• 1
  • 2
2025-05-03, 14:16
Medlem
Det viskas om detta och då lär vi faktiskt få en borglig regering igen. Bara det faktum att ledaren lön kommer att sätta till 225 k borde belasta en regering med S MP V.

Vad tror vi?
Citera
2025-05-03, 14:23
Medlem
Får höra vad Hatt att ha och säga inom kort, SVT2 just nu.
Tal kl 15:00, planerad
Senast redigerad av tjanska 2025-05-03 kl. 14:28.
Citera
2025-05-03, 14:28
Avstängd
Severlohs avatar
Vem bryr sig om lag blå eller röd vinner ett riggat val eller inte, det är samma åttaklöver oavsett. Men för att svara på frågan så tror jag inte att C skulle sitta med i någon regim i ett ärligt val, då jag tror att de skulle åka ur riksdagen. Är det något jag aldrig stött på i mitt liv så är det någon som sagt sig rösta på Centerpartiet. Vem gör det? Ingen.
Citera
2025-05-03, 16:09
Medlem
Kritik mot nuvarande klimatpolitik och energipolitik så knappast.
Driva klimatpolitik oavsett vilken regering dom hamnar i.

Socialdemokraterna ser företagare som skattekälla.
Inte organiserat samarbete med SD, deras linje ligger fast.
Fokusera på att få jobbet gjort, med vem, vill undvika regeringsfrågan och prata sakfrågor.
Senast redigerad av tjanska 2025-05-03 kl. 16:49.
Citera
2025-05-03, 16:34
Medlem
MarcoStars avatar
C kan omöjligt ansluta till Tidö. Det vore spiken i kistan för partiet, eftersom de få väljare de har kvar identifierar sig till vänster. Det är partiledningen fullt medveten om.

Däremot cirkulerar det ju förslag om att slå ihop C + L för att rädda de båda liberala partierna och ingå i Maggans team. Det vore nog L:s enda chans att hänga kvar. De måste ju bryta sig ur Tidö hur som helst, så länge som Åkesson står fast vid att ingå i regering.

Men det bästa vore förstås om alla småpartier åkte ut. Det blir en huvudvärk mindre för sossarna, som behöver använda all sin kraft och energi till att rädda landet från en total samhällskollaps efter 20 år med högermajoritet i riksdagen. Om småpartierna ramlade ur skulle det dessutom ge dem en välbehövlig chans till nystart och komma tillrätta med sina grundläggande värderingar och ideologi och sluta vända kappan efter vinden, som de gjort de senaste åren.
Citera
2025-05-03, 16:59
Medlem
Hatt står för exakt samma linje som företrädarna på posten.
Citat:
— Vår rörelse är tydlig – Centerpartiet ska inte söka ett organiserat samarbete med Sverigedemokraterna. Vår linje ligger fast.

Samtidigt vill hon inte att regeringsfrågan ska vara Centerpartiets viktigaste fråga.

– Alltför länge har vi låtit kommentatorernas förkärlek för att diskutera hur Sverige ska styras nästa mandatperiod stå i vägen för vår förmåga att tydliggöra vår politik för väljarna, här och nu. Det ska vi ändra på.

Anna-Karin Hatt utfärdar ett löfte, ”när hela Sverige hör”, om att Centerpartiet endast kommer att ingå i en regering som sätter ”klimatarbete i högsätet”.

– Och varje regering som medvetet väljer att sänka Sveriges klimatambitioner, det kommer vara en regering som också får räkna med att sänkas av Centerpartiet, säger hon och möts av stora applåder.

Hon riktar hård kritik mot regeringen, vars politik leder till missade klimatmål.

– Vi i Centerpartiet, vi vill höja klimatmålen, för att vi tar klimatfrågan på allvar och för att vi har högre ambitioner.
Alltså endast vänstern kan komma ifråga för samarbete.
Citera
2025-05-03, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Hatt står för exakt samma linje som företrädarna på posten.

