2025-05-02, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Omsättning 2024 på 436 miljoner och en vinst på strax över 100 miljoner.

https://www.fotbollskanalen.se/allsv...via-transfers/

Ok tack. Kan det stämma att Chelsea har en omsättning på £500 miljoner? Det låter ju inte klokt. Det är över 5 miljarder kr i så fall.

Nä för jag tänkte bara på, Chelsea mötte här ett lag som ligger mer i samma storleksordning, ca 3 ggr större, som deras damlag (typ £15 miljoner/år) i fråga om budget än att vara jämförbart med deras egen. Man får väl gå till League One i England för att lagen ska börja ha liknande budgetar som allsvenska lag? Det är helt otroligt hur mycket det skiljer. Utifrån det är 1-4 inte konstigt alls, snarast ett bra resultat.

Kommer en bra bonus för Europa spel iaf. Djurgården måste ha spelat in en bra bit över 50 miljoner redan.
Citera
2025-05-02, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ok tack. Kan det stämma att Chelsea har en omsättning på £500 miljoner? Det låter ju inte klokt. Det är över 5 miljarder kr i så fall.

Nä för jag tänkte bara på, Chelsea mötte här ett lag som ligger mer i samma storleksordning, ca 3 ggr större, som deras damlag (typ £15 miljoner/år) i fråga om budget än att vara jämförbart med deras egen. Man får väl gå till League One i England för att lagen ska börja ha liknande budgetar som allsvenska lag? Det är helt otroligt hur mycket det skiljer. Utifrån det är 1-4 inte konstigt alls, snarast ett bra resultat.

Kommer en bra bonus för Europa spel iaf. Djurgården måste ha spelat in en bra bit över 50 miljoner redan.
Runt 150MSEK är väl siffran som slängts runt.
Citera
2025-05-02, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Man får åka runt och möta skitlag som dif har gjort nu. Det är inte så charmigt.

Jag är inte emot 51% men vore kul med lite större matcher ibland

Jag förstår inte riktigt vad som skulle krävas? Sponsