• 1
  • 2
2025-05-03, 08:31
Medlem
Monerokungens avatar
Jag måste har uppfattat det här med företagsskatt helt fel.

Fredrik Öppnar ett AB han har bara intäkter och knappt några utgifter.

Vi säger att han han gör en ny spotify fast bättre. Varje person som använder tjänsten vill han ha 100 kronor av.

25% försvinner direkt på momsen
20.6% i bolagskatt

Han tar aldrig ut lön utan sparar fram till utdelning. Han har 5 miljoner i företaget. Inga anställda.
Stämmer det nu att han ska betala 57% På utdelningen?

🔸 Sammanfattning – Vad får du i handen om du tar ut alla 5 miljoner som utdelning?

Belopp Skatt I handen
204 325 kr (lågbeskattat) 20 % 163 460 kr
4 795 675 kr (tjänst) ~55–60 % ~2 157 054 kr
Totalt ~2.32 miljoner kr

Det finns inte en chans i HELVETET att någon som bedriver företag först ger bort 25% sen 20% sen 55-60% till Det är helt jävla omöjligt.

Ja jag vet att man kan dra bort på utgifter här och där. Men nu pratar vi om just detta scenario.
Citera
2025-05-03, 08:45
Medlem
Du betalar skatt med 20 procent på din utdelning i inkomstslaget kapital upp till ditt gränsbelopp, eftersom den ses som avkastning på pengarna som du satt in i ditt bolag. Skatten i inkomstslaget kapital är 30 procent, men eftersom du bara behöver betala skatt för två tredjedelar av din utdelning blir det 20 procent.
Citera
2025-05-03, 08:55
Medlem
joceks avatar
Din beräkning stämmer, välkommen till gemenskapen fåmansföretagare.
Citera
2025-05-03, 09:02
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Så tesen är att man betalar väldigt mycket skatt i Sverige?
Citera
2025-05-03, 09:26
Moderator
HelgeBuks avatar
Gör han vinst med 5 miljoner redan första året och tar ut rubbet som utdelning så stämmer det. Annars hinner han samla på sig outnyttjat utdelningsutrymme varje år fram till dess, som kan användas (ett gott skäl att starta AB så tidigt som möjligt om man har planer på att driva företag).

Eftersom så stor del beskattas som inkomst av tjänst är det alltså dumt att göra så där, bättre att ta ut lön till brytpunkten för statlig skatt varje månad, ta maximal utdelning till 20% och sen lämna resten i bolaget till framtiden.
Citera
2025-05-03, 09:36
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen

Vi säger att han han gör en ny spotify fast bättre. Varje person som använder tjänsten vill han ha 100 kronor av.

20.6% i bolagskatt

Han tar aldrig ut lön utan sparar fram till utdelning. Han har 5 miljoner i företaget. Inga anställda.

🔸 Sammanfattning – Vad får du i handen om du tar ut alla 5 miljoner som utdelning?

Belopp Skatt I handen
Totalt ~2.32 miljoner kr

Det finns inte en chans i HELVETET att någon som bedriver företag först ger bort 25% sen 20% sen 55-60% till Det är helt jävla omöjligt.

Ja jag vet att man kan dra bort på utgifter här och där. Men nu pratar vi om just detta scenario.

Sen åker du och tankar bilen
Citera
2025-05-03, 09:38
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen

20.6% i bolagskatt

Belopp Skatt I handen
Totalt ~2.32 miljoner kr

Här är ett enklare exempel fast med enskild firma.

En kund betalar mig 1250 kr för något.
250 kr är moms.
Ca 50% är skatt av olika slag.

Jag får behålla 500 kr.
Citera
2025-05-03, 09:57
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Här är ett enklare exempel fast med enskild firma.

En kund betalar mig 1250 kr för något.
250 kr är moms.
Ca 50% är skatt av olika slag.

Jag får behålla 500 kr.
Om man har utgifter så måste väl det tas från de 500 kronorna.
Citera
2025-05-03, 10:03
Medlem
Det är förmånligt på flera sätt att driva företag på "riktigt". Påhittade varianter som TS finns ju inte. Sköter man det snyggt så kan man nyttja sitt företag för privat bruk år efter år. T.ex bil, datorer, maskiner, verktyg, kläder och massa andra saker. Dessutom finns i rätt branch möjligheten att ta ut lite svarta pengar på olika sätt. Lägg på det frikostiga regler för aktieutdelning upp till vissa nivåer så ligger man snabbt på en månadsinkomst motsvarande 50.000 i månaden efter skatt.
Dvs. Topp 1% i Sverige.
Citera
2025-05-03, 10:07
Medlem
Paris24s avatar
TS får kolla upp 3:12-reglerna. I år tar jag ut 7mkr med 20% i skatt. Jag har sparat rätt länge för att nå den nivån.
https://www.skatteverket.se/foretag/...87d7f4d82.html

Finns en antydan i TS att han inte fattar att det är vinsten som beskattas, inte omsättningen, och att avdragsmöjligheterna i ett företag är mycket stora i Sverige. Nästan inga företag går med "vinst". haha.
Citera
2025-05-03, 10:09
Medlem
Momsen tas inte från företaget. Momsen läggs på priset och betalas av kunden.

Dessutom om du ska konkurrera med Spotify kan du inte ha en anställd. Har du flera anställda kan du plocka ut mer i lågbeskattad utdelning. T.ex med 10 anställda som tjänar 50 blir det ca 3 miljoner. Du blir belönad om du kan erbjuda arbeten.

Exemplet att en enskild drar in 5 miljoner själv på ett år är ganska ovanligt. Det finns kanske några advokater, mediakändisar, och fotbollsproffs som kan dra in det. Jag kan hålla mig för gråt när jag tänker på deras ekonomi.
Citera
2025-05-03, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Du betalar skatt med 20 procent på din utdelning i inkomstslaget kapital upp till ditt gränsbelopp, eftersom den ses som avkastning på pengarna som du satt in i ditt bolag. Skatten i inkomstslaget kapital är 30 procent, men eftersom du bara behöver betala skatt för två tredjedelar av din utdelning blir det 20 procent.
Hört om 3:12 reglerna? Verkar som du inte har en aning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in