• 1
  • 2
2025-05-02, 21:22
Medlem
Jag har för avsikt att ta ut skiljsmässa från frun efter många års äktenskap. Jag har en del tillgångar i form av arv, aktievinster och besparingar som min fru inte vet om. Jag vill nu ge dessa pengar till våra gemensamma barn innan vi skiljer oss. Hur ska jag göra för att min fru inte ska kunna kräva en del av detta när bodelningen kommer ske?
Citera
2025-05-02, 21:51
Medlem
Mycket osannolikt att du lyckas med detta, systemet är byggt för att det ska vara svårt att lyckas med. Så långt som jag förstår sånt här:

1. Du får inte undanhålla tillgångar vid en bodelning. Båda makar har redovisningsplikt vid bodelning. Om det kommer fram i efterhand att du undanhållit tillgångar i bodelningen så kan din exfru gå till rätten med det och kräva att bodelningen justeras, dvs du får överlämna så stor del av de tillgångarna som du hade fått göra om de tagits med i bodelningen från början. Vägrar du redovisa dina tillgångar kan rätten utse en bodelningsförrättare som kan kräva dig på vite i omgångar tills du inkommer med komplett redovisning.

2. Större gåvor, t.ex förskott på arv, räknas med i bodelningen, dvs om vi hittar på att du skänkte 1 miljon till dina barn ett år innan skilsmässan så ska denna miljon räknas till dina tillgångar även om du inte har pengarna kvar. Googla "Vederlagsregeln".

I korthet skulle alltså din plan kräva att du ger gåvan mer än tre år innan du ansöker om skilsmässa, ELLER att du ger gåvan, undanhåller den i redovisningen och hoppas på att ingen misstänker något, och att ingen av barnen pratar bredvid mun.
Citera
2025-05-02, 23:03
Medlem
pn222jws avatar
Sälj av - och köp fysiskt guld för pengarna - och ge dina barn guldet. Du kan alltid säga att du skänkt bort pengarna till välgörenhet om någon skulle fråga.
Citera
2025-05-02, 23:08
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Jag har för avsikt att ta ut skiljsmässa från frun efter många års äktenskap. Jag har en del tillgångar i form av arv, aktievinster och besparingar som min fru inte vet om. Jag vill nu ge dessa pengar till våra gemensamma barn innan vi skiljer oss. Hur ska jag göra för att min fru inte ska kunna kräva en del av detta när bodelningen kommer ske?
Huvudregeln är att arv utgör giftorättsgods såvida testamente inte säger annat. Utgör arvet en stor del av ditt giftorättsgods och talan om äktenskapsskillnad väcktes i närtid då arvet föll ut kan du dock få möjlighet att jämka bodelningen dvs undanta arvet. Med närtid har jag för mig ett år avses.

https://lawline.se/answers/ingar-arv-i-en-bodelning
Citera
2025-05-03, 14:41
Medlem
Arv brukar nästan alltid vara enskild egendom, de flesta skriver testamenten på det sättet. Kolla upp det.
Man brukar ofta skriva i testamenten "samt avkastning från arv" kan du härleda dina aktievinster till arvet så är det grönt.
Senast redigerad av LDRLDR 2025-05-03 kl. 14:44.
Citera
2025-05-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Huvudregeln är att arv utgör giftorättsgods såvida testamente inte säger annat. Utgör arvet en stor del av ditt giftorättsgods och talan om äktenskapsskillnad väcktes i närtid då arvet föll ut kan du dock få möjlighet att jämka bodelningen dvs undanta arvet. Med närtid har jag för mig ett år avses.

https://lawline.se/answers/ingar-arv-i-en-bodelning
Om jag ger våra barn en halv miljon vardera och sedan skiljer mig från min fru, då kan hon alltså kräva att dessa gåvor återgår till boet och ska komma att ingå i bodelningen?
Citera
2025-05-03, 23:13
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Om jag ger våra barn en halv miljon vardera och sedan skiljer mig från min fru, då kan hon alltså kräva att dessa gåvor återgår till boet och ska komma att ingå i bodelningen?
Ger du barnen gåvan nu och begär skilsmässa två månader senare kan din fru kräva att gåvan återgår. Väntar du med skilsmässa minst tre år efter gåvan kommer hon inte nå framgång med kravet att gåvan ska återgå och utgöra en del av giftorättsgodset.

