• 1
  • 2
2025-05-05, 18:57
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag skrev ju att Scharnhorts fick sitt frliga torn utslaget, jag har t.o.m fetmarkerat det fr dig.

Herrigud, har du ingen ordning - du fetmarkerar i mitt inlgg

Citat:
Allts var det inte Duke Of yorks turtrff som gjorde Scharnhorst srbar utan frlusten av sekundrartilleriet som r till just fr att skydda mot torpedbtar.

Scharnhorst var snabbare n britterna med sina 31 knop, Duke of York prestera 28 knop. Jagarna och kryssarna prestera inte ngra hgre hastigheter i den kraftiga sjgngen. S nr Duke of York fick in en turtrff p max skottvidd, s var hennes de beseglat.

Lstips: 1943 Kampen om norra Ishavet, av Angus Konstam
Citera
2025-05-05, 21:21
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Herrigud, har du ingen ordning - du fetmarkerar i mitt inlgg
Det var en klantig fetmarkering kan jag erknna men man kan debattera om det var i ditt inlgg eftersom du som vanligt citerat texten frn Wikipedia.
Blev lite mycket ett tag med alla olika kllor och fartyg.
Men hr kommer den rtta texten som jag skrev i ett tidigare inlgg om det utslagna tornet:

Detta gjorde att en kryssare och en jagare kunde nrma sig fartyget bakifrn dr det ftt mnga trffar p det mindre sekundrartilleriet och det stora tornet var helt utslaget.
Citat:
Scharnhorst var snabbare n britterna med sina 31 knop, Duke of York prestera 28 knop. S nr Duke of York fick in en turtrff p max skottvidd, s var hennes de beseglat.
but Scharnhorst maintained speed so that by 18:24 the range had opened to 21,400 yards (19,600 m), when Duke of York ceased fire after expending fifty-two broadsides.[33] One shell from the final salvos hit and exploded in Scharnhorst's number one boiler room, slowing the ship and allowing the pursuing destroyers to overtake her.[34]
Var fick du den mrkliga uppgiften om att Duke of York trffade
Scharnhorst s illa p max skottvidd?
Eftersom du sger att fartygets de var beseglat mste du mena trffen i ngturbinen som drastiskt snkte Scharnhorst hastighet men som du ser ovan var det p 19.600 meters avstnd.
Eftersom jag r en besservisser av vrsta sort mste jag rtta dig och bertta att Duke of York hade "Maximum firing range 35,300 m"., s du hade bara fel med 15 km...
http://www.scharnhorst-class.dk/scha...nostfront.html
Citat:
Jagarna och kryssarna presterade inte ngra hgre hastigheter i den kraftiga sjgngen.
The Force 1 followed shadowing Scharnhorst for more than 3 hours at a distance of 7,5 sea miles (13.800 meters) at average 30 knots.
Upplysningsvis kan jag bertta att Force 1 bestod av kryssarna Norfolk, Belfast and Sheffield och enligt texten jag citerade verkade dom inte ha ngra strre problem med att flja Scharnhorst i 30 knop trots den kraftiga sjgngen du pstod skulle gra att kryssarna tvingades snka farten.
Citera
2025-05-05, 22:13
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Eftersom jag r en besservisser av vrsta sort mste jag rtta dig och bertta att Duke of York hade "Maximum firing range 35,300 m"., s du hade bara fel med 15 km...

35,3 km under goda frhllanden... men hr var det rykande snstorm, och artilleriet ville nog ha koll p var bulorna landade i frhllande till mlet.

Fr upprepa: Duke of York hade stllt in elden men sg p radarn att Scharnhorst tappade fart...
Citera
2025-05-06, 00:30
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
35,3 km under goda frhllanden... men hr var det rykande snstorm, och artilleriet ville nog ha koll p var bulorna landade i frhllande till mlet.

Fr upprepa: Duke of York hade stllt in elden men sg p radarn att Scharnhorst tappade fart...
Duke of York hade bde vanlig radar och mlriktningsradar s det var nog inga problem, med mlradar kan du rkna ut exakt var mlet r och var du ska sikta fr att trffa.
P gamla WW1 fartyg behvde man se vattenuppkast fr att se var granaterna hamnade men det behvs inte med radarstyrda kanoner.

Hr ska du lite fakta om mlradar.

