• 4
  • 5
2025-05-17, 20:30
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har testat lite olika huvudmunstycken nu i storlekarna 72-82. Man märker inte så stor skillnad på topphastigheten med de olika munstyckena, utan mer effekt på accelerationen och på motorns varvtal beroende på hur man gasar. Min moped är helt i originalutförande vad gäller luftfilter, cylinder och avgasrör. Mina enda "mods" är själva kinaförgasaren PD18J och att CDI-boxen inte har varvtalsbegränsning.

Huvudmunstycke samt hur det kändes:
72 - Accelererade segt och accelerationen kändes bättre när man släppte lite på gasen än vid full gas. Tecken på för mager blandning.
75 - Kändes lite bättre än 72, där accelerationen lägger sig på en jämn platå mellan nästan full gas och full gas.
78 - Kändes i stort sätt bra. Bra gasrespons över hela gasens register.
80 - Bästa munstycket. Accelererade lite bättre än 78.
82 - Känns lite segare i accelerationen igen och framför allt om man inte vrider upp gasen fullt. Börjar bli för fet blandning.

Slutsatsen är att munstycke 80 är bäst och det jag kommer att köra på. 78 var också okej.

Jag märkte att huvudmunstyckena också påverkade tomgången och jag fick ställa om tomgångsskruven efter varje byte av huvudmunstycke. Det är därför inte lönt att finjustera tomgången innan man valt rätt huvudmunstycke.

Jag får fundera på om jag behöver justera clipset på förgasarnålen eller inte. Just nu står det i position 3 av 5. Jag tror inte jag behöver röra det eftersom accelerationen är jämn och bra med huvudmunstycke 80.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in