2025-05-01, 23:36
Medlem
skulle vilja köpa en svets för att plöja runt lite!

typ svetsa något avgassystem, kanske någon vinhållare av hästskor och sådant!

jag är ganska klappkass på att svetsa, men har lyckats få ihop ett avgassystem en gång i tiden.

det var en elektrisk självmatande svets. funkar det eller ska man köpa en med gas? tänkte köpa någon begagnad, helst så billigt som möjligt

vad bör man leta efter?

pinnsvets vill jag inte ha, har testat det en gång och det var ju helt värdelöst. kan ju bero på handhavande fel också...
Citera
2025-05-02, 00:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Såg någon test på billig svets från biltema eller jula som användaren faktiskt var riktigt imponerad av med tanke på priset.
Googla tester på youtube då det var där jag såg denna. Det var någon svetsarguru som gjorde testen och inget företag.
Citera
2025-05-02, 08:10
Medlem
Jag var i samma situation, och köpte en parkside invertersvets på lidl. Jobbar med flussfylld tråd, ingen gas således.
Funkar väl. Finns motsvarande till motsvarande pris på biltema/jula/osv.
Köp en bra hjälm bara. Och svetshandskar och ett förkläde, för det stänker.
En stålborste (och/eller vinkelslip) behövs också. Slagghammare.

Annars rekommenderas väl pinnsvets för oss som inte kan, och inte har behov (egentligen) av att ha en svets.
Citera
2025-05-02, 09:43
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Det beror ju helt på _vad_ du ska svetsa.
Men en MIG är nog det du tänker på, den är allround och funkar till det mesta.

MEN, att lappa ihop gamla rostiga avgasrör gör man inte med MIG (funkar inge bra på rostiga delar), där är det gassvets som gäller.
Citera
2025-05-05, 22:11
Moderator
Amirons avatar
Denna skickas vidare till ett mer passande delforum.

Hobby --> El, vvs och Bygg

//Mod
Citera
2025-06-11, 08:27
Tänkte precis köpa en multisvets och jag tänkte ha den ett tag så det får bli ESAB eller Kemppi.

Jag funderar på ESABs Rouge då den är deras billigaste multi och ser rätt sexig ut.

Jag är en svetsare som tog alla licenser i alla svetslägen inom KVV så mig kan man fråga om de grejerna.

Därav att jag också helst arbetar med stabila märken som ESAB och Kemppi.

Vad TS pratar om är MIG/MAG dvs med tråd. Där kan jag säga att det är bättre att jobba med gas med stora jobb men det är åbäkigt och du måste vara på ett ställe där skyddsgasen inte blåser bort och där det helst finns utsug eller bra ventilation.

Men eftersom utvecklingen går framåt så finns det numera elektrodtråd med inbygg gas dvs den är ihålig och innehåller ämnen som frigörs i värmen och bildar skyddsgas runt smältan.

TIG anväder du alltid med skyddsgas och det är lämpligt för små fogar.

"Pinne" eller MMA är okänsligt för vind på samma sätt dvs du kan jobba utomhus men där är brinntid och vad du har för "handstil" faktorer, samt då att du är noga med att borsta och slipa slagget då slagdiken gör fogen svag.

MMA och OK48 pinnar är det vanligaste och det billigaste ute i världen men är egentligen också där man ser om någon kan svetsa eller inte när man lägger långa fogar på säg en halv meter.

Jag skulle inte lägga pengar på en skitsvets om jag köpte MIG utan gå upp i pris, detta därför att går den på vanlig tvåfas är det viktigt att den matar jämt och håller jämn ljusbåge.

Lycka till och som som min svetslärare sa det är övning som ger mästaren.

redigering: gå gärna kursen för heta arbeten om du ska hålla på med gasflaskor och grejer. Jag ser helt sjuka saker amatörer håller på med ibland. Brandskyddsföreningen håller dem och det kostar en tusing eller något.
Senast redigerad av MachaAndChill 2025-06-11 kl. 08:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in