Main armament ranging and shot-spotting set for cruisers and battleships with lobe switching beginning with Type 284M[8] to increase accuracy of bearing readings. Type 284P was instrumental in the Battle of the North Cape allowing Duke of York to attack Scharnhorst blind.[5]

The Precision Ranging Panel (PRP) was an electromechanical transmission and calculating system. The PRP allowed for accurate range determination, range rate determination using radar, and accurate transmission of radar ranges and range rates to fire control computers. By 1941 the PRP was a common feature on the Type 280, 279 and 281 radars, and by late 1941 began to appear on the type 282P, 284P and 285P radar systems.[6]
Citera
2025-05-06, 10:25
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
D antar jag att du anser att den som snkte Bismarck var piloten i Swordfishplanet som skickade en torped p fartygets roder?

Det r lite av en hrdragning, men visst. :-)

Citat:
Det var snarare s att vgorna ansgs fr hga fr jagare s amiral Bey skickade hem dom men fick sedan ett anrop frn en ubt som hittat konvojen s Bey beordrade jagarna dit men dom hittade inga fartyg, mste varit svrt att leta upp en specifik plats i ett stormigt hav mitt inatten innan GPS:en var uppfunnen.

Det hela liknade mest schack i ett mrkt rum, men orsaken till att jagarna saknades var att Bey tappade kontakten med dem. Hela den tyska styrkan var ganska grn och Bey hade ingen erfarenhet av att fra befl ver ett slagskepp. Kontrasten kunde inte varit strre mot hans motstndare amiral Fraser som hade haft tunga poster i 20 r.

Citat:
Oavsett vilket borde vi hylla dom 200 polska soldaterna som offrade livet fr att frsvara hamnen.

Jag tror att polackerna har byggt en del mytologi kring Westerplatte p senare r, skert delvis fr att det var klent med andra framgngar 1939.

Citat:
Duke of York hade bde vanlig radar och mlriktningsradar s det var nog inga problem, med mlradar kan du rkna ut exakt var mlet r och var du ska sikta fr att trffa. P gamla WW1 fartyg behvde man se vattenuppkast fr att se var granaterna hamnade men det behvs inte med radarstyrda kanoner.

Nja, radarn var revolutionerande men fortfarande ny teknik med gott om barnsjukdomar. I det hr fallet funkade den turligt nog p Duke of York (efter en heroisk insats av en besttningsman som lagade den; se frgetrden) men inte p Scharnhorst.

Maxrckvidden var under goda frhllanden men under de som rdde vid Nordkap var den ca 21 000 yards eller 19,2 km.
Citera
2025-05-06, 10:39
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det hela liknade mest schack i ett mrkt rum, men orsaken till att jagarna saknades var att Bey tappade kontakten med dem. Hela den tyska styrkan var ganska grn och Bey hade ingen erfarenhet av att fra befl ver ett slagskepp. Kontrasten kunde inte varit strre mot hans motstndare amiral Fraser som hade haft tunga poster i 20 r.
Tittar man p en karta hur fartygen frdades verkar det varit slumpen som avgjorde det mesta.

Citat:
Jag tror att polackerna har byggt en del mytologi kring Westerplatte p senare r, skert delvis fr att det var klent med andra framgngar 1939.
Tyskarna avrttade alla civila polacker som gjort motstnd, bla p postkontoret, men det var ju svrt fr dom att veta att tyskarna skulle anfalla just d.
Men visst har nog kriget i Ukraina gjort att polackerna vill framhva sina insatser under kriget.

Putin sade ju tidigare att Polen startade WW2 genom att provocera Hitler, kan vara bra att ha en motvikt mot sdant skitsnack.

Citat:
Nja, radarn var revolutionerande men fortfarande ny teknik med gott om barnsjukdomar. I det hr fallet funkade den turligt nog p Duke of York (efter en heroisk insats av en besttningsman som lagade den; se frgetrden) men inte p Scharnhorst.

Maxrckvidden var under goda frhllanden men under de som rdde vid Nordkap var den ca 21 000 yards eller 19,2 km.
Om jag inte minns fel klarade sig jnkarna s bra i stilla havet pga deras mlradar som ocks anvndes mot flyg, bra att ha nr himlen r full med kamikazepiloter.
Citera
2025-05-06, 20:00
Medlem
Batagares avatar
Citat:

Rckvidd...

Nr Jamaica upphrde med beskjutningen var Scharnhorst och Duke of York ensamma kvar. Det brittiska slagskeppet lg strax framfr Jamaica och knappt 16 000 meter (8,5 nautiska mil) frn Scharnhorst.

