Citat:
Ursprungligen postat av
Batagare
Herrigud, har du ingen ordning - du fetmarkerar i mitt inlägg
Det var en klantig fetmarkering kan jag erkänna men man kan debattera om det var i ditt inlägg eftersom du som vanligt citerat texten från Wikipedia.
Blev lite mycket ett tag med alla olika källor och fartyg.
Men här kommer den rätta texten som jag skrev i ett tidigare inlägg om det utslagna tornet:
Detta gjorde att en kryssare och en jagare kunde närma sig fartyget bakifrån där det fått många träffar på det mindre sekundärartilleriet och det stora tornet var helt utslaget.
Citat:
Scharnhorst var snabbare än britterna med sina 31 knop, Duke of York prestera 28 knop. Så när Duke of York fick in en turträff på max skottvidd, så var hennes öde beseglat.
but Scharnhorst maintained speed so that by 18:24 the range had opened to 21,400 yards (19,600 m), when Duke of York ceased fire after expending fifty-two broadsides.[33] One shell from the final salvos hit and exploded in Scharnhorst's number one boiler room, slowing the ship and allowing the pursuing destroyers to overtake her.[34]
Var fick du den märkliga uppgiften om att Duke of York träffade
Scharnhorst så illa på max skottvidd?
Eftersom du säger att fartygets öde var beseglat måste du mena träffen i ångturbinen som drastiskt sänkte Scharnhorst hastighet men som du ser ovan var det på 19.600 meters avstånd.
Eftersom jag är en besservisser av värsta sort måste jag rätta dig och berätta att Duke of York hade "Maximum firing range 35,300 m"., så du hade bara fel med 15 km...
http://www.scharnhorst-class.dk/scha...nostfront.html
Citat:
Jagarna och kryssarna presterade inte några högre hastigheter i den kraftiga sjögången.
The Force 1 followed shadowing Scharnhorst for more than 3 hours at a distance of 7,5 sea miles (13.800 meters) at average 30 knots.
Upplysningsvis kan jag berätta att Force 1 bestod av kryssarna Norfolk, Belfast and Sheffield och enligt texten jag citerade verkade dom inte ha några större problem med att följa Scharnhorst i 30 knop trots den kraftiga sjögången du påstod skulle göra att kryssarna tvingades sänka farten.