Tänkte precis köpa en multisvets och jag tänkte ha den ett tag så det får bli ESAB eller Kemppi.
Jag funderar på ESABs Rouge då den är deras billigaste multi och ser rätt sexig ut.
Jag är en svetsare som tog alla licenser i alla svetslägen inom KVV så mig kan man fråga om de grejerna.
Därav att jag också helst arbetar med stabila märken som ESAB och Kemppi.
Vad TS pratar om är MIG/MAG dvs med tråd. Där kan jag säga att det är bättre att jobba med gas med stora jobb men det är åbäkigt och du måste vara på ett ställe där skyddsgasen inte blåser bort och där det helst finns utsug eller bra ventilation.
Men eftersom utvecklingen går framåt så finns det numera elektrodtråd med inbygg gas dvs den är ihålig och innehåller ämnen som frigörs i värmen och bildar skyddsgas runt smältan.
TIG anväder du alltid med skyddsgas och det är lämpligt för små fogar.
"Pinne" eller MMA är okänsligt för vind på samma sätt dvs du kan jobba utomhus men där är brinntid och vad du har för "handstil" faktorer, samt då att du är noga med att borsta och slipa slagget då slagdiken gör fogen svag.
MMA och OK48 pinnar är det vanligaste och det billigaste ute i världen men är egentligen också där man ser om någon kan svetsa eller inte när man lägger långa fogar på säg en halv meter.
Jag skulle inte lägga pengar på en skitsvets om jag köpte MIG utan gå upp i pris, detta därför att går den på vanlig tvåfas är det viktigt att den matar jämt och håller jämn ljusbåge.
Lycka till och som som min svetslärare sa det är övning som ger mästaren.
redigering: gå gärna kursen för heta arbeten om du ska hålla på med gasflaskor och grejer. Jag ser helt sjuka saker amatörer håller på med ibland. Brandskyddsföreningen håller dem och det kostar en tusing eller något.
Senast redigerad av MachaAndChill 2025-06-11 kl. 08:34.