Alltså endast vänstern kan komma ifråga för samarbete.
Centerpartiet ska inte söka ett organiserat samarbete med Sverigedemokraterna
Lite intressant "politiker uttalande" inte söka, men om dom blir uppsökta?
Citera
2025-05-03, 17:05
Medlem
TonyBergmans avatar
Nix. C har precis som vi många förutspått valt in Annie2.0 lagom inför kommande valrörelsen.
I hennes tal nyss nämnde hon att aldrig samarbeta med SD men nämnde inget om V(faktiskt en större vänsterflirt än vad Annie gjorde).
Klimatet skulle sättas först.
Jag tror C provat exakt detta förut.
Citera
2025-05-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Nix. C har precis som vi många förutspått valt in Annie2.0 lagom inför kommande valrörelsen.
I hennes tal nyss nämnde hon att aldrig samarbeta med SD men nämnde inget om V(faktiskt en större vänsterflirt än vad Annie gjorde).
Klimatet skulle sättas först.
Jag tror C provat exakt detta förut.

Kollar man sakpolitiskt ligger C mkt närmare SD än V.
Citera
2025-05-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Kollar man sakpolitiskt ligger C mkt närmare SD än V.
Visst, dom behöver ett vaccin mot "SD sjukan"
Citera
2025-05-03, 17:13
Medlem
mikaelss avatar
C har ju lyckats skrämma bort alla sina borgerliga väljare redan, att byta lag nu skulle ju skrämma de återstående vänstermupparna, och det vore ju bra, då skulle C försvinna, ungefär som L är på väg att göra, och ungefär lika lite saknade.
Citera
2025-05-03, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
C kan omöjligt ansluta till Tidö. Det vore spiken i kistan för partiet, eftersom de få väljare de har kvar identifierar sig till vänster. Det är partiledningen fullt medveten om.

Däremot cirkulerar det ju förslag om att slå ihop C + L för att rädda de båda liberala partierna och ingå i Maggans team. Det vore nog L:s enda chans att hänga kvar. De måste ju bryta sig ur Tidö hur som helst, så länge som Åkesson står fast vid att ingå i regering.

Men det bästa vore förstås om alla småpartier åkte ut. Det blir en huvudvärk mindre för sossarna, som behöver använda all sin kraft och energi till att rädda landet från en total samhällskollaps efter 20 år med högermajoritet i riksdagen. Om småpartierna ramlade ur skulle det dessutom ge dem en välbehövlig chans till nystart och komma tillrätta med sina grundläggande värderingar och ideologi och sluta vända kappan efter vinden, som de gjort de senaste åren.

Kanske att det vore bra om någon åkte ut. Men dynamiken är nästan för stor att överblicka. L ligger ju pyrt till när JP avgick och andra finns ju också som kanske skall vara lite oroliga. Men man försöker ju sia om framtiden. Demirok gick aldrig igenom rutan från början. Det var väldigt oklart och jag tror medborgarna var lite fundersamma över hans etnicitet och eventuella kopplingar till Turkiet. Plus det där med skallningen så att säga. Visst är det svårt att gå genom livet helt utan saker man ångrar. Men misshandel? Njae, jag tror inte riktigt det gick hem.

C kommer inte lira med SD. Frågan är vad som sker med Hatt om hon har bestämt sig var hon skall men det vore mycket osannolikt att det kommer en högersväng. Det var ju precis nyss de började laja med vänstern! Men hur ser Hatt på V? V står trots allt för en stor del av oppositionen vare sig man vill det eller inte. Med tanke på synen på SD så blir det fortsatt V/S/MP/C med ganska stor sannolikhet skulle jag tro. Men kommer C acceptera statsråd från V? Nä, aldrig. Inte säkert att V kräver det heller. Situationen är komplicerad för V med tanke på omvärldsläget.

En tanke som slår mig är att oppositionen nu nästan helt leds av kvinnor och att L eventuellt OCKSÅ kan få en kvinnlig partiledare. Det vore något av ett rekord tänker jag mig. Vad spelar det för roll undrar man ju.

Varför C är så fokuserat på klimatet är naturligt och de har uppenbarligen gjort valet, eller känner sig tvungna, att fortsätta som förut. Jag skulle dock tro att partiet är ganska kluvet i många frågor som inte kanske rör klimatet som inte lirar med V. Det har ju skett en konsolidering i en mängd SD-frågor hos en mängd partier. Men V går snarast åt andra hållet även om det försöker hålla uppe skenet. F-n inte ens sossarna vill prata positivt om V!

Hatt har en ganska bra position. Men det går vänsterut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in