• 1
  • 2
2025-05-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Ska man till ex göra kyckling gryta så kan man ju lika gärna köra på fryst kyckling typ kronfågeln eller liknande och då brukar man få 2kg kyckling för 150kr vilket räcker rätt länge.
En säck ris på typ 10kg brukar ju ha billigare kilopris än mindre förpackningar.

Köttgryta på till ex högrev eller fransyska är ju också ett alternativ och ganska billig mat per portion då jag brukar fynda högrev för typ 79kr/kg.

Det är ju jättebra om man lyckas fynda på såna kampanjpriser. Lät bra mycket billigare än vad jag har sett. T ex så skulle 2 kg kycklingbröstfilé räcka till ca 13 portioner á 150g, vilket blir ca 11:50 per portion om man håller sig till den portionsstorleken (många vill nog ha mer). Men runt 10-15kr/portion för proteinet får man nog vara nöjd med för riktigt kött eller köttfärs, det mesta är dyrare än så tyvärr.

Börjar man jaga så absolut billigt det bara går så måste man nästan leta bland det vegetariska. Jag gör t ex egen tempeh för ca 4 kr/portion och fyndade en säck röda linser som kostade motsvarande ca 2 kr/portion. Pallar inte äta 100% vegetariskt men byter man ut det ibland eller blandar ut med 50% bönor/linser/ärtor så gör det mycket totalt på veckan. Rekommenderas isf att ha en tryckkokare och fixa en större mängd och frysa in så är det ju bara att slänga ner i grytan sen. Mosade röda linser är najs för det gör konsistensen tjockare men märks inte i övrigt.
Citera
2025-05-03, 23:22
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Ägg på morgonen, ost/smör/olivolja som mellanmål, och nötkött som huvudrätt ja... Det är dyrt.

2(?) ägg, så typ 10kr frukost eller +~5 per ägg.
(Smörgås?) med ost/smör/olivolja som mellanmål så kanske 25kr per portion.
Nötkött huvudrätt, förmodligen minst 200kr/kg, 300g är en rejäl bit så typ 60kr för bara köttet.

Så om räknar vi högt:
15kr frukost
30kr mellanmål
60kr kött + 30kr tillbehör till middag
=
135kr

125kr till för att komma upp i 260 kr om dagen. Du har inte nämnt dricka öht så inte kunna räkna med det men antar du inte dricker för 125kr om dagen, i så fall, vad?
Citera
2025-05-04, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
2(?) ägg, så typ 10kr frukost eller +~5 per ägg.
(Smörgås?) med ost/smör/olivolja som mellanmål så kanske 25kr per portion.
Nötkött huvudrätt, förmodligen minst 200kr/kg, 300g är en rejäl bit så typ 60kr för bara köttet.

Så om räknar vi högt:
15kr frukost
30kr mellanmål
60kr kött + 30kr tillbehör till middag
=
135kr

125kr till för att komma upp i 260 kr om dagen. Du har inte nämnt dricka öht så inte kunna räkna med det men antar du inte dricker för 125kr om dagen, i så fall, vad?

6 ägg, 4,30kr st. 100-200g smör ca, eko pris(?), 500-600g kött, entrecote (500g) 6-7 ggr per månad(~230kr), annars 550g nötfärs/lövbiff eller liknande kött, alltid eko. högrev(500g, 180kr) 4ggr per mån.

Lite så blir det, räknat någon gång på att jag ligger runt 230-260kr per dag.

Dricker enbart vatten.
Citera
2025-05-04, 00:51
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
6 ägg, 4,30kr st. 100-200g smör ca, eko pris(?), 500-600g kött, entrecote (500g) 6-7 ggr per månad(~230kr), annars 550g nötfärs/lövbiff eller liknande kött, alltid eko. högrev(500g, 180kr) 4ggr per mån.

Lite så blir det, räknat någon gång på att jag ligger runt 230-260kr per dag.

Dricker enbart vatten.

Låt mig gissa, Carnivore diet? En jävla massa ägg, smör och kött som största majoritet av alla middagar?
Citera
2025-05-04, 04:43
Medlem
Citat:
Låt mig gissa, Carnivore diet? En jävla massa ägg, smör och kött som största majoritet av alla middagar?

Ja jävlar. Ännu en anledning att det aldrig skulle funka för många. Ägg trodde jag dock inte eftersom det är en ganska vanlig allergen.
Citera
2025-05-04, 08:39
Medlem
Citat:

Jo precis, eller någon variant av det. Har fungerat bra för mig i många år, men ja, det är dyrt. Jag är ingen big spender annars, så jag har råd att leva såhär.

