• 1
  • 2
2025-05-05, 18:57
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag skrev ju att Scharnhorts fick sitt förliga torn utslaget, jag har t.o.m fetmarkerat det för dig.

Herrigud, har du ingen ordning - du fetmarkerar i mitt inlägg

Citat:
Alltså var det inte Duke Of yorks turträff som gjorde Scharnhorst sårbar utan förlusten av sekundärartilleriet som är till just för att skydda mot torpedbåtar.

Scharnhorst var snabbare än britterna med sina 31 knop, Duke of York prestera 28 knop. Jagarna och kryssarna prestera inte några högre hastigheter i den kraftiga sjögången. Så när Duke of York fick in en turträff på max skottvidd, så var hennes öde beseglat.

Lästips: 1943 Kampen om norra Ishavet, av Angus Konstam
Citera
2025-05-05, 21:21
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Herrigud, har du ingen ordning - du fetmarkerar i mitt inlägg
Det var en klantig fetmarkering kan jag erkänna men man kan debattera om det var i ditt inlägg eftersom du som vanligt citerat texten från Wikipedia.
Blev lite mycket ett tag med alla olika källor och fartyg.
Men här kommer den rätta texten som jag skrev i ett tidigare inlägg om det utslagna tornet:

Detta gjorde att en kryssare och en jagare kunde närma sig fartyget bakifrån där det fått många träffar på det mindre sekundärartilleriet och det stora tornet var helt utslaget.
Citat:
Scharnhorst var snabbare än britterna med sina 31 knop, Duke of York prestera 28 knop. Så när Duke of York fick in en turträff på max skottvidd, så var hennes öde beseglat.
but Scharnhorst maintained speed so that by 18:24 the range had opened to 21,400 yards (19,600 m), when Duke of York ceased fire after expending fifty-two broadsides.[33] One shell from the final salvos hit and exploded in Scharnhorst's number one boiler room, slowing the ship and allowing the pursuing destroyers to overtake her.[34]
Var fick du den märkliga uppgiften om att Duke of York träffade
Scharnhorst så illa på max skottvidd?
Eftersom du säger att fartygets öde var beseglat måste du mena träffen i ångturbinen som drastiskt sänkte Scharnhorst hastighet men som du ser ovan var det på 19.600 meters avstånd.
Eftersom jag är en besservisser av värsta sort måste jag rätta dig och berätta att Duke of York hade "Maximum firing range 35,300 m"., så du hade bara fel med 15 km...
http://www.scharnhorst-class.dk/scha...nostfront.html
Citat:
Jagarna och kryssarna presterade inte några högre hastigheter i den kraftiga sjögången.
The Force 1 followed shadowing Scharnhorst for more than 3 hours at a distance of 7,5 sea miles (13.800 meters) at average 30 knots.
Upplysningsvis kan jag berätta att Force 1 bestod av kryssarna Norfolk, Belfast and Sheffield och enligt texten jag citerade verkade dom inte ha några större problem med att följa Scharnhorst i 30 knop trots den kraftiga sjögången du påstod skulle göra att kryssarna tvingades sänka farten.
Citera
2025-05-05, 22:13
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Eftersom jag är en besservisser av värsta sort måste jag rätta dig och berätta att Duke of York hade "Maximum firing range 35,300 m"., så du hade bara fel med 15 km...

35,3 km under goda förhållanden... men här var det rykande snöstorm, och artilleriet ville nog ha koll på var bulorna landade i förhållande till målet.

Får upprepa: Duke of York hade ställt in elden men såg på radarn att Scharnhorst tappade fart...
Citera
2025-05-06, 00:30
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
35,3 km under goda förhållanden... men här var det rykande snöstorm, och artilleriet ville nog ha koll på var bulorna landade i förhållande till målet.

Får upprepa: Duke of York hade ställt in elden men såg på radarn att Scharnhorst tappade fart...
Duke of York hade både vanlig radar och målriktningsradar så det var nog inga problem, med målradar kan du räkna ut exakt var målet är och var du ska sikta för att träffa.
På gamla WW1 fartyg behövde man se vattenuppkast för att se var granaterna hamnade men det behövs inte med radarstyrda kanoner.

Här ska du lite fakta om målradar.

