Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdaren
Låter skumt att du ledsnar på det du har. Har du en råvara kan du ju tillaga 100.000 olika recept med den råvaran. Det skulle ju innebära att du ledsnar på råvaran isf, dvs råa köttet, grönsaken eller nåt annat. Rätten är ju det som gör smaken med olika ingredienser och kryddor till
Skumt är nog inte rätt ord, snarare är vi ju olika. Det kan vara cravings från att sluta med ett beroende, hormonella cravings, ätstörningar, ADHD osv. Sen finns det t ex autister som gärna äter samma samma tills de är apless och får en hög liggande. Någon köper hälsosam mat för att sedan ge med för sitt mer eller mindre beroende och köpa snabbmat eller chips istället vilket verkar mer lockande för stunden eller enklare. Visst kan man se det som skumt men det är många som inte är 'normala' när det gäller mat. I mitt fall något psykologiskt förmodligen utan att nödvändigtvis kunna säga vilken/vilka faktorer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdaren
Låter som du äter mycket halvfabrikat och kanske tom helfabrikat där det saknas utrymme för att ändra receptet. Det är ingen utmaning å tömma en full frys och kyl plus handla för 200 kr till i veckan som komplement med typ varor som behövs för att göra rätter av det du redan har hemmavid i lager och förvaring.
Nja inte direkt, det är mest såser och smaksättning eller enstaka nödlösningar för dagar då man inte hinner eller orkar laga något. Jag gör t ex min egen tempeh genom att först låta gula ärtor ligga i blöt ett par-tre dygn för att börja grodda. Sedan koka den, torka den, blanda i sporer, ställa i torken ett par dagar i ett par omgångar där man övervakar temperaturen, sedan pastöriserar, skivar/tärnar och fryser in. Det tar minst en vecka. Sen hamnar den i frysen och jag är less på att se dom jävla ärtorna på ett tag. Någon annan gång kör jag matlagnings-prep som tar nästan en hel helg för att ha å frysa in. Är så less på att laga mat efter det så jag vill inte kännas vid den på ett tag osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdaren
Men att äta för 200 kr i veckan med noll ingredienser hemma förutom lite kryddor blir en riktig utmaning med få till utan extra varor. Som sagt finns det många trådar redan om att äta på en så låg utgift som möjligt. Återkommande svar brukar vara ägg, bönor, storkok av billigt kött med enkel buljong och handla på extremt nedsatta priser på rovor och grönsaker. Sen är det svårt att hitta dessa trådar med förstoringsglaset iaf.
För 200 kr i veckan =
Ang kött får du ju mest förlita dig på saftighet och mörhet med smör, kryddor, örter och ev vatten och buljong med botten redning. Typ att du steker köttet först men sen gör du en gryta väldigt basic med buljong och vatten smör eller så packar in det helbrynta köttet eller 1-2 cm skivor av köttet som du iaf brynt en sida av köttet i smörpapper och metallfolie med luft emellan och baka det i ugnen med luft emellan så du får ut en god sås av ganska mycket smör och en kryddrubb med örter och lite vitlök å sånt. Tills köttet blir mört i din stil och saftigt i ugnen. Smörsåsen med kryddor kan du använda som det är på köttet med bönor, potatis eller billiga grönsaker som du äter med köttet
Ja det går att käka för 200kr/vecka även utan att ha samlat på sig ett lager redan, men då kan du inte käka kött. När jag väl gör det så är det sån helgfest att jag vill käka upp allt på en gång helst, mer desto goare. Fast det gör jag ju när jag inte går på en tight budget, 1-2 sorters kötträtter per vecka. Även om man kommer ganska billigt undan så kommer OK kött kosta runt hundringen per kg och då räcker det max hälften av alla portioner på en vecka (optimistiskt räknat) utan att räkna in tillbehör. Sen kan man såklart hålla en sansad budget ändå till skillnad från en mer extremt snål.