Citat:
Ursprungligen postat av
Obi-Juan
Håller med dig i hur utvecklingen ser ut - och att det minst sagt finns fog för frustration.
Men – och nu talar jag som någon med ena foten stadigt planterad i brottsbekämpningens leriga verklighet och den andra i migrationsrättens snårskog – måste jag säga att det är bekymmersamt hur kortsiktig syn många verkar ha på de här frågorna. Det finns en utbredd förväntan på att problemen ska lösas inom en mandatperiod, vilket varken är realistiskt eller rättvist mot det arbete som faktiskt pågår.
Ser man till de förändringar som redan genomförts – särskilt inom det migrations- och straffrättsliga området – är det i mina ögon anmärkningsvärt hur mycket som hunnit hända på så kort tid, inte minst med tanke på de begränsningar som EU-rätten innebär. Förverkandelagen, skärpta vapenstraff, begränsningar i ekonomiskt bistånd för asylsökande, höjt återvandringsbidrag och striktare regler för anhöriginvandring, för att nämnda några.
Och ja, det finns en risk att snittväljaren inte ser allt detta. I mina ögon krävs is i magen och lite känsla för juridiska och politiska processer – något som inte är självklart i ett Sverige där tålamodet tar slut innan kaffet kallnat.
Med risk för att låta som Uffe tar det längre tid att bygga om ett land än en mandatperiod. Särskilt ett land som Sverige som slagits på som en pinata under 20+ år... Hoppas innerligt på en blå seger nästa val - men tror tyvärr att den fortsatta eskaleringen av kriminaliteten innebär ett ypperligt tillfälle för de rödgröna att ta tillbaka riksdagen.
100% att väljarna inte ser det som är gjort! De ser bara vad som sker på gatan och som det ser ut nu så kommer 2025 och 2026 inte bli bättre! Hittills i 2025 har det var väldigt många skjutningar och sprängningar även om vi nu ser lite då och då om nya lagar som används. Men medborgarna förstår inte detta. Inte alla men väldigt många! Det kommer, som du säger, ligga som ett öppet mål 2026 för vänstern att
1) påstå att regeringen inget gjort eftersom rättsväsendets arbete ännu inte fått verklig, tydlig effekt
2) fyra år går och MA tar åt sig äran för att (eventuellt) gängvåldet och den ekonomiska brottsligheten gått ned eftersom den då i stort sätt haft närmare sex år på sig att verka.
3) öppnar upp för nästa mandatperiod också för vänstern då brott och straff och gängkriminaliteten inte hamnar så högt upp på listorna.
Vad SD skall göra vet jag inte nu när flera partier snott sakfrågorna (kopierat SDs politik) och allt vi ser som är gjort i Tidö är ju KRAV från SD. Även om mycket överensstämde med de övrigas syn avseenden klanerna (ja, det är migranter. Polisen har själv sagt det. Det är inte Gunnar och Bengt även om jag hört om en familjefejd mellan Gunnarsson och Pettersson i Floda!)
Men.
Nu-är-inte-mandatperioden-över-ännu! Mycket kan ske fortsatt men översiktligt måste man ändå anse att denna regering har haft en mängd olika bajsmackor att hantera som de själva inte rått över. En mängd kriser. Tom ett läge där det inte råder fred. Som Kristersson sade. Det är inte krig men det är inte heller fred!
Med åren har jag insett att en väldigt stor del av befolkning är mycket lättpåverkad. Det är inte speciellt många gråa hjärnceller som finns här och de som finns är av dålig kvalitet. Hur stor del av befolkningen? Jag vet inte. Men många! Flera tiotals procent. De är inte intresserad av politik. Varken inrikes eller utrikes. De kan inte ekonomi och fokus är nästa avsnitt av Desperate Housewifes (det är bra att skratta men ibland undrar man!). De tar inte ansvar och slänger batterierna i hushållsavfallet. De låter barnen härja fritt och förbereder dem inte för varken ungdoms- eller vuxenliv och de bryr sig inte särskilt om barnens skolgång. De läser inga böcker och är inte intresserade av att ta ansvar. Kort sagt. De är högst oinformerade. Och en ignorant befolkning är en farlig befolkning. Alla vet det. Jag har försökt undvika att tänka i de här termerna men låt oss bara konstatera att den här gruppen av individer har rösträtt. Jag respekterar deras rätt att existera i alla dess former och jag har en humanistisk/praktisk syn på människan (vissa tycker annorlunda) men för de politiska partierna måste gruppen vara mycket viktig. Häromdagen såg jag vänstern vilja ge 5000 SEK per barn och år i något som avsågs hjälpa till vid lov. Bidrag, bidrag, bidrag. Bara behandla symptomen. Inte lösa problemet. Klassiskt. Men för en sisådär 300000 röstberättigande låter det där fantastiskt! GRATIS PENGAR OM MAN HAR MÅNGA BARN. Men jag antar att det inte gäller om man tjänar mycket dineros. Nu börjar det! Valfläsket inför 2026. Socialdemokraterna har "Arbetarpension" vilket iofs är bra men pensionsfrågan är f-n inget socialdemokraterna själva bestämmer över men de kanske vill ändra på detta vilket innebär att det kan bli besvärligt i årtionden med eviga förhandlingar i denna mycket viktiga fråga. Vi har trots allt, en del pensionärer.
Vi har energikris, skolkris (ja, det har vi, rektorerna vågar inte skicka hem störiga barn till föräldrarna TROTS att de har både ansvar och mandat!), det är halvkrig och vi måste fixa försvaret, vi har rysshelvittet som står nästintill vid gränsen och ryska medborgare strövar fritt i landet, vi är post-covid och trodde att det skulle gå bra men då kom en global ekonomisk kris och handelskriget är i full gång och "the shit is about to hit the fan" och det kanske inte blir någon mjuklandning, vi har islamister ÖVERALLT och Gaza is-no-more och inte Syrien och Libanon i skottgluggen nästintill dagligen, Houthierna skjuter på måfå medans Saudi tittar på och USA hjälper Europa att hålla farlederna någotsånär öppna därnere och Israel har fingret på avfyrningsknappen mot mullorna i Iran, migrationen mot Europa lär fortsätta från Afrika och Mellanöstern och rysshelvittet bedriver hybridkrig dagligdags mot Europa. Och Trump kastar bort femtio år av relationsuppbyggnad till Europa framför bussen och inte ens NATO går säkert och USA lämnar nu fredsförhandlingarna med Ukraina.
Vem vet vad som kommer ske.
Men pöbeln bryr sig inte. Eller har jag fel? Det är en stor mängd människor i landet som inte bryr sig. De vet inte inte ens vad de tycker i olika frågor. De känner inte ens till frågan. De vet inte ens om att den existerar. De tar inte del av nyhetsrapporteringen. De existerar bara. Och det går ju bra. Men tids nog måste de ju rösta. Vad tror man på egentligen. De har inte ställt sig frågan. Det är ett farligt läge för ett land.
"köpa valet" finns i rubriken i tråden! Det är faktiskt rätt relevant och observant av TS. Köpa valet är rätt ofta valfläsk.
Jag är faktiskt orolig.
Genomsnittsväljaren är jag inte direkt orolig för. Jag ser honom eller henne som åtminstone delvis kunnig om inte alla men åtminstone om en majoritet av frågorna som ligger som topp tio eller så. Det är den där svansen av valboskap som jag är orolig för. Det känns just nu som om den är större åt vänster än vad den är åt höger.
"is i magen och lite känsla för juridiska och politiska processer" är inte riktigt något som ligger de här individerna varmt om hjärtat.