• 3
  • 4
2025-05-05, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Skit i Pi Hole. Det är i princip bara nördar som orkar sitta och installera sånt skit.

Kika på Adguard DNS eller Mullvad DNS istället. Exakt samma sak fast du slipper sitta i 3 timmar.

Well. Du har väl inte fel i princip, för det är kanske inget man bara gör. Utan snarare OCKSÅ gör på en sådan enhet som är lämplig. Dvs man när kör andra saker på en liten server, och kan då på denna köra t.ex Adguard också.

Är man inte i den situationen. Well, DNS-varianten är väl ok.
Ytterligare en fördel att köra själv, är ju att man kanske upptäcker att DNS-tjänsten har missat nåt. Busenkelt att lägga till om man kör eget.
Citera
2025-05-06, 09:16
Medlem
Citat:
Adguard DNS -> Helst på routern men annars på enheterna
YouTube Revanced -> På mobilen
Brave -> På mobilen
uBlock Origin -> I webbläsaren på datorn

När det gäller din tv-box är ju frågan: Har den Android?
Ok. Blir det några andra problem på något sätt om dessa är installerade?

TVboxen har Android.
Citera
2025-05-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NooBody
Ok. Blir det några andra problem på något sätt om dessa är installerade?

TVboxen har Android.
Nope, inga problem alls.

På TV boxen bör du köra Smarttube för att slippa reklam på YouTube:

https://smarttubeapp.github.io/
Citera
2025-05-06, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Well. Du har väl inte fel i princip, för det är kanske inget man bara gör. Utan snarare OCKSÅ gör på en sådan enhet som är lämplig. Dvs man när kör andra saker på en liten server, och kan då på denna köra t.ex Adguard också.

Är man inte i den situationen. Well, DNS-varianten är väl ok.
Ytterligare en fördel att köra själv, är ju att man kanske upptäcker att DNS-tjänsten har missat nåt. Busenkelt att lägga till om man kör eget.
Vad anser du att vara skillnaden på DNS-metoden och på att ha en dator igång dygnet runt som kör Pi Hole? I praktiken nu då.

För alla utom supernördarna är det helt meningslöst att ens överväga en Pi Hole. Eller en server.
Citera
2025-05-06, 11:06
Medlem
Citat:
Vad anser du att vara skillnaden på DNS-metoden och på att ha en dator igång dygnet runt som kör Pi Hole? I praktiken nu då.

För alla utom supernördarna är det helt meningslöst att ens överväga en Pi Hole. Eller en server.

Med DNS-metoden så får du köra med spärrlistan DE väljer åt dig.
Om du kollar in hur man konfigurerar både PiHole och Adguard Home, så kan du välja vilka spärrlistor du vill ha.
Är du aldrig på serbiska sidor? Varför har de då sådana i en lista? Större risk för fel/problem ju större lista man kör.
Om du ÄR på serbiska sidor, jamen tänk vad synd att de inte spärrar reklamen på sådana då...
Vill du ha porr? Synd att de har spärrat sånt då...
Försöker du sluta spela? Synd att de inte har spärrat sådana sidor då...

Kör du själv, så kan du ställa in själv.

I sin enklaste form, en piHole är en Raspberry Pi där man lägger in en färdig USB-avbildning på ett SD-kort, pluggar in i sin Pi, sen är det klart.
Nästa steg är att man antingen ställer in sina enheter att använda Pihole som sin DNS. Eller så ställer man in sin router att skicka ut denna info automatiskt när en enhet kopplar upp sig till routern.
Eller så ställer man in routern att använda Pihole som DNS.

Visst, ett steg på kunskapstrappan, men svårt är det inte. Tror det är tämligen väl beskrivet i text och video.
Citera
2025-05-06, 11:17
Medlem
Citat:

Det här är ju en fråga om behov. Du BEHÖVER ingen server.
Det är lite skillnad mellan dig och andra.

Jag personligen kör en docker-server, med följande funktioner:

Adguard Home, som vi diskuterar nu.
Qbittorrent, beskrivning överflödig?
WebUI: egen personlig AI istället för att betala för ChatGPT, OpenAI, Gemini, och allt vad det heter.
Home Assistant: styra mina lampor på fler sätt än IKEA-appen i telefonen
OctoPrint: styr min 3D-skrivare
TinyMediamanager: fixar hem omslag/info till all film jag laddar hem via bittorrent
Emby: server för alla filmer

Allt kan jag köra på min vanliga dator, sure. Men min lilla NAS drar mindre ström...
Citera
2025-05-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Med DNS-metoden så får du köra med spärrlistan DE väljer åt dig.
Om du kollar in hur man konfigurerar både PiHole och Adguard Home, så kan du välja vilka spärrlistor du vill ha.
Är du aldrig på serbiska sidor? Varför har de då sådana i en lista? Större risk för fel/problem ju större lista man kör.
Om du ÄR på serbiska sidor, jamen tänk vad synd att de inte spärrar reklamen på sådana då...
Vill du ha porr? Synd att de har spärrat sånt då...
Försöker du sluta spela? Synd att de inte har spärrat sådana sidor då...

Kör du själv, så kan du ställa in själv.

I sin enklaste form, en piHole är en Raspberry Pi där man lägger in en färdig USB-avbildning på ett SD-kort, pluggar in i sin Pi, sen är det klart.
Nästa steg är att man antingen ställer in sina enheter att använda Pihole som sin DNS. Eller så ställer man in sin router att skicka ut denna info automatiskt när en enhet kopplar upp sig till routern.
Eller så ställer man in routern att använda Pihole som DNS.

Visst, ett steg på kunskapstrappan, men svårt är det inte. Tror det är tämligen väl beskrivet i text och video.
Detta är ju något som går att göra med en vanliga DNS med. NextDNS, RethinkDNS eller Aha DNS har alla att du kan välja vilka spärrlistor du vill ha.

Ingen här påstår att det är svårt. Det jag hävdar är snarare att det är helt lönlöst att ens ha en Pi eller dylikt för 99.99% av befolkningen.
Citera
2025-05-06, 13:45
Medlem
Citat:
Detta är ju något som går att göra med en vanliga DNS med. NextDNS, RethinkDNS eller Aha DNS har alla att du kan välja vilka spärrlistor du vill ha.

Ingen här påstår att det är svårt. Det jag hävdar är snarare att det är helt lönlöst att ens ha en Pi eller dylikt för 99.99% av befolkningen.

Hittills i tråden har inget av dessa alternativ nämnts, jag visste inte ens att de existerade.
Men vad bra, kör på det, jag struntar fullständigt i vilket.

Tips till de som tänker peta in en DNS-lösning kan ju vara att undersöka uptime samt svarstider på dem... Och fundera på vad som händer när den inte fungerar: Vilka är tecknen på problem, och vad man gör åt saken.
Kör man med en stor DNS-tjänst så gissar jag att risken för krångel är mindre. Men möjligheten till egna listor är (uppenbarligen) nog sämre.

Och jag hävdar att det är mer än 0,01% av befolkningen som inte tycker det är lönlöst att köra sin egen DNS-lösning. Speciellt när man räknar in dem som ändå har en form av server/NAS online 24/7 som kan köra en docker-app.

Personligen har jag inget behov alls av varken en DNS-lösning eller Adguard/Pihole då min router har reklamfiltrering inbyggt. Tämligen effektiv av vad jag kan bedöma då min Adguard i princip endast filtrerar bort call-home-anslutningar från Windows/Office/Firefox.

Likförbannat har jag en Adguard igång, bara för att jag råkar ha en server igång till andra saker, och om den ändå är igång, så, why-not?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in