• 1
  • 2
2025-05-01, 23:41
Medlem
Paddan1000s avatar
Packningarna till Deni förgasaren på min moped Peugeot Kisbee från 2012 med 50cc GY6 motor har börjat vittra sönder. Det är helt omöjligt att hitta ett reparationskit och jag har därför beställt en förgasare PD18J på AliExpress för 250 kr som ser nästan likadan ut och har samma mått på inloppet och utloppet.

Är det bara att stoppa den nya förgasaren i mopeden och köra så som den är inställd från fabrik, eller måste man justera den och byta munstycken så att den nya förgasaren presterar precis som den gamla först? Den gamla förgasaren var helt i originalutförande precis som resten av mopeden.
Citera
2025-05-02, 00:27
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Packningarna till Deni förgasaren på min moped Peugeot Kisbee från 2012 med 50cc GY6 motor har börjat vittra sönder. Det är helt omöjligt att hitta ett reparationskit och jag har därför beställt en förgasare PD18J på AliExpress för 250 kr som ser nästan likadan ut och har samma mått på inloppet och utloppet.

Är det bara att stoppa den nya förgasaren i mopeden och köra så som den är inställd från fabrik, eller måste man justera den och byta munstycken så att den nya förgasaren presterar precis som den gamla först? Den gamla förgasaren var helt i originalutförande precis som resten av mopeden.

Deni är kinakopia på Keihin. Nu orkar jag inte googla men sannolikt har du väl köpt en exakt likadan på Aliexpress så hur nålen ska stå lär du kunna utgå från den gamla förgasaren, och är det olika munstycken så passar dem. Sannolikt passar allt inklusive packningar från vilken Keihin det nu är de kopierat.
Citera
2025-05-02, 00:30
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag gjorde likadant som du på min unges moppe, köpte nån no name-gasare från tyska ebay.

Nålen till kolven var dåligt centrerad, så fanskapet kärvade, fattade först inte varför mopeden gick dåligt, så jag pillade och ändrade inställning på nålen på måfå, tappade bort låsringen till nålen, så jag använde najtråd i stället, då blev nålen bättre centrerad och nu går mopeden bra.
Citera
2025-05-02, 02:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Utgå från att du behöver justera förgasaren, även kopior av samma storlek kan ha variationer bla annan diameter på trotteln ock så vidare.
Citera
2025-05-02, 03:17
Avstängd
FarliKorvs avatar
Utgå från att den fungerar precis som original, om du måste justera så tar vi det därifrån.
Citera
2025-05-02, 03:18
Avstängd
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Utgå från att du behöver justera förgasaren, även kopior av samma storlek kan ha variationer bla annan diameter på trotteln ock så vidare.

Diameter på trotteln, hur många tusendelar eller pratar du tiondelar?
Citera
2025-05-02, 03:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Diameter på trotteln, hur många tusendelar eller pratar du tiondelar?
Millimeter
Citera
2025-05-02, 03:35
Avstängd
FarliKorvs avatar
Citat:
Millimeter

Då ljuger du, det finns ingen mekanisk verkstad som missar på millimeter!
Citera
2025-05-02, 03:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Då ljuger du, det finns ingen mekanisk verkstad som missar på millimeter!
eller så är det du som är fördjävla korkad som inte fattar att kopia inte är detsamma som 100% identisk
Citera
2025-05-02, 04:28
Avstängd
FarliKorvs avatar
Citat:
eller så är det du som är fördjävla korkad som inte fattar att kopia inte är detsamma som 100% identisk

Oj. Eller så är det du som inte förstår att en millimeter är en millimeter.
Citera
2025-05-02, 06:05
Medlem
Paddan1000s avatar
Ok, då stoppar jag helt enkelt i den som den är så får jag se hur mopeden går. Går den konstigt får jag se då vilka justeringar som behöver göras.
Citera
2025-05-02, 06:18
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Deni är kinakopia på Keihin. Nu orkar jag inte googla men sannolikt har du väl köpt en exakt likadan på Aliexpress så hur nålen ska stå lär du kunna utgå från den gamla förgasaren, och är det olika munstycken så passar dem. Sannolikt passar allt inklusive packningar från vilken Keihin det nu är de kopierat.

Originalförgasaren hette DPD18J nästan precis som den jag köpt, men den ser lite annorlunda ut. Det största problemet är bensinskålens packning som inte är tät så att bensinen där avdunstar på några dagar och gör mopeden svårstartad.

Packningen jag skulle behöva ser ut så här, men jag hittar den inte till salu någonstans där frakten inte kostar lika mycket som en ny förgasare, eller i något helt kit som jag helst hade velat ha.

https://en.50factory.com/parts%20new...tnt-motor.html

Den andra packningar som säljs till PD18J kloner ser helt annorlunda ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in