Om du fullföljer din plan på att ge barnen gåva skriv ett formellt gåvobrev där det framkommer att gåvan utgör mottagarens enskilda egendom liksom avkastningen av denna (så kommer inte barnen hamna i samma sits som du om de skulle behöva skiljas i framtiden) och att gåvan inte ska räknas som förskott på arv.
Citera
2025-05-04, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Ger du barnen gåvan nu och begär skilsmässa två månader senare kan din fru kräva att gåvan återgår. Väntar du med skilsmässa minst tre år efter gåvan kommer hon inte nå framgång med kravet att gåvan ska återgå och utgöra en del av giftorättsgodset.

Om du fullföljer din plan på att ge barnen gåva skriv ett formellt gåvobrev där det framkommer att gåvan utgör mottagarens enskilda egendom liksom avkastningen av denna (så kommer inte barnen hamna i samma sits som du om de skulle behöva skiljas i framtiden) och att gåvan inte ska räknas som förskott på arv.
Okej, tack. Då vet jag hur jag ska göra, jag måste alltså skriva ett gåvobrev för att undvika problem. Reglerna kring gåvor och bodelning verkar ganska hårda. Om jag t ex ger ett bidrag till dottern som handpenning till ett hus, så kan min fru kräva tillbaka detta om vi skiljer oss två år senare. Dottern som i övrigt saknar ekonomiska tillgångar måste sälja huset för att kunna ge tillbaka pengarna. Eller jag måste ta ett lån för att ersätta hustrun för denna "förlust"?
Citera
2025-05-04, 07:56
Medlem
dznBots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Arv brukar nästan alltid vara enskild egendom, de flesta skriver testamenten på det sättet. Kolla upp det.
Man brukar ofta skriva i testamenten "samt avkastning från arv" kan du härleda dina aktievinster till arvet så är det grönt.
Många arv sker ju även utan testamente. Så kan det ju ha varit i detta fall, det framgår inte.
Citera
2025-05-04, 23:17
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Okej, tack. Då vet jag hur jag ska göra, jag måste alltså skriva ett gåvobrev för att undvika problem. Reglerna kring gåvor och bodelning verkar ganska hårda. Om jag t ex ger ett bidrag till dottern som handpenning till ett hus, så kan min fru kräva tillbaka detta om vi skiljer oss två år senare. Dottern som i övrigt saknar ekonomiska tillgångar måste sälja huset för att kunna ge tillbaka pengarna. Eller jag måste ta ett lån för att ersätta hustrun för denna "förlust"?
Gåvobrevet är mest till för att skydda barnen, du kan ge gåvan utan gåvobrev men det kan som sagt orsaka problem längre fram. I fallet som du nämner så kan hon lagligen kräva gåvan går åter. Eller rättare sagt, det blir inte en 50-50 delning. Har du gett bort 500000 kr minskar din andel med den summan. Blir din andel negativ kan du behöva ta banklån för att kompensera frun.

Ge pengarna nu och sitt lugnt i båten i tre år (kanske lättare sagt än gjort) sen kan du påbörja skilsmässan. Om inte hon påbörjar en innan, då uppstår denna situation ändå.

https://lagen.nu/1987:230#K11P4S1

https://www.familjensjurist.se/fraga...n-bodelningen/
Senast redigerad av gammgubbe 2025-05-04 kl. 23:19.
Citera
2025-05-05, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR

Nej det brukar det inte, den största majoriteten av alla arv har inte ens testamente än mindre specificerat att det skall vara enskild egendom.
Bara ungefär 20% har ens testamente.
Citera
2025-05-05, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dznBot
Många arv sker ju även utan testamente. Så kan det ju ha varit i detta fall, det framgår inte.

Det är det absolut vanligaste.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in