Citat:
Ursprungligen postat av
Batagare
Herrigud, har du ingen ordning - du fetmarkerar i mitt inlgg
Det var en klantig fetmarkering kan jag erknna men man kan debattera om det var i ditt inlgg eftersom du som vanligt citerat texten frn Wikipedia.
Blev lite mycket ett tag med alla olika kllor och fartyg.
Men hr kommer den rtta texten som jag skrev i ett tidigare inlgg om det utslagna tornet:
Detta gjorde att en kryssare och en jagare kunde nrma sig fartyget bakifrn dr det ftt mnga trffar p det mindre sekundrartilleriet och det stora tornet var helt utslaget.
Citat:
Scharnhorst var snabbare n britterna med sina 31 knop, Duke of York prestera 28 knop. S nr Duke of York fick in en turtrff p max skottvidd, s var hennes de beseglat.
but Scharnhorst maintained speed so that by 18:24 the range had opened to 21,400 yards (19,600 m), when Duke of York ceased fire after expending fifty-two broadsides.[33] One shell from the final salvos hit and exploded in Scharnhorst's number one boiler room, slowing the ship and allowing the pursuing destroyers to overtake her.[34]
Var fick du den mrkliga uppgiften om att Duke of York trffade
Scharnhorst s illa p max skottvidd?
Eftersom du sger att fartygets de var beseglat mste du mena trffen i ngturbinen som drastiskt snkte Scharnhorst hastighet men som du ser ovan var det p 19.600 meters avstnd.
Eftersom jag r en besservisser av vrsta sort mste jag rtta dig och bertta att Duke of York hade "Maximum firing range 35,300 m"., s du hade bara fel med 15 km...
http://www.scharnhorst-class.dk/scha...nostfront.html
Citat:
Jagarna och kryssarna presterade inte ngra hgre hastigheter i den kraftiga sjgngen.
The Force 1 followed shadowing Scharnhorst for more than 3 hours at a distance of 7,5 sea miles (13.800 meters) at average 30 knots.
Upplysningsvis kan jag bertta att Force 1 bestod av kryssarna Norfolk, Belfast and Sheffield och enligt texten jag citerade verkade dom inte ha ngra strre problem med att flja Scharnhorst i 30 knop trots den kraftiga sjgngen du pstod skulle gra att kryssarna tvingades snka farten.