Hennes 35,6 cm-pjser kunde fortfarande n motstndaren - dess teoretiska rckvidd med radarstyrd eldledning var 26 500 meter (knappt 15 nautiska mil) - men vinkeln till mlet innebar att hon knappt kunde utnyttja sina egna skjutvinklar.

Aktertornets pjser var framtriktade s lngt det vara var mjligt och i den vinkeln frsvrades eldledningen mer n vanligt p grund av fartygets rrelser. Pjsernas rckvidd under dessa sjfrhllanden var begrnsad till cirka 19 000 meter (10,5 nautiska mil).

Hr blev jag tvungen att botanisera i bokhyllan. Klla: 1943 Kampen om norra Ishavet, av Angus Konstam
Citera
2025-05-06, 21:00
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Rckvidd...

Nr Jamaica upphrde med beskjutningen var Scharnhorst och Duke of York ensamma kvar. Det brittiska slagskeppet lg strax framfr Jamaica och knappt 16 000 meter (8,5 nautiska mil) frn Scharnhorst.

Hennes 35,6 cm-pjser kunde fortfarande n motstndaren - dess teoretiska rckvidd med radarstyrd eldledning var 26 500 meter (knappt 15 nautiska mil) - men vinkeln till mlet innebar att hon knappt kunde utnyttja sina egna skjutvinklar.

Aktertornets pjser var framtriktade s lngt det vara var mjligt och i den vinkeln frsvrades eldledningen mer n vanligt p grund av fartygets rrelser. Pjsernas rckvidd under dessa sjfrhllanden var begrnsad till cirka 19 000 meter (10,5 nautiska mil).

Hr blev jag tvungen att botanisera i bokhyllan. Klla: 1943 Kampen om norra Ishavet, av Angus Konstam
S bara fr att man vinklr tornet lite s sjunker rckvidden med 50 procent?
Speciellt mrkligt blir det med tanke p att Duke of York hade tio hvudkanoner i tre torn, ett i aktern och tv i fren.
S om det var svrt att sikta med det bakre tornet varfr skt dom inte med dom sex frmre 356mm huvudkanonerna istllet?
Dom kunde knappast vara blockerade?

Du vgar inte erknna att du har fel helt enkelt.
Citera
2025-05-06, 21:54
Medlem
Batagares avatar
Citat:
S bara fr att man vinklr tornet lite s sjunker rckvidden med 50 procent?
Speciellt mrkligt blir det med tanke p att Duke of York hade tio hvudkanoner i tre torn, ett i aktern och tv i fren.
S om det var svrt att sikta med det bakre tornet varfr skt dom inte med dom sex frmre 356mm huvudkanonerna istllet?
Dom kunde knappast vara blockerade?

Du vgar inte erknna att du har fel helt enkelt.

Vet inte, frga den gode Angus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Angus_Konstam
Citera
2025-05-06, 22:00
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Vet inte, frga den gode Angus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Angus_Konstam
Nu slog du flashbacks rekord fr att ge smst klla...
Citera
2025-05-06, 22:50
Medlem
Ormen Lnges avatar
Citat:

35,3km skjutavstnd var hur lngt granaterna kunde n. Men p sdana avstnd r spridningen enorm och ett slagskepp skulle vid perfekt vderlek och perfekt indata till eldledningen (avstnd, mlhastighet och riktning, lufttryck, vind o.s.v.) utan vidare kunna skjuta ivg all ammunition ombord p det avstndet, utan att trffa ngot.

Inget slagskepp har ngonsin trffat ett annat fartyg p lngre hll n ~24km (Warspite och Scharnhorst). Det lngsta avstnd som ett slagskepp har lyckats f in en tckande salva p r 32-33km (USS New Jersey och USS Iowa), men d r vi uppe i en spridning, som ger en trffsannolikhet, som i bste fall ska anges i promille.

S 35,3km skjutavstnd med ett slagskepp, r ungefr lika realistiskt som att skjuta AK4 p 4km. Det gr, men du kastar bara ivg din ammunition.
Citera
2025-05-07, 06:44
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
S 35,3km skjutavstnd med ett slagskepp, r ungefr lika realistiskt som att skjuta AK4 p 4km. Det gr, men du kastar bara ivg din ammunition.

Jo, 35,5 km r nog mer ett teoretiskt vrde. Annandagsjul 1943 vid Nordkap var det inte lge fr ngot sdant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in