Rekommenderar er att testa detta i en-två månader minst en gång i livet, man mår riktigt bra.
Citera
2025-05-04, 09:48
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Jag har rätt mycket mat hemma men märker att det ofta samlas en massa på hög och så köper jag nytt ändå för att man vill ha variation, man känner sig oinspirerad eller pallar inte laga mat. Dumt för plånboken! Tycker det kan vara kul också att utmana sig att laga så billigt som möjligt utan att det blir tråkigt och äckligt för det. Så utifrån det mina vänner, grodde idén att köra en snål-jävla-budget challenge där man försöker leva mestadels på det man har hemma eller snålt som fan i allmänhet.

Vet inte på vilket sätt du skulle spara pengar för du kombinerar kylskåpsrens och skafferirens med att köpa för max 200 kr pr vecka. Allt beror ju på hur mycket mat och olika mat man har hemma som man redan betalt för och vad man avser att köpa för 200 kr som komplement då. Kortfattat vill du man ska äta för 200 max och 500 max för vissa som ska vara med pr person pr vecka

Jag passar iaf och är inte med men lycka till allihop som är med antar jag ;-D

Finns nog en hel del trådar ochså om att äta på en budget pr månad och vecka
Citera
2025-05-05, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
[/spoiler]

Vet inte på vilket sätt du skulle spara pengar för du kombinerar kylskåpsrens och skafferirens med att köpa för max 200 kr pr vecka. Allt beror ju på hur mycket mat och olika mat man har hemma som man redan betalt för och vad man avser att köpa för 200 kr som komplement då. Kortfattat vill du man ska äta för 200 max och 500 max för vissa som ska vara med pr person pr vecka

Jag sparar ju pengar för att jag handlar för 200kr istället för att köpa in mer och mer för mer pengar. Lessnar fort på det jag redan har och får cravings för annat, men vi är ju olika. Den sista delen fattar jag inte ärligt talat. Det är ju individuellt vad man ser som en utmaning som sagt och vad man har för förutsättningar. Men i teorin skulle 'alla' (nästan iallafall) kunna klara sig på att bara handla mat för 200kr/vecka, särskilt om det är under en begränsad tid. Det kräver 'bara' lite mer jobb, planering och att man inte är så kräsen. Man måste ju verkligen plocka ut det billigaste av det billigaste.
Citera
2025-05-05, 09:49
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Jag sparar ju pengar för att jag handlar för 200kr istället för att köpa in mer och mer för mer pengar. Lessnar fort på det jag redan har och får cravings för annat, men vi är ju olika. Den sista delen fattar jag inte ärligt talat. Det är ju individuellt vad man ser som en utmaning som sagt och vad man har för förutsättningar. Men i teorin skulle 'alla' (nästan iallafall) kunna klara sig på att bara handla mat för 200kr/vecka, särskilt om det är under en begränsad tid. Det kräver 'bara' lite mer jobb, planering och att man inte är så kräsen. Man måste ju verkligen plocka ut det billigaste av det billigaste.

Låter skumt att du ledsnar på det du har. Har du en råvara kan du ju tillaga 100.000 olika recept med den råvaran. Det skulle ju innebära att du ledsnar på råvaran isf, dvs råa köttet, grönsaken eller nåt annat. Rätten är ju det som gör smaken med olika ingredienser och kryddor till

Låter som du äter mycket halvfabrikat och kanske tom helfabrikat där det saknas utrymme för att ändra receptet. Det är ingen utmaning å tömma en full frys och kyl plus handla för 200 kr till i veckan som komplement med typ varor som behövs för att göra rätter av det du redan har hemmavid i lager och förvaring.

Men att äta för 200 kr i veckan med noll ingredienser hemma förutom lite kryddor blir en riktig utmaning med få till utan extra varor. Som sagt finns det många trådar redan om att äta på en så låg utgift som möjligt. Återkommande svar brukar vara ägg, bönor, storkok av billigt kött med enkel buljong och handla på extremt nedsatta priser på rovor och grönsaker. Sen är det svårt att hitta dessa trådar med förstoringsglaset iaf.

