• 1
  • 2
2025-05-05, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Gåvobrevet är mest till för att skydda barnen, du kan ge gåvan utan gåvobrev men det kan som sagt orsaka problem längre fram. I fallet som du nämner så kan hon lagligen kräva gåvan går åter. Eller rättare sagt, det blir inte en 50-50 delning. Har du gett bort 500000 kr minskar din andel med den summan. Blir din andel negativ kan du behöva ta banklån för att kompensera frun.

Ge pengarna nu och sitt lugnt i båten i tre år (kanske lättare sagt än gjort) sen kan du påbörja skilsmässan. Om inte hon påbörjar en innan, då uppstår denna situation ändå.

https://lagen.nu/1987:230#K11P4S1

https://www.familjensjurist.se/fraga...n-bodelningen/
Intressant och ganska komplicerat. Makarna äger rätt att förfoga över sin egendom som de vill, men de får samtidigt inte minska giftorättsgodset med mer än 10%. Och personliga ägodelar är undantaget, som t ex smycken. Om jag köper en guldkedja åt mig själv, eller en Harley Davidson motorcykel, kommer dessa personliga ägodelar då undantas ur boet? Det låter som att boets tillgångar kommer gå till kostnader för advokater.
Citera
2025-05-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej det brukar det inte, den största majoriteten av alla arv har inte ens testamente än mindre specificerat att det skall vara enskild egendom.
Bara ungefär 20% har ens testamente.

Drygt 50% har ett skrivet testamente i gruppen 65-84 år. När man väl skriver ett testamente lägger i stort sett alla till enskild egendom så inte pengarna kommer på villovägar i äktenskap m.m.
de andra 50% som inte skriver är väl i stort sett medellösa och/eller har gett bort majoriteten till barnen redan.
Citera
2025-05-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Drygt 50% har ett skrivet testamente i gruppen 65-84 år. När man väl skriver ett testamente lägger i stort sett alla till enskild egendom så inte pengarna kommer på villovägar i äktenskap m.m.
de andra 50% som inte skriver är väl i stort sett medellösa och/eller har gett bort majoriteten till barnen redan.

Det är inte min upplevelse.
18% av svenskarna totalt har testemente, 34% för gruppen 65-84år.
En väldigt stor majoritet har alltså inte ens testamente.
Att i stort sett alla skulle lägga till att arv skall utgöra enskild egendom är inte alls vad jag upplevt.
Av de arv jag sett har det varit betydligt vanligare utan.
Citera
2025-05-05, 16:07
Medlem
Citat:
Det är inte min upplevelse.
18% av svenskarna totalt har testemente, 34% för gruppen 65-84år.
En väldigt stor majoritet har alltså inte ens testamente.
Att i stort sett alla skulle lägga till att arv skall utgöra enskild egendom är inte alls vad jag upplevt.
Av de arv jag sett har det varit betydligt vanligare utan.

Så kan det vara om man inte har så stora medel kanske, spelar ju ingen roll om varje barn får 100-200.000 var som eventuellt kan delas med frun, och de även har barn tillsammans.

men större förmögenheter är det helt annat enligt min uppfattning.
Citera
2025-05-05, 16:25
Medlem
Citat:
Så kan det vara om man inte har så stora medel kanske, spelar ju ingen roll om varje barn får 100-200.000 var som eventuellt kan delas med frun, och de även har barn tillsammans.

men större förmögenheter är det helt annat enligt min uppfattning.

Ja vid stora förmögenheter så är det ofta professionellt upprättade testamenten som är väl genomgångna av advokater.

Men för de allra flesta är det inte komplicerat, de flesta vill fördela rättvist mellan barnen och kanske ge någon del till någon speciell person eller organisation.
De flesta testamenten är väldigt simpla, t.ex. ge 10% till välgörenhets organisation x och resten fördelas jämnt mellan barnen och kanske något tillägg att just den där tavlan som barn Y älskade skall gå till Y och just den där gamla leksaken som Z älskade skall gå till Z.
Citera
2025-05-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ja vid stora förmögenheter så är det ofta professionellt upprättade testamenten som är väl genomgångna av advokater.

Men för de allra flesta är det inte komplicerat, de flesta vill fördela rättvist mellan barnen och kanske ge någon del till någon speciell person eller organisation.
De flesta testamenten är väldigt simpla, t.ex. ge 10% till välgörenhets organisation x och resten fördelas jämnt mellan barnen och kanske något tillägg att just den där tavlan som barn Y älskade skall gå till Y och just den där gamla leksaken som Z älskade skall gå till Z.

Skatteverket är generösa nog att maila en bouppteckningar maskinellt, bara att skriva in personnummer så har du det mailat på 2 minuter.
Har väl några hundra bouppteckningar på datorn. Ytterst få som skänker till välgörenhet/vänner, rubbet går till barnen som enskild egendom.
Citera
2025-05-05, 16:35
Medlem
Citat:
Skatteverket är generösa nog att maila en bouppteckningar maskinellt, bara att skriva in personnummer så har du det mailat på 2 minuter.
Har väl några hundra bouppteckningar på datorn. Ytterst få som skänker till välgörenhet/vänner, rubbet går till barnen som enskild egendom.

Ja strax under 10% skänker till välgörenhet.
Ungefär 80% ger rubbet till barn. Andelen som ger som enskild egendom har jag ingen statistik för men min upplevelse är att det är vanligare utan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in