41
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
"DU är bannad!". Sen gick han ut..

hahaha får mej at börja undra va du skicka egentligen

satt själv å jävlades med net send kommandet när ja gick i gymnasiet, inte ens datalärarn fatta va de va först innan han fick de förklarat för sej.
F*N va en del blev sura på en
Citera
2006-08-29, 21:50
Medlem
Roade oss med det vid nån fysikövning i datorsalen i gymnasiet, skickade lite meddelanden kors och tvärs, till alla i nätverket såklart.
Läraren satt vid en annan dator, och flyttade runt meddelandefönstret när han tröttnat på att klicka ok på varenda ett.
Det hela kulminerade med att folk gjorde enkla skript som spammade sönder nätverket, och även efter detta kunde man se net send-fönster på skolans informationsmonitorer titt som tätt.
Citera
2006-08-29, 22:11
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Den tjänsten är ju "tyvärr" avstängd sedan SP2, eller var det tom SP1? Så det är inte lika roligt längre.
Citera
2006-08-29, 22:12
Medlem
West-ens avatar
Hmm...gjorde faktiskt samma sak!
Dock så skickade jag ett "privat" meddelande till alla på hela skolan!
Jävlar, jag flydde direkt när jag hörde de andra ropa på datateknikern!
Citera
2006-08-29, 22:14
Medlem
Tackar för alla svar!

Lite OT men endå inte, hur kan jag på lättaste sätt ta reda på IP-adresserna som de andra datorerna på nätverket har?
Kan man hitta de i kommandotolken? isf hur?

MVH /slimme
Citera
2006-08-29, 22:32
Medlem
core_s avatar
Det kan man väl enkelt få fram om man pingar deras datornamn om jag inte minns fel?
Citera
2006-08-29, 23:07
Medlem
Jo, de e klart. Men jag inte har en aning om vad deras datornamn är, tyvär.

Finns det någon annan lösning, kanske ett program eller liknande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in