2025-05-04, 10:25
Medlem
Svenskar är generellt dåliga på att städa och hålla rent förutom när någon ska komma på besök osv. Lägg därtill en åldersfaktor, sämre kosthållning och bristande städ hos hemtjänsten så har du svaret.
Citera
2025-05-04, 10:28
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Nu skrev TS att han upplever den här lukten inte bara hos "svenska pensionärer", utan också hos "lantisar", så jag antar det är inte är vanlig gubb- och tantlukt som avses.

Jag antar att det helt enkelt är doften av gamla föremål. Jag har upptäckt att den typiska storstads-aspien är livrädd för gamla föremål, och helt enkelt slänger bort dem och köper nya. Mitt hem är fullt med gamla böcker och vinylskivor, så ja - det luktar lite loppis.

Jag tror att TS generellt tycker att dofter är ofräscha, och försöker leva i en värld som är doftlös. Tycker verkligen synd om den sortens människor.
Citera
2025-05-04, 10:37
Medlem
Ja, vad ska man säga? Gen-Z presenterar sig som fullständigt obildad - igen.

Snacka om stereotyper. Vad får ni allt ifrån? Jag är 75 år och det luktar inte konstigt hemma hos mig eller om mig. Ej heller hos mina jämnåriga polare.

Jag äter precis som jag alltid gjort. Jag tvättar mig precis som jag alltid har gjort. Jag håller rent hemma som jag alltid har gjort. Jag promenerar med hunden fyra gånger om dagen som jag alltid har gjort (tredje hunden).

Det är bara att beklaga att ni kommer att driva Sverige ur framtiden. Jeez...
Citera
2025-05-04, 11:09
Avstängd
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Ja, vad ska man säga? Gen-Z presenterar sig som fullständigt obildad - igen.

Snacka om stereotyper. Vad får ni allt ifrån? Jag är 75 år och det luktar inte konstigt hemma hos mig eller om mig. Ej heller hos mina jämnåriga polare.
Sedan är det ju det att man luktar inte sin egen lukt, eller lukter som påminner om denna. Med åren förlorar man dessutom både delar av luktsinnet och smaksinnet, man får alltså fysiskt färre smaklökar på tungan. Detta är skälet till varför äldre människor tycker att mat smakar mindre eller annorlunda jämfört med när de var barn och skyller detta på besprutning och tillsatser. Det handlar om att kroppen åldras och blir sämre på att sortera intryck då verktygen trubbas av.

Det är alltså inte märkligt att du inte känner gubblukten varken hemma hos dig själv eller hos jämnåriga. Era barn och framförallt barnbarn känner det däremot.
Citera
2025-05-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nu skrev TS att han upplever den här lukten inte bara hos "svenska pensionärer", utan också hos "lantisar", så jag antar det är inte är vanlig gubb- och tantlukt som avses.

Jag antar att det helt enkelt är doften av gamla föremål. Jag har upptäckt att den typiska storstads-aspien är livrädd för gamla föremål, och helt enkelt slänger bort dem och köper nya. Mitt hem är fullt med gamla böcker och vinylskivor, så ja - det luktar lite loppis.

Jag tror att TS generellt tycker att dofter är ofräscha, och försöker leva i en värld som är doftlös. Tycker verkligen synd om den sortens människor.

Jag tror att du är på rätt spår, dagens unga lider ofta av både bakterieskräck och något slags svår doftfobi. Doftljus och deodorant går bra, man kan hälla i sig blå energidryck och vape:a ”mangosplash” men när någon eller något luktar människa så tvi vale…

Inte konstigt att inga barn blir gjorda
Citera
2025-05-04, 11:35
Medlem
Jag tror att de allra flesta gamla har hem som luktar helt okej och som det gör hos yngre människor också. Däremot så tror jag att det ganska snabbt kan lukta i hemmet om man är sjuklig, trött och slutar att städa regelbundet. Det märks även på den personliga hygienen att man sköter sig inte.

Förutom det så är jag också inne lite på att en del äldre människor behåller tyger, möber alldeles för länge. Kylskåpet och utrymmen bakom spis och badkar rengörs inte som det görs när man är yngre. Det är ju inte något som hemtjänsten gör heller.

Jag upplever det som att TS jobbar inom hemvård av något slag och därför kommer till gamla pensionärer som inte längre orkar med vardagliga städandet. Efter ett par år så ligger där förmodligen skit bakom möbler och inbyggt i tyger etc som inte försvinner för kanske hemtjänsten aldrig tvättar och städar ordentligt för att förebygga detta.

Sen när man är gammal är det säkerligen så att den personliga hygienen blir lidande när man är sjuklig.

Med det sagt. Jag träffar gamla människor och de som är friska och aktiva, de luktar alldeles okej. Likaså deras hem. Det är därför jag är inne på att när de blir sjukliga så är det då problemen kommer.

Detta är ingenting som har att göra med att man är svensk, även sjukliga gamla människor från andra länder har en tendens att lukta för jävligt. Men invandringen har gått så blixtsnabbt att antalet riktigt gamla invandrare är inte så stort.
Citera
2025-05-04, 11:50
Medlem
Karmans avatar
Beror nog oftast på sämre städning, men också på gammal mat i kylskåp och skafferier etc. Sen har ju vissa en del problem med läckage från kroppen här och där, vilket naturligtvis inte heller bidrar till någon angenäm doft. Den städning som hemtjänsten eventuellt gör är nog inte heller särskilt grundlig...
Citera
2025-05-04, 11:52
Medlem
Rattatatatas avatar
Enkelt, instängt, ovädrat, mycket kläder/tyger/dukar/bonader etc... som när du öppnar en garderob full med kläder som inte öppnats på ett tag, har inget med kroppsodör att göra överhuvudtaget!
Citera
2025-05-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Beror nog oftast på sämre städning, men också på gammal mat i kylskåp och skafferier etc. Sen har ju vissa en del problem med läckage från kroppen här och där, vilket naturligtvis inte heller bidrar till någon angenäm doft. Den städning som hemtjänsten eventuellt gör är nog inte heller särskilt grundlig...

Att inte rensa i skafferiet eller skrubba hemmet varje vecka gör väl ändå inte att man får något slags otäck kroppsodör. Vad är det med denna städmani?
Citera
2025-05-04, 12:43
Medlem
Gamla prylar. Duschar sällan. Städar inte badrummet ordentligt. Tvättar inte sina kläder. Vädrar inte för att det "släpper ut värmen". De som fortfarande har katt eller hund luktar det än mer illa hos.

Tyvärr många gamla ensamma med låg pension. Ork och motivation för att hålla det fräscht börjar sakna betydelse för de flesta.
Citera
2025-05-04, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Gamla prylar. Duschar sällan. Städar inte badrummet ordentligt. Tvättar inte sina kläder. Vädrar inte för att det "släpper ut värmen". De som fortfarande har katt eller hund luktar det än mer illa hos.

Tyvärr många gamla ensamma med låg pension. Ork och motivation för att hålla det fräscht börjar sakna betydelse för de flesta.

Men vad är ”fräscht”? Finns där någon definition?
Citera
2025-05-04, 13:39
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Att inte rensa i skafferiet eller skrubba hemmet varje vecka gör väl ändå inte att man får något slags otäck kroppsodör. Vad är det med denna städmani?
Frågan är ju varför luktar det så illa hemma hos svenska pensionärer. Det luktar ju illa även hemma hos unga och medelålders som inte sköter städningen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in