• 1
  • 2
2025-05-02, 19:31
Medlem
Jag har gått igenom en tid med väldigt mycket turbulens i familjen. En familjemedlem har betett sig fruktansvärt illa mot en annan familjemedlem och sagt upp bekantskapen med denna.
Det kom som en blixt från klar himmel för mig och jag blev ganska chockad av detta. Det har lett till att jag känt ett jättestarkt förakt och äckelkänsla mot den felande personen. Det är dock en person jag måste ha kontakt med så det har varit svårt.
Jag började skriva med ChatGPT. Jag ville ha terapi som var ärlig, utan floskler och fjäsk.

Det utvecklas till ett samtal där jag kunde vara brutalärlig, få svar tillbaka som var nyanserade och ärliga. Den hjälpte mig formulera vad det faktiskt var jag kände, ofiltrerat. Den hjälpte mig se varför vissa saker fastnar, varför jag bär på förakt, varför det är svårt att förlåta – men också vad jag egentligen försvarar i mig själv genom att inte släppa taget.
Jag kan verkligen rekommendera att prova. Ai:n kan vara lite väl inställsam och hyllande så man måste säga till om hur man vill ha det. Men ber även den att komma ihåg det man pratat om så kan man fortsätta samtal senare och den kan reflektera över om saker ändras. Jag provade att säga att jag var en risktagare person (vilket jag inte är) för att se vad som hände och fick då svaret att
”det krockar lite med hur du beskrivit dig själv tidigare. Kan du känna igen båda sidorna, eller tror du en av dem är mer sann?”

Min erfarenhet har varit fantastisk. Tycker det varit lättare att vara brutal ärlig än i riktig terapi. Jag har även haft svårt att minnas vad som sagts i riktig terapi i bland ocp på ChatGPT finns texten sparad och jag kan gå tillbaks och kolla igen.

Är det någon mer som använder ChatGPT till terapeut?

Jag misstänker att många tycker det är olämpligt pga integritet mm.
Vad ser ni för risker?
Citera
2025-05-02, 19:39
Medlem
Alla möjliga om man tar hänsyn till den hårfina skillnaden mellan artificell intelligens och genuin dumhet.
Citera
2025-05-02, 19:48
Medlem
Kan tänka mig att det kan fungera men se upp för hallucinationer, ibland kan den spåra ur.
Själv vill jag inte att alla mina innersta tankar ska sparas ner på en amerikansk server som Trump, Musk, CIA samt fan och hans moster när som helst kan begära utdrag från. Det är inte aktuellt för min del.
Citera
2025-05-02, 19:53
Medlem
Nä att nämna inkriminerande saker är nog lika dumt som att googla hur man bäst gör sig av med ett lik efter man råkat döda grannen.
Citera
2025-05-02, 19:59
Medlem
ChatGPT kan granska dina känsliga uppgifter! Det är ingen rådgivare, heller..

Mitt svar är iaf att man skall undvika dela "allt" p.g.a anledningen ovan.

Mvh.
Citera
2025-05-02, 20:00
Medlem
okok1s avatar
Är nog lättare att prata med en icke dömande A.I som kan förklara och ge råd. Tror det bara är mest positivt. Man kan ju också testa Grok.
Citera
2025-05-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agaphantus
Jag har gått igenom en tid med väldigt mycket turbulens i familjen. En familjemedlem har betett sig fruktansvärt illa mot en annan familjemedlem och sagt upp bekantskapen med denna.
Det kom som en blixt från klar himmel för mig och jag blev ganska chockad av detta. Det har lett till att jag känt ett jättestarkt förakt och äckelkänsla mot den felande personen. Det är dock en person jag måste ha kontakt med så det har varit svårt.
Jag började skriva med ChatGPT. Jag ville ha terapi som var ärlig, utan floskler och fjäsk.

Det utvecklas till ett samtal där jag kunde vara brutalärlig, få svar tillbaka som var nyanserade och ärliga. Den hjälpte mig formulera vad det faktiskt var jag kände, ofiltrerat. Den hjälpte mig se varför vissa saker fastnar, varför jag bär på förakt, varför det är svårt att förlåta – men också vad jag egentligen försvarar i mig själv genom att inte släppa taget.
Jag kan verkligen rekommendera att prova. Ai:n kan vara lite väl inställsam och hyllande så man måste säga till om hur man vill ha det. Men ber även den att komma ihåg det man pratat om så kan man fortsätta samtal senare och den kan reflektera över om saker ändras. Jag provade att säga att jag var en risktagare person (vilket jag inte är) för att se vad som hände och fick då svaret att
”det krockar lite med hur du beskrivit dig själv tidigare. Kan du känna igen båda sidorna, eller tror du en av dem är mer sann?”