För 200 kr i veckan =

Ang kött får du ju mest förlita dig på saftighet och mörhet med smör, kryddor, örter och ev vatten och buljong med botten redning. Typ att du steker köttet först men sen gör du en gryta väldigt basic med buljong och vatten smör eller så packar in det helbrynta köttet eller 1-2 cm skivor av köttet som du iaf brynt en sida av köttet i smörpapper och metallfolie med luft emellan och baka det i ugnen med luft emellan så du får ut en god sås av ganska mycket smör och en kryddrubb med örter och lite vitlök å sånt. Tills köttet blir mört i din stil och saftigt i ugnen. Smörsåsen med kryddor kan du använda som det är på köttet med bönor, potatis eller billiga grönsaker som du äter med köttet
Citera
2025-05-06, 00:07
Medlem
Citat:
Låter skumt att du ledsnar på det du har. Har du en råvara kan du ju tillaga 100.000 olika recept med den råvaran. Det skulle ju innebära att du ledsnar på råvaran isf, dvs råa köttet, grönsaken eller nåt annat. Rätten är ju det som gör smaken med olika ingredienser och kryddor till

Skumt är nog inte rätt ord, snarare är vi ju olika. Det kan vara cravings från att sluta med ett beroende, hormonella cravings, ätstörningar, ADHD osv. Sen finns det t ex autister som gärna äter samma samma tills de är apless och får en hög liggande. Någon köper hälsosam mat för att sedan ge med för sitt mer eller mindre beroende och köpa snabbmat eller chips istället vilket verkar mer lockande för stunden eller enklare. Visst kan man se det som skumt men det är många som inte är 'normala' när det gäller mat. I mitt fall något psykologiskt förmodligen utan att nödvändigtvis kunna säga vilken/vilka faktorer.

Citat:
Låter som du äter mycket halvfabrikat och kanske tom helfabrikat där det saknas utrymme för att ändra receptet. Det är ingen utmaning å tömma en full frys och kyl plus handla för 200 kr till i veckan som komplement med typ varor som behövs för att göra rätter av det du redan har hemmavid i lager och förvaring.

Nja inte direkt, det är mest såser och smaksättning eller enstaka nödlösningar för dagar då man inte hinner eller orkar laga något. Jag gör t ex min egen tempeh genom att först låta gula ärtor ligga i blöt ett par-tre dygn för att börja grodda. Sedan koka den, torka den, blanda i sporer, ställa i torken ett par dagar i ett par omgångar där man övervakar temperaturen, sedan pastöriserar, skivar/tärnar och fryser in. Det tar minst en vecka. Sen hamnar den i frysen och jag är less på att se dom jävla ärtorna på ett tag. Någon annan gång kör jag matlagnings-prep som tar nästan en hel helg för att ha å frysa in. Är så less på att laga mat efter det så jag vill inte kännas vid den på ett tag osv.

Citat:
Men att äta för 200 kr i veckan med noll ingredienser hemma förutom lite kryddor blir en riktig utmaning med få till utan extra varor. Som sagt finns det många trådar redan om att äta på en så låg utgift som möjligt. Återkommande svar brukar vara ägg, bönor, storkok av billigt kött med enkel buljong och handla på extremt nedsatta priser på rovor och grönsaker. Sen är det svårt att hitta dessa trådar med förstoringsglaset iaf.

För 200 kr i veckan =

Ang kött får du ju mest förlita dig på saftighet och mörhet med smör, kryddor, örter och ev vatten och buljong med botten redning. Typ att du steker köttet först men sen gör du en gryta väldigt basic med buljong och vatten smör eller så packar in det helbrynta köttet eller 1-2 cm skivor av köttet som du iaf brynt en sida av köttet i smörpapper och metallfolie med luft emellan och baka det i ugnen med luft emellan så du får ut en god sås av ganska mycket smör och en kryddrubb med örter och lite vitlök å sånt. Tills köttet blir mört i din stil och saftigt i ugnen. Smörsåsen med kryddor kan du använda som det är på köttet med bönor, potatis eller billiga grönsaker som du äter med köttet

Ja det går att käka för 200kr/vecka även utan att ha samlat på sig ett lager redan, men då kan du inte käka kött. När jag väl gör det så är det sån helgfest att jag vill käka upp allt på en gång helst, mer desto goare. Fast det gör jag ju när jag inte går på en tight budget, 1-2 sorters kötträtter per vecka. Även om man kommer ganska billigt undan så kommer OK kött kosta runt hundringen per kg och då räcker det max hälften av alla portioner på en vecka (optimistiskt räknat) utan att räkna in tillbehör. Sen kan man såklart hålla en sansad budget ändå till skillnad från en mer extremt snål.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in