Main armament ranging and shot-spotting set for cruisers and battleships with lobe switching beginning with Type 284M[8] to increase accuracy of bearing readings. Type 284P was instrumental in the Battle of the North Cape allowing Duke of York to attack Scharnhorst blind.[5]

The Precision Ranging Panel (PRP) was an electromechanical transmission and calculating system. The PRP allowed for accurate range determination, range rate determination using radar, and accurate transmission of radar ranges and range rates to fire control computers. By 1941 the PRP was a common feature on the Type 280, 279 and 281 radars, and by late 1941 began to appear on the type 282P, 284P and 285P radar systems.[6]
Citera
2025-05-06, 10:25
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Då antar jag att du anser att den som sänkte Bismarck var piloten i Swordfishplanet som skickade en torped på fartygets roder?

Det är lite av en hårdragning, men visst. :-)

Citat:
Det var snarare så att vågorna ansågs för höga för jagare så amiral Bey skickade hem dom men fick sedan ett anrop från en ubåt som hittat konvojen så Bey beordrade jagarna dit men dom hittade inga fartyg, måste varit svårt att leta upp en specifik plats i ett stormigt hav mitt inatten innan GPS:en var uppfunnen.

Det hela liknade mest schack i ett mörkt rum, men orsaken till att jagarna saknades var att Bey tappade kontakten med dem. Hela den tyska styrkan var ganska grön och Bey hade ingen erfarenhet av att föra befäl över ett slagskepp. Kontrasten kunde inte varit större mot hans motståndare amiral Fraser som hade haft tunga poster i 20 år.

Citat:
Oavsett vilket borde vi hylla dom 200 polska soldaterna som offrade livet för att försvara hamnen.

Jag tror att polackerna har byggt en del mytologi kring Westerplatte på senare år, säkert delvis för att det var klent med andra framgångar 1939.

Citat:
Duke of York hade både vanlig radar och målriktningsradar så det var nog inga problem, med målradar kan du räkna ut exakt var målet är och var du ska sikta för att träffa. På gamla WW1 fartyg behövde man se vattenuppkast för att se var granaterna hamnade men det behövs inte med radarstyrda kanoner.

Nja, radarn var revolutionerande men fortfarande ny teknik med gott om barnsjukdomar. I det här fallet funkade den turligt nog på Duke of York (efter en heroisk insats av en besättningsman som lagade den; se frågetråden) men inte på Scharnhorst.

Maxräckvidden var under goda förhållanden men under de som rådde vid Nordkap var den ca 21 000 yards eller 19,2 km.
Citera
2025-05-06, 10:39
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det hela liknade mest schack i ett mörkt rum, men orsaken till att jagarna saknades var att Bey tappade kontakten med dem. Hela den tyska styrkan var ganska grön och Bey hade ingen erfarenhet av att föra befäl över ett slagskepp. Kontrasten kunde inte varit större mot hans motståndare amiral Fraser som hade haft tunga poster i 20 år.
Tittar man på en karta hur fartygen färdades verkar det varit slumpen som avgjorde det mesta.

Citat:
Jag tror att polackerna har byggt en del mytologi kring Westerplatte på senare år, säkert delvis för att det var klent med andra framgångar 1939.
Tyskarna avrättade alla civila polacker som gjort motstånd, bla på postkontoret, men det var ju svårt för dom att veta att tyskarna skulle anfalla just då.
Men visst har nog kriget i Ukraina gjort att polackerna vill framhäva sina insatser under kriget.

Putin sade ju tidigare att Polen startade WW2 genom att provocera Hitler, kan vara bra att ha en motvikt mot sådant skitsnack.

Citat:
Nja, radarn var revolutionerande men fortfarande ny teknik med gott om barnsjukdomar. I det här fallet funkade den turligt nog på Duke of York (efter en heroisk insats av en besättningsman som lagade den; se frågetråden) men inte på Scharnhorst.

Maxräckvidden var under goda förhållanden men under de som rådde vid Nordkap var den ca 21 000 yards eller 19,2 km.
Om jag inte minns fel klarade sig jänkarna så bra i stilla havet pga deras målradar som också användes mot flyg, bra att ha när himlen är full med kamikazepiloter.
Citera
2025-05-06, 20:00
Medlem
Batagares avatar
Citat:

Räckvidd...

När Jamaica upphörde med beskjutningen var Scharnhorst och Duke of York ensamma kvar. Det brittiska slagskeppet låg strax framför Jamaica och knappt 16 000 meter (8,5 nautiska mil) från Scharnhorst.

