2025-05-03, 01:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Bygger en hydropnics tower, inget avancerat blir nog bara lite basilika kanske nån färgglad växt etc men vad använder man för näring till sånt? ska vattnet bytas eller fyller man bara på hela tiden?
/A.A
Citera
2025-05-03, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bygger en hydropnics tower, inget avancerat blir nog bara lite basilika kanske nån färgglad växt etc men vad använder man för näring till sånt? ska vattnet bytas eller fyller man bara på hela tiden?
/A.A

Köp en näring som är anpassad för hydroponisk odling. Du behöver knappast tänka på pH om det bara är kryddväxter du ska odla. Väteperoxid kan användas både i vattnet och som rengöring om du skulle misstänka att rötterna mår dåligt/ruttnar.

För enstaka kryddväxt så hade jag bytt vatten någon gång i veckan. Om du vill kunna vänta längre mellan vattenbyten kan du köpa en syresten (som till akvarier) och för mer storskalig odling är det bra med ett pumpsystem. Stillastående syrefattigt vatten under längre perioder tillåter bakterier och patogener som fusarium att växa till.
Senast redigerad av MpunktM 2025-05-03 kl. 07:59.
Citera
2025-05-03, 08:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Om du vill kunna vänta längre mellan vattenbyten kan du köpa en syresten (som till akvarier) och för mer storskalig odling är det bra med ett pumpsystem. Stillastående syrefattigt vatten under längre perioder tillåter bakterier och patogener som fusarium att växa till.
Vattnet pumpas upp till toppen och rinner sen ned till behållaren och pumpas sen upp igen, flödet blir kanske 100L/H med ~500-600ml vatten, konceptet kallas hydroponics tower.
https://ibb.co/Kz0cYP6J

Byggt ett litet testsystem för att experimentera lite, om allt faller väl ut så blir det nåt som är både högre och bredare för att bli lite som en grön vägg med belysning.

Vänta längre mellan vattenbytena är inte så noga är mer risken att något näringsämne ackumuleras till giftiga nivåer jag tänker på, räcker det att byta en gång i veckan så är det lugnt.
Senast redigerad av Arne.Anka 2025-05-03 kl. 08:17.
Citera
2025-05-03, 08:25
Medlem
Citat:
Vattnet pumpas upp till toppen och rinner sen ned till behållaren och pumpas sen upp igen, flödet blir kanske 100L/H med ~500-600ml vatten, liknande detta.
https://ibb.co/Kz0cYP6J

Byggt ett litet testsystem för att experimentera lite, om allt faller väl ut så blir det nåt som är både högre och bredare för att bli lite som en grön vägg med belysning.

Snyggt, det kommer att gå suveränt. Kör på hydroponisk näring och följ instruktionerna på förpackningen. Du behöver inte köpa något dyrare än exempelvis Nelson Garden. Eftersom du kör på en såpass avancerad setup så tycker jag att du ska kika närmare på pH med. Regleras enkelt med "pH up" och "pH-down" på flaska, dvs en syra och en bas. Tyvärr fungerar inte hemmagjorda lösningar lika bra (ex citronsyra och bikarbonat) som fosforsyra eller svavelsyra. Kranvatten är i regel neutralt till lätt basiskt och pH runt 5.5 till 6.5 brukar uppskattas av växter. Sedan har olika växter olika optimala pH osv vilket du enkelt kan kolla upp för de sorter du odlar. Det är dock inte ett problem om du har en sort där optimalt pH är 5.5 och en som vill ha pH 7, kör då på 6-6.5 så blir det bra. Vad korrekt pH tillför är att det optimerar rötternas möjlighet till näringsupptag. Det brukar gå att söka sig till kommunens kranvatten-pH genom Google så du har koll på ett ungefär. Sedan kan du antingen räkna dig till hur många droppar av en viss syra du ska tillföra per liter (baserat på syrans egenskaper dvs koncentration och förmåga att donera vätejoner) alternativt köpa pH-stickor eller pH-mätare och testa dig fram. Köper du en pH mätare så går det bra att köpa en billig från Amazon men kolla i så fall recensionerna så att du inte köper det billigaste skräpet.
Senast redigerad av MpunktM 2025-05-03 kl. 08:27.
Citera
2025-05-03, 08:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Du behöver inte köpa något dyrare än exempelvis Nelson Garden.
Sökte lite och såg att min lokala affärer kränger deras produkter.

