• 3
  • 4
2025-05-03, 18:51
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Testa att läsa igenom trådstarten ordentligt en gång så har du svar på din fråga. Man undrar varför folk kommenterar när de uppenbarligen bara läst rubriken och inte begripit ett dugg av innehållet.

Svårt det där med läsning, va..

Du stavar som en kratta så man får ögoncancer av att läsa skiten. Jaha, du vill ha en sked du kan äta vad som helst med oavsett vad det är, och du använder ibland decilitermått istället eller kniv och gaffel. Jamendåså.
Citera
2025-05-03, 19:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vad bjuder du på på? Soppa? Annars äter väl inte vuxna med sked?
Konstig, om än väntad tråd.
Men snälla.
Det finns grytor, gröt, glass, pudding, pasta (gaffel och sked till spaghetti, alltid) förutom soppor.
Säg att du inte vet någonting om mat utan att säga att du inte vet någonting om mat.

TS, jag har dels en Boda Line, snygg & slank typ av matsked, och dels mitt nyare inköp, Hardanger Tuva, en mer bulkig sked med perfekt balanserad skeddel, men med tjockare skaft. Båda i rostfritt stål. Nåt rejält att greppa.

Här hemma är problemet att ena sidan av skeden blir sliten och skavd och den börjar då bli vass och göra ont att stoppa i munnen. Då måste man slänga och köpa nya.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2025-05-03 kl. 19:18.
Citera
2025-05-03, 19:23
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Du stavar som en kratta så man får ögoncancer av att läsa skiten. Jaha, du vill ha en sked du kan äta vad som helst med oavsett vad det är, och du använder ibland decilitermått istället eller kniv och gaffel. Jamendåså.
Du verkar ha missförstått hela trådstarten. Försök igen, min sure herre.
Citera
2025-05-03, 19:37
Medlem
Äter med vad som helst
Har dock alltid träskedar och trägafflar i bilen
Ibland kan jag rulla ihop lite folie och äta med
Är inte så kräsen
Däremot har jag ALLTID plastsugrör i bilen
För jag står inte ut med pappersvarianten
Citera
2025-05-03, 19:39
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Förra seklet hade jag "pippi på silver", köpte äkta svenskt silver på auktioner.
Väldigt billigt, för silverpriset hade kraschat.

Silver har också den förmågan att den är ren när det gäller livsmedel. Alltså bakterier gillar inte silver. Köp ÄS!
Nackdelen när svavelföreningar bildas på silvret och det smakar bajs när man äter.
Citera
2025-05-03, 19:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Nackdelen när svavelföreningar bildas på silvret och det smakar bajs när man äter.

Sant, men man rengör gör ju silvret då och då, så är det inga problem!
Jag har bara lite problem med ägg när det gäller sådant, framför allt frukostägg, men det löser jag med rostfritt stål, bara för äggens skull.
Citera
2025-05-03, 22:55
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men snälla.
Det finns grytor, gröt, glass, pudding, pasta (gaffel och sked till spaghetti, alltid) förutom soppor.
Säg att du inte vet någonting om mat utan att säga att du inte vet någonting om mat.

TS, jag har dels en Boda Line, snygg & slank typ av matsked, och dels mitt nyare inköp, Hardanger Tuva, en mer bulkig sked med perfekt balanserad skeddel, men med tjockare skaft. Båda i rostfritt stål. Nåt rejält att greppa.

Här hemma är problemet att ena sidan av skeden blir sliten och skavd och den börjar då bli vass och göra ont att stoppa i munnen. Då måste man slänga och köpa nya.
Det finns väl inga grytor man bjuder gäster på som äts med sked?
Förutom efterrätt och soppa använder man sällan sked utom till frukost.
Gaffel och sked till spaghetti, till barnen. Vuxna har riktiga bestick.
Vem är det som inget vet om mat, eller bordsskick?

Citat:
Den viktigaste regeln när du äter pasta: Skär ALDRIG din spagetti med kniv och använd aldrig en sked till att twista upp pastan. ALDRIG.

https://www.ef.se/blog/language/saha...en-italienare/

Citat:
Spaghetti äts med gaffel

https://vinoteket.se/magasin/recept/...am%20en%20kniv).

Det är smidigt att rulla upp lång pasta med hjälp av en sked, och det är ok - om du är ett barn. Ingen över 7 år äter spaghetti med någonting annat än en gaffel i Italien. Lägg bort skeden (och tänk inte ens tanken på att lägga fram en kniv).

Vill du ha fler källor, eller kan du googla själv?
Sked används till soppa och efterrätt.

Säg att du inte vet någonting om bordsskick utan att säga att du inte vet någonting om det.
Senast redigerad av mikaels 2025-05-03 kl. 22:57.
Citera
2025-05-03, 23:04
Medlem
Citat:
Det finns väl inga grytor man bjuder gäster på som äts med sked?
Förutom efterrätt och soppa använder man sällan sked utom till frukost.
Gaffel och sked till spaghetti, till barnen. Vuxna har riktiga bestick.
Vem är det som inget vet om mat, eller bordsskick?

https://www.ef.se/blog/language/saha...en-italienare/

Vill du ha fler källor, eller kan du googla själv?
Sked används till soppa och efterrätt.

Säg att du inte vet någonting om bordsskick utan att säga att du inte vet någonting om det.
Varför bestämmer italienare hur man äter spagetti?
Bestämmer även kineser att man måste äta ris med pinnar och blånegrer att man äter allt med samma händer som de nyss torkat sin röv med.
I Sverige är vi civiliserade.
Citera
2025-05-03, 23:07
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Varför bestämmer italienare hur man äter spagetti?
Bestämmer även kineser att man måste äta ris med pinnar och blånegrer att man äter allt med samma händer som de nyss torkat sin röv med.
I Sverige är vi civiliserade.
Du kan äta din spaghetti som wt-morsa i en trailer, eller som en italienare. Ditt val.
Citera
2025-05-03, 23:09
Medlem
Citat:
Du kan äta din spaghetti som wt-morsa i en trailer, eller som en italienare. Ditt val.
Precis, bara jag inte beter mig äckligt eller har en besserwisserattityd så gör jag precis som jag vill.
Det borde alla göra.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in