• 3
  • 4
2025-05-04, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Frågan är ju varför luktar det så illa hemma hos svenska pensionärer. Det luktar ju illa även hemma hos unga och medelålders som inte sköter städningen...

Jo förstås, och det är klart att det luktar skumt om det ligger ett kadaver i hallen. Men ett hem som luktar gott är ett hem som luktar - vad?
Citera
2025-05-04, 13:49
Medlem
Pripps0.0s avatar
Feromoner/hormoner sänds ut olika beroende på ålder. Bebisar sänder "ta hand om mig". Tonåringar, "svett, sex och desperation". Fertila varelser, "sex". Åldringar, "låt mig vara ifred".

Det luktar inte illa, det är en varning. Kom inte hit.
Citera
2025-05-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulvodka
Har märkt detta fenomen genom hela mitt liv.

Det luktar unket, fuktigt, sunkigt m.m.

Är det pga att de sitter på massa gamla tyger och skit som egentligen borde slängas?
Städar mindre i den åldern pga fysisk nedsatt förmåga?
Nedsatt luktsinne?

Har även märkt detta hos svenska lantisar. Det är smutsigt och luktar unket, typ ruttet.

Vad har ni för teorier?

Ja gamla får försämrat luktsinne m åren, sen tror jag det blir jobbigare att städa m krämpor som kommer. Rygg knän mm Synen blir sämre oxå
Citera
2025-05-04, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Vilka är dessa osvenska pensionärer som bara luktar blommor och rosor hemma hos?

Funderade jag oxå på😀
Citera
2025-05-04, 17:02
Medlem
Kroppsvävnader hos äldre bryts ner och avger gaser som luktar urin.
Citera
2025-05-04, 17:55
Medlem
Gammla luktar! Så är det bara!
Citera
2025-05-05, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Men vad är ”fräscht”? Finns där någon definition?
Jag känner inte till någon sådan definition, åtminstone inte officiell.
Men tror de allra flesta skulle skriva under på att om man som besökare går in i en lägenhet där det direkt känns att det luktar obehagligt är "ofräscht-kriteriet" klart och tydligt uppfyllt.
Citera
2025-05-05, 18:23
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nu skrev TS att han upplever den här lukten inte bara hos "svenska pensionärer", utan också hos "lantisar", så jag antar det är inte är vanlig gubb- och tantlukt som avses.

Jag antar att det helt enkelt är doften av gamla föremål. Jag har upptäckt att den typiska storstads-aspien är livrädd för gamla föremål, och helt enkelt slänger bort dem och köper nya. Mitt hem är fullt med gamla böcker och vinylskivor, så ja - det luktar lite loppis.

Jag tror att TS generellt tycker att dofter är ofräscha, och försöker leva i en värld som är doftlös. Tycker verkligen synd om den sortens människor.

Det är inte riktigt samma lukt. På landet kan det lukta av att människor arbetar mycket med kroppen och att de får in lukt från sina djur i huset: grisar, kor, hästar etc. Äldre som inte har urinläckage eller någon sjukdom som gör att de luktar luktar mer som böckerna i ett bibliotek.
Citera
2025-05-12, 17:21
Medlem
Jag doftar.
Du luktar.
De stinker.
Citera
2025-05-18, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulvodka
Har märkt detta fenomen genom hela mitt liv.

Det luktar unket, fuktigt, sunkigt m.m.

Är det pga att de sitter på massa gamla tyger och skit som egentligen borde slängas?
Städar mindre i den åldern pga fysisk nedsatt förmåga?
Nedsatt luktsinne?

Har även märkt detta hos svenska lantisar. Det är smutsigt och luktar unket, typ ruttet.

Vad har ni för teorier?

Hemtjänsten gör ett dåligt jobb!

Dagens Hemtjänst går inte att gämföra med dens motsvarighet ifrån för,

För brydde sig folk om varandra,
Nu är det mest likgiltiga utlänningar som inte vill jobba alls som är Hemtjänstpersonal!

Då blir det inget bra.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in