Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
C kan omöjligt ansluta till Tidö. Det vore spiken i kistan för partiet, eftersom de få väljare de har kvar identifierar sig till vänster. Det är partiledningen fullt medveten om.
Däremot cirkulerar det ju förslag om att slå ihop C + L för att rädda de båda liberala partierna och ingå i Maggans team. Det vore nog L:s enda chans att hänga kvar. De måste ju bryta sig ur Tidö hur som helst, så länge som Åkesson står fast vid att ingå i regering.
Men det bästa vore förstås om alla småpartier åkte ut. Det blir en huvudvärk mindre för sossarna, som behöver använda all sin kraft och energi till att rädda landet från en total samhällskollaps efter 20 år med högermajoritet i riksdagen. Om småpartierna ramlade ur skulle det dessutom ge dem en välbehövlig chans till nystart och komma tillrätta med sina grundläggande värderingar och ideologi och sluta vända kappan efter vinden, som de gjort de senaste åren.
Kanske att det vore bra om någon åkte ut. Men dynamiken är nästan för stor att överblicka. L ligger ju pyrt till när JP avgick och andra finns ju också som kanske skall vara lite oroliga. Men man försöker ju sia om framtiden. Demirok gick aldrig igenom rutan från början. Det var väldigt oklart och jag tror medborgarna var lite fundersamma över hans etnicitet och eventuella kopplingar till Turkiet. Plus det där med skallningen så att säga. Visst är det svårt att gå genom livet helt utan saker man ångrar. Men misshandel? Njae, jag tror inte riktigt det gick hem.
C kommer inte lira med SD. Frågan är vad som sker med Hatt om hon har bestämt sig var hon skall men det vore mycket osannolikt att det kommer en högersväng. Det var ju precis nyss de började laja med vänstern! Men hur ser Hatt på V? V står trots allt för en stor del av oppositionen vare sig man vill det eller inte. Med tanke på synen på SD så blir det fortsatt V/S/MP/C med ganska stor sannolikhet skulle jag tro. Men kommer C acceptera statsråd från V? Nä, aldrig. Inte säkert att V kräver det heller. Situationen är komplicerad för V med tanke på omvärldsläget.
En tanke som slår mig är att oppositionen nu nästan helt leds av kvinnor och att L eventuellt OCKSÅ kan få en kvinnlig partiledare. Det vore något av ett rekord tänker jag mig. Vad spelar det för roll undrar man ju.
Varför C är så fokuserat på klimatet är naturligt och de har uppenbarligen gjort valet, eller känner sig tvungna, att fortsätta som förut. Jag skulle dock tro att partiet är ganska kluvet i många frågor som inte kanske rör klimatet som inte lirar med V. Det har ju skett en konsolidering i en mängd SD-frågor hos en mängd partier. Men V går snarast åt andra hållet även om det försöker hålla uppe skenet. F-n inte ens sossarna vill prata positivt om V!
Hatt har en ganska bra position. Men det går vänsterut.