• 1
  • 2
2025-05-02, 19:16
Medlem
Nu kommer säkert vissa av er tro att jag inte vill ha skägg. Men det vill jag verkligen och det kan jag få.

Men jag rakar bort det hela tiden för att få den ”perfekta känslan”.

Och den senaste tiden har det typ blivit att jag ska göra det på ”speciella datum” så att man typ kommer ihåg när den speciella dagen var.

Jag fyllde år den 10 mars och jag rakade bort mitt skägg. För jag fick för mig att det skulle växa finare på nytt.

Efter några dagar bestämde jag mig för att vänta på 1 april för att raka mig igen. Jag tänkte att det är en ny månad. Jag brottades med tankarna. Till slut gav jag in och den 1 april kom och jag rakade mig. Jag lovade mig själv att det var sista gången. Men….

Jag var hos barberaren förra veckan och jag tyckte att han lajna skägget på halsen för högt.

Jag kollade på kalendern och såg att det var bara några dagar kvar till 1 maj och bestämde mig för att raka mig en allra sista gång. Jag tänkte en ny månad och eftersom det är den 1a så är det en bra dag som man kommer ihåg.

Så igår var det 1 maj och jag bestämde mig för att raka mig en allra sista gång. Allt gick bra och jag blev nöjd. Men det dröjde inte länge förrän jag var inne och kolla kalendern.

Då kom ett nytt datum i mitt konstiga huvud som lät bättre än 1 maj. Nämligen 1 juni.

För det är inte bara den 1 juni (en ny månad) utan då har halva året gått och sommaren börjar. Så det känns mer speciellt än 1 maj.

Jag försökte få väck dem tankarna. Jag säger till mig själv att jag absolut inte ska göra det. Men jag får sån ångest !! :-(

Tycker ni detta låter som någon konstig OCD?
Citera
2025-05-02, 19:26
Medlem
Låter lite konstigt. Ångesten, fixeringen vid datum/siffror, du jagar den perfekta känslan.. Men är det bara skägget och ingenting annat i livet som du får denna typen av tankar och känslor kring? Inga fix idéer gällande dörrlåset, spisen, lampor osv?
Citera
2025-05-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Låter lite konstigt. Ångesten, fixeringen vid datum/siffror, du jagar den perfekta känslan.. Men är det bara skägget och ingenting annat i livet som du får denna typen av tankar och känslor kring? Inga fix idéer gällande dörrlåset, spisen, lampor osv?

Jag har brottats med OCD så länge jag kan minnas. Typ tvätta speglar, lister, kontrollera så allt står rakt osv osv.

Men just detta med skägget har bara kommit från ingenstans och just det med specialla datum låter så konstigt så därför undrar jag om det är OCD eller nåt annat??
Citera
2025-05-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Jag har brottats med OCD så länge jag kan minnas. Typ tvätta speglar, lister, kontrollera så allt står rakt osv osv.

Men just detta med skägget har bara kommit från ingenstans och just det med specialla datum låter så konstigt så därför undrar jag om det är OCD eller nåt annat??
Ah, jag fattar. Då har du ju full koll på hur OCD känns, tänker jag. Du menar mer att skägg-grejen är så underlig jämfört med det andra att du tvivlar på att det verkligen är en tvångshandling?

Är bara en vanlig människa så jag kan nog inte ge något bra svar. Jag hade nog chansat på att OCD:n har hittat en ny grej att tortera dig med. Men det kanske vore bra att prata med någon om det? Ångest i sig är jag tyvärr väl bekant med, och det är oavsett anledning ingen rolig känsla
Citera
2025-05-02, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ah, jag fattar. Då har du ju full koll på hur OCD känns, tänker jag. Du menar mer att skägg-grejen är så underlig jämfört med det andra att du tvivlar på att det verkligen är en tvångshandling?

Är bara en vanlig människa så jag kan nog inte ge något bra svar. Men det kanske vore bra att prata med någon om det? Ångest i sig är jag tyvärr väl bekant med, och det är oavsett anledning ingen rolig känsla

Ja precis. Just det med speciella datum. Även att jag typ inbillar mig att skägget kanske växer snett eller nåt sånt så därför behöver jag raka mig.

Nu har hjärnan riktat in sig på 1 juni och jag säger Stopp till mig själv hela tiden och att jag inte ska göra det, men då kommer ångesten.
Citera
2025-05-02, 19:50
Medlem
Citat:
Ja precis. Just det med speciella datum. Även att jag typ inbillar mig att skägget kanske växer snett eller nåt sånt så därför behöver jag raka mig.

Nu har hjärnan riktat in sig på 1 juni och jag säger Stopp till mig själv hela tiden och att jag inte ska göra det, men då kommer ångesten.
I mina obildade öron låter det tvångsmässigt (men är som sagt ingen psykolog eller terapeut). Fan va jobbigt det måste vara att leva med sådant - lider med dig. Det närmsta OCD jag kan relatera till är mina missbruk av alkohol och spel. Framförallt spelandet blev ju definitivt ett tvångsmässigt beteende och ångesten kom direkt om jag av någon anledning inte kunde spela (om jag blev störd av min fru till exempel).