Hennes 35,6 cm-pjäser kunde fortfarande nå motståndaren - dess teoretiska räckvidd med radarstyrd eldledning var 26 500 meter (knappt 15 nautiska mil) - men vinkeln till målet innebar att hon knappt kunde utnyttja sina egna skjutvinklar.

Aktertornets pjäser var framåtriktade så långt det vara var möjligt och i den vinkeln försvårades eldledningen mer än vanligt på grund av fartygets rörelser. Pjäsernas räckvidd under dessa sjöförhållanden var begränsad till cirka 19 000 meter (10,5 nautiska mil).

Här blev jag tvungen att botanisera i bokhyllan. Källa: 1943 Kampen om norra Ishavet, av Angus Konstam
Citera
2025-05-06, 21:00
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Räckvidd...

När Jamaica upphörde med beskjutningen var Scharnhorst och Duke of York ensamma kvar. Det brittiska slagskeppet låg strax framför Jamaica och knappt 16 000 meter (8,5 nautiska mil) från Scharnhorst.

Hennes 35,6 cm-pjäser kunde fortfarande nå motståndaren - dess teoretiska räckvidd med radarstyrd eldledning var 26 500 meter (knappt 15 nautiska mil) - men vinkeln till målet innebar att hon knappt kunde utnyttja sina egna skjutvinklar.

Aktertornets pjäser var framåtriktade så långt det vara var möjligt och i den vinkeln försvårades eldledningen mer än vanligt på grund av fartygets rörelser. Pjäsernas räckvidd under dessa sjöförhållanden var begränsad till cirka 19 000 meter (10,5 nautiska mil).

Här blev jag tvungen att botanisera i bokhyllan. Källa: 1943 Kampen om norra Ishavet, av Angus Konstam
Så bara för att man vinklr tornet lite så sjunker räckvidden med 50 procent?
Speciellt märkligt blir det med tanke på att Duke of York hade tio hvudkanoner i tre torn, ett i aktern och två i fören.
Så om det var svårt att sikta med det bakre tornet varför sköt dom inte med dom sex främre 356mm huvudkanonerna istället?
Dom kunde knappast vara blockerade?

Du vågar inte erkänna att du har fel helt enkelt.
Citera
2025-05-06, 21:54
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Så bara för att man vinklr tornet lite så sjunker räckvidden med 50 procent?
Speciellt märkligt blir det med tanke på att Duke of York hade tio hvudkanoner i tre torn, ett i aktern och två i fören.
Så om det var svårt att sikta med det bakre tornet varför sköt dom inte med dom sex främre 356mm huvudkanonerna istället?
Dom kunde knappast vara blockerade?

Du vågar inte erkänna att du har fel helt enkelt.

Vet inte, fråga den gode Angus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Angus_Konstam
Citera
2025-05-06, 22:00
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Vet inte, fråga den gode Angus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Angus_Konstam
Nu slog du flashbacks rekord för att ge sämst källa...
Citera
2025-05-06, 22:50
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

35,3km skjutavstånd var hur långt granaterna kunde nå. Men på sådana avstånd är spridningen enorm och ett slagskepp skulle vid perfekt väderlek och perfekt indata till eldledningen (avstånd, målhastighet och riktning, lufttryck, vind o.s.v.) utan vidare kunna skjuta iväg all ammunition ombord på det avståndet, utan att träffa något.

Inget slagskepp har någonsin träffat ett annat fartyg på längre håll än ~24km (Warspite och Scharnhorst). Det längsta avstånd som ett slagskepp har lyckats få in en täckande salva på är 32-33km (USS New Jersey och USS Iowa), men då är vi uppe i en spridning, som ger en träffsannolikhet, som i bäste fall ska anges i promille.

Så 35,3km skjutavstånd med ett slagskepp, är ungefär lika realistiskt som att skjuta AK4 på 4km. Det går, men du kastar bara iväg din ammunition.
Citera
2025-05-07, 06:44
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Så 35,3km skjutavstånd med ett slagskepp, är ungefär lika realistiskt som att skjuta AK4 på 4km. Det går, men du kastar bara iväg din ammunition.

Jo, 35,5 km är nog mer ett teoretiskt värde. Annandagsjul 1943 vid Nordkap var det inte läge för något sådant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in