Citat:
Eftersom du kör på en såpass avancerad setup så tycker jag att du ska kika närmare på pH med. Regleras enkelt med "pH up" och "pH-down" på flaska, dvs en syra och en bas. Tyvärr fungerar inte hemmagjorda lösningar lika bra (ex citronsyra och bikarbonat) som fosforsyra eller svavelsyra. Kranvatten är i regel neutralt till lätt basiskt och pH runt 5.5 till 6.5 brukar uppskattas av växter. Sedan har olika växter olika optimala pH osv vilket du enkelt kan kolla upp för de sorter du odlar. Det är dock inte ett problem om du har en sort där optimalt pH är 5.5 och en som vill ha pH 7, kör då på 6-6.5 så blir det bra. Vad korrekt pH tillför är att det optimerar rötternas möjlighet till näringsupptag. Det brukar gå att söka sig till kommunens kranvatten-pH genom Google så du har koll på ett ungefär. Sedan kan du antingen räkna dig till hur många droppar av en viss syra du ska tillföra per liter (baserat på syrans egenskaper dvs koncentration och förmåga att donera vätejoner) alternativt köpa pH-stickor eller pH-mätare och testa dig fram. Köper du en pH mätare så går det bra att köpa en billig från Amazon men kolla i så fall recensionerna så att du inte köper det billigaste skräpet.
Har haft akvarie i många år så har lite koll på ph, mycket mjukt vatten brukar ligga på 8.2-8.8 ur kranen och sen gå ned mot 7 när det stått en stund.
Citera
2025-05-03, 21:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Eftersom du kör på en såpass avancerad setup...
Lite överbliven plast jag inte hade användning för, 90kr pump från amazon och en överbliven usbladdare för att driva pumpen, med tanke på att lokala butiken har färdig näring så känns det inte så avancerat.

Pumpen har en tryckhöjd på över 1 meter så jag kan lägga till flera "våningar" om jag vill.
https://ibb.co/cXtSpt4r
Citera
2025-05-04, 06:36
Medlem
Citat:
Sökte lite och såg att min lokala affärer kränger deras produkter.

Har haft akvarie i många år så har lite koll på ph, mycket mjukt vatten brukar ligga på 8.2-8.8 ur kranen och sen gå ned mot 7 när det stått en stund.

Någon droppe pH down så är du hemma!

Citat:
Lite överbliven plast jag inte hade användning för, 90kr pump från amazon och en överbliven usbladdare för att driva pumpen, med tanke på att lokala butiken har färdig näring så känns det inte så avancerat.

Pumpen har en tryckhöjd på över 1 meter så jag kan lägga till flera "våningar" om jag vill.
https://ibb.co/cXtSpt4r

Jodå, ur ett hemmaodlingsperspektiv så tycker jag att vi får klassa det som avancerat. Schysst konstruktion! Jag lite inspirerad att bygga en själv för kryddväxterna. Hydroponiska torn kostar ju onödigt mycket att köpa färdiga på Amazon i mitt tycke i förhållande till materialkostnader. Platssparande att bygga på höjden och väldigt trevligt att kunna köra ex basilika, koriander och persilja i samma system.
Citera
2025-05-04, 06:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Hydroponiska torn kostar ju onödigt mycket att köpa färdiga på Amazon i mitt tycke i förhållande till materialkostnader.
Färdiga är dyra men jag använde en 3dskrivare så det gick åt plast för 40kr, några kronor i elektricitet och kanske 20-25kr i slitage så kom rätt billigt undan, funderade först på att göra nåt med Y-kopplingar dessa finns från 40mm till över 160mm och sitter fast rätt bra i varann.

https://www.biltema.se/bygg/vvs/sani...far-2000023053
Senast redigerad av Arne.Anka 2025-05-04 kl. 06:51.
Citera
2025-05-04, 06:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Om nån annan vill tillverka en, finns remix så man kan få in 2 plantor på 1 "hylla".

https://makerworld.com/en/models/661...roponic-tower?
Senast redigerad av Arne.Anka 2025-05-04 kl. 07:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in