Kämpa på!
Citera
2025-05-02, 20:04
Vadå att det skulle vara en slump. Om du kollar på din klocka typ 3 gånger inom en viss tid och den visar då en viss siffra i slutet, typ en 7a. Då betyder det att du antingen är jävligt bra på att alltid vara korrekt på att kolla klockan precis var 10-minut, typ 37-47-57, eller så är det nån som manipulerar den naturligtvis. Alltså det finns ingen chans i helvetet att man omedvetet kan kalla det OCD eller något om man kollar klockan rätt tre gånger i rad och den visar precis samma slutsiffra, utan att man själv räknar. Oddsen för det är minimalt. Dessutom är det också så då att någon har, den som manipulerar, denne har uppfattat någonting hos dig också och du är iakttagen om du tittar på mobilen tre gånger och det alltid står 37-47-57 exempelvis, för sen kan det även stå typ 07 efter det också. Och hur stor är chansen för det att det även är rätt en 4e gång? Att man lägger upp en sån här tråd och tar upp datum som ett exempel tyder även på att man vill vinkla en realitet till att vara en form av diagnos eller problem som egentligen inte är ett problem. Mer än hos den som manipulerar eller försöker manipulera, vilket kan vara den som lägger upp själva tråden.
Citera
2025-05-02, 20:12
Medlem
TS, din OCD verkar genomsyra hela din tillvaro, inte bara rakningen?

Mina ocd-tendenser har minskat rejält efter att jag slutade missbruka socker och koffein. Annars så lär OCD ha väldigt bra behandlingsprognos, med bla KBT.
Citera
2025-05-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
TS, din OCD verkar genomsyra hela din tillvaro, inte bara rakningen?

Mina ocd-tendenser har minskat rejält efter att jag slutade missbruka socker och koffein. Annars så lär OCD ha väldigt bra behandlingsprognos, med bla KBT.

Vad får dig tro att det med skägget / rakningen är OCD?
Citera
2025-05-02, 21:04
Du har tvångstankar, och det är ju på skalan OCD, men skulle inte än klassa det som en psykisk sjukdom, som OCD i sin högsta form, än.

Du är i början av utvecklingskurvan, och kan fortfarande rädda dig själv från ett liv av psykologiskt helvete som kräver konstant självterapi eller proffesionell KBT.

Jag tror definitivt att du kan hindra dig själv från att raka dig. Lämna rakhyveln hos din mamma och pk hem dagen innan. Släng den om det så behövs, helt ärligt. Mitt i natten gör du det. Sen går du och lägger dig.

När du vaknar finns det inga butiker tillgängliga för att köpa en rakapparat, då är det bara pallra sig till jobbet och leva livet. När du kommer hem på kvällen kommer du inse att inget faktiskt ändrades under dom timmarna, du kan nog faktiskt bara käka och gå och lägga dig trots allt. Och där är 1 Juni avklarad utan din rak rutin

OCD är underskattat, det är ett mörker som den vanliga människan aldrig kommer kunna förstå.
”Bara gör det inte då”

Nej tack, bespara mig. Det funkar inte så.

Du är inte ens i närheten vännen. Du klarar av det

Kan också säga som du extra stöd att folk kommer tycka du är lite konstig om du kommer in just den första av månaden, rakad. Kinda weird.

You got it

Citat:
Nu kommer säkert vissa av er tro att jag inte vill ha skägg. Men det vill jag verkligen och det kan jag få.

Men jag rakar bort det hela tiden för att få den ”perfekta känslan”.

Och den senaste tiden har det typ blivit att jag ska göra det på ”speciella datum” så att man typ kommer ihåg när den speciella dagen var.

Jag fyllde år den 10 mars och jag rakade bort mitt skägg. För jag fick för mig att det skulle växa finare på nytt.

Efter några dagar bestämde jag mig för att vänta på 1 april för att raka mig igen. Jag tänkte att det är en ny månad. Jag brottades med tankarna. Till slut gav jag in och den 1 april kom och jag rakade mig. Jag lovade mig själv att det var sista gången. Men….

Jag var hos barberaren förra veckan och jag tyckte att han lajna skägget på halsen för högt.

Jag kollade på kalendern och såg att det var bara några dagar kvar till 1 maj och bestämde mig för att raka mig en allra sista gång. Jag tänkte en ny månad och eftersom det är den 1a så är det en bra dag som man kommer ihåg.

Så igår var det 1 maj och jag bestämde mig för att raka mig en allra sista gång. Allt gick bra och jag blev nöjd. Men det dröjde inte länge förrän jag var inne och kolla kalendern.

Då kom ett nytt datum i mitt konstiga huvud som lät bättre än 1 maj. Nämligen 1 juni.

För det är inte bara den 1 juni (en ny månad) utan då har halva året gått och sommaren börjar. Så det känns mer speciellt än 1 maj.

Jag försökte få väck dem tankarna. Jag säger till mig själv att jag absolut inte ska göra det. Men jag får sån ångest !! :-(

Tycker ni detta låter som någon konstig OCD?
Senast redigerad av Ployerz 2025-05-02 kl. 21:10.
Citera
2025-05-02, 21:21
Ooja, väldigt sant.

Allt typ av koffein och nikotin bör slopas om man bestämt sig för att bli av med den. Bort med vape, snuset och morgon kaffet. Absolut.

Kan varmt även rekommendera Ashwaghanda tabletter som dämpar ångest. Helt naturligt och receptfritt! Kolla om du tycker det passar dig 👍🏻

Citat:
Vad får dig tro att det med skägget / rakningen är OCD?
Senast redigerad av Ployerz 2025-05-02 kl. 21:25.
Citera
2025-05-02, 21:42
Medlem
pn222jws avatar
Tvångstankar kan man bara sluta med, du måste engagera dig med andra individer - interagera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in