Min erfarenhet har varit fantastisk. Tycker det varit lättare att vara brutal ärlig än i riktig terapi. Jag har även haft svårt att minnas vad som sagts i riktig terapi i bland ocp på ChatGPT finns texten sparad och jag kan gå tillbaks och kolla igen.

Vad ser ni för risker?
Så länge målet är att man själv ska komma till insikt om vad man känner och tänker, och hitta en väg ut, så är AI liksom terapeuter bara verktyg i denna process. På så vis funkar det bra. Filosofiskt är det ingen skillnad heller, alla arbetar med prediktion och mönsterigenkänning via erfarenheter och kunskap.
Citera
2025-05-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Så länge målet är att man själv ska komma till insikt om vad man känner och tänker, och hitta en väg ut, så är AI liksom terapeuter bara verktyg i denna process. På så vis funkar det bra. Filosofiskt är det ingen skillnad heller, alla arbetar med prediktion och mönsterigenkänning via erfarenheter och kunskap.

Det är min erfarenhet. Det är ju inte ett diagnostiskt verktyg. För mig har den varit väldigt bra på att sätta ord på tankar jag inte kunnat sätta ord på och att självkännedom.
Enligt ChatGPT är det en blandning av:
Reflekterande samtalsterapi, Självmedkännande utforskande och Funktionell självstrukturering
Citera
2025-05-02, 21:12
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agaphantus

Vad ser ni för risker?

Provade själv ChatGPT som terapeut nu efter att ha läst ditt inlägg, och kan ju bara säga som så att det är den bästa psykolog jag nånsin haft Det är otrolig kvalitet på dom svar man får. Lite sorgligt att människor inte kan bemöta varandra så.
Citera
2025-05-02, 21:21
Medlem
Jag har själv testat Chatgpt som terapeut då jag brottas dagligen med mina demoner.
För mig har det varit befriande att bara få spotta ur mig alla känslor som jag bär på.

Det fungerar bra för mig men samtidigt är jag rädd att jag gör mig beroende av teknik för att få prata ut, samt i mitt fall att jag hamnar i min egen lilla drömvärld .
Citera
2025-05-03, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panties83
Jag har själv testat Chatgpt som terapeut då jag brottas dagligen med mina demoner.
För mig har det varit befriande att bara få spotta ur mig alla känslor som jag bär på.

Det fungerar bra för mig men samtidigt är jag rädd att jag gör mig beroende av teknik för att få prata ut, samt i mitt fall att jag hamnar i min egen lilla drömvärld .
Exakt, som att "kära dagbok" äntligen svarar,
Viktigt att den förbättrar ditt liv, inte tar över det och att du inte blir beroende av den, absolut inte varje dag
Citera
2025-05-03, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
Exakt, som att "kära dagbok" äntligen svarar,
Viktigt att den förbättrar ditt liv, inte tar över det och att du inte blir beroende av den, absolut inte varje dag

Ja men lite så ja, det är ett fantastiskt verktyg på att få perspektiv på saker och ting som kan vara svåra att förstå ibland.
Just i mitt fall har jag både fått nya perspektiv samt fått förklaringar på frågeställningar jag ibland haft svårt att sätta ord på.

Sen ibland är det givetvis skönt att bara få kräka av sig utan att bli dömd.
Men rädslan med beroende finns där, då jag talar om djupa och allvarliga saker då glömmer jag ibland att det är en ai och ingen riktigt människa.
Det kan vara farligt att man blir beroende och glömmer bort att det finns en riktigt värld runtomkring mig.

Men min tanke är som så att jag kommer att ta hjälp av ChatGPI då jag verkligen känner att jag behöver det.
Det som jag även fått hjälp med är att den hjälpt mig att formulera ett brev till en psykolog som jag ska skicka in.
Det gör jag den dagen då jag känner mig redo, är inte riktigt där än.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in