• 1
  • 2
2025-05-03, 15:43
Medlem
Jag har rätt mycket mat hemma men märker att det ofta samlas en massa på hög och så köper jag nytt ändå för att man vill ha variation, man känner sig oinspirerad eller pallar inte laga mat. Dumt för plånboken! Tycker det kan vara kul också att utmana sig att laga så billigt som möjligt utan att det blir tråkigt och äckligt för det. Så utifrån det mina vänner, grodde idén att köra en snål-jävla-budget challenge där man försöker leva mestadels på det man har hemma eller snålt som fan i allmänhet.

Regler:

* Handla för max 200kr i veckan per person i hushållet. Barn i skolåldern räknas som 1 person, ännu yngre 1/2 person. Känner man att näe, är ju en stor biff som brukar handla för 1500 spänn i veckan och måste käka minst en halv ko så 200kr är omöjligt men 500kr vore en rejäl utmaning för mig, så kan man vara med ändå men uppge + motivera sitt mål. Målet ska vara så tight att det tvingar en att tänka till och vara en rejäl personlig utmaning.

* OM man känner att man verkligen måste ha något kosttillskott eller engångsköp av dyrare grejer eller laster (tänk dyrare kryddor, olivolja, kaffe, en vinbox) så tycker jag det är ok att inte räkna dom.

* Ytterligare ett undantag är stora avvikelser som 40-årskalas eller att man har gäster i flera dagar som ska ha käk, men då kan man ju hoppa att delta just den veckan eller räkna bort det man köpte extra. Att bara verkligen crave:a en bakispizza är inte ett OK avdrag.

* Att fasta och därmed käka mindre är OK, men bara om det är motiverat; dvs inte om man svälter sig själv ohälsosamt av snålhet, dumhet eller ätstörningar.

* Det är OK att käka gratis på jobbet eller är på middagsbjudning eller nån enstaka gång hälsar på sina kära (?) föräldrar men inte att med flit leecha för att det ska bli billigare. Pengarna tar slut så jag drar till morsan och äter - den stilen.

* Minst en gång per vecka rapporterar man resultatet (t ex 191/200kr), gärna vad man käkade och någon kommentar om hur det gick.

Dela gärna med er av tips på enkla grejer att göra med rester, favoritmatvaror, sparknep eller billiga men goa recept. Vilka är med?
Citera
2025-05-03, 16:41
Medlem
Pyssling67s avatar
200kr i veckan som matbudget låter lite.
Men om du gör mycket storkok så sparar du pengar och energi.
Att äta ute är dyrt så då är det bättre att du äter till ex tonfisk och pasta som innehåller bra med protein.
Ägg är också bra så omelett med matrester i är både nyttigt samt billigt.
Kyckling är också ett billigt protein.
Citera
2025-05-03, 17:29
Medlem
Min matbudget för bara mig själv är på över 260kr per dag... Och då äter jag ute kanske en gång per månad.
Citera
2025-05-03, 17:31
Medlem
pn222jws avatar
Kyckling, spaghetti, ägg, äpplen, morötter... gul lök, hot dogs och krossade tomater och havregryn.
Rapsolja, leverpastej och 2.5 liters saft.
Citera
2025-05-03, 18:05
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Min matbudget för bara mig själv är på över 260kr per dag... Och då äter jag ute kanske en gång per månad.

260kr per dag var saftigt nu när du säger att du INTE äter ut ofta. Det dyraste jag kan tänka mig är antingen färdigrätter för 75kr styck 4 gånger om dagen eller bra nötkött för nästan hela slanten.

Hur ser det ut exakt?
Citera
2025-05-03, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
200kr i veckan som matbudget låter lite.

Ja det är det verkligen. Kanske inte framgick så tydligt som jag tänkte, men tanken var egentligen att leva på sitt skafferi/frysvaror man redan har (se rubriken), men något får man ju alltid handla extra för att få ihop det, t ex färskvaror/grönsaker. Har man inte något lager att använda kanske t ex 400kr är mer rimligt mål. Därför jag la till i reglerna att man kan sätta sitt eget mål om man motiverar varför det ändå är tufft nog.

Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Men om du gör mycket storkok så sparar du pengar och energi.
Att äta ute är dyrt så då är det bättre att du äter till ex tonfisk och pasta som innehåller bra med protein.
Ägg är också bra så omelett med matrester i är både nyttigt samt billigt.
Kyckling är också ett billigt protein.

Bra tips! Storkok är grymt praktiskt och bra för budgeten som sagt.
Nu tycker jag iofs kyckling börjar bli dyrt men det beror ju på vad man jämför med, vilka delar och om man köper - typ halal-slaktad eldorado eller lite högre standard. Men det är ju gott och enkelt jämfört med sånt som är billigt på riktigt (t ex torkade linser/bönor/gula ärtor som man måste koka och blötlägga själv).
Citera
2025-05-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny

Det är ju ganska extremt åt andra hållet, särskilt om det inte beror på t ex matberoende eller att man käkar ute ofta. Men en får ju hoppas att du tycker det är värt dom pengarna och har råd!
Citera
2025-05-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Kyckling, spaghetti, ägg, äpplen, morötter... gul lök, hot dogs och krossade tomater och havregryn.
Rapsolja, leverpastej och 2.5 liters saft.

Det kanske kan funka. Kanske ska påpeka igen att vid 200kr utgår jag från att man har mycket hemma redan och kör typ en frys-rens eller iallafall har en massa basvaror redan. Annars är väl redan 3-500kr ganska tight.
Citera
2025-05-03, 18:59
Medlem
Mitt mål är som sagt inte att leva på luft utan att använda det jag har så långt som möjligt och jag har ganska mycket hemma. Tänker inte leva på havregrynsgröt en hel vecka liksom. Mycket som är hemma är iofs också budget-mat men har lagt lite mer på t ex olivolja, såser och kryddor och lite kul asiatiska tillbehör bland annat.

Just nu håller jag på att inventera det som är hemma som kommer bli dåligt, fick lite panik när jag såg hur mycket färskvaror det fanns i kylen som redan sjunger på sista versen. Mest grönsaker. Så man kan komma på vad man ska göra av det. Brukar ta hjälp av ChatGPT för den pallar bolla mycket mer variabler i huvudet än mig, haha. Har iallafall lyckats avklara lunch-matlådor till nästa jobbvecka utan att behöva handla.
Citera
2025-05-03, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
260kr per dag var saftigt nu när du säger att du INTE äter ut ofta. Det dyraste jag kan tänka mig är antingen färdigrätter för 75kr styck 4 gånger om dagen eller bra nötkött för nästan hela slanten.

Hur ser det ut exakt?

Ägg på morgonen, ost/smör/olivolja som mellanmål, och nötkött som huvudrätt ja... Det är dyrt.
Citera
2025-05-03, 19:21
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag brukar äta upp frysen inför avfrostning. Går till viss del då jag brukar köpa på mig när det är nersatt pris. För tillfället har jag väl minst 4kg kycklingfile och 4kg mamma scan (62kr styck i påsk).

Så då jag har bra rutin avstår jag denna gång men lycka till.

Nu är jag ensamhushåll vilket underlättar och jag slänger faktiskt ytterst lite. Mest grönsaker som blivit dåliga. Men även det är begränsat då jag köper mycket frysta grönsaker.
Senast redigerad av TheGretaReset 2025-05-03 kl. 19:23.
Citera
2025-05-03, 20:05
Medlem
Pyssling67s avatar
Ska man till ex göra kyckling gryta så kan man ju lika gärna köra på fryst kyckling typ kronfågeln eller liknande och då brukar man få 2kg kyckling för 150kr vilket räcker rätt länge.
En säck ris på typ 10kg brukar ju ha billigare kilopris än mindre förpackningar.

Köttgryta på till ex högrev eller fransyska är ju också ett alternativ och ganska billig mat per portion då jag brukar fynda högrev för typ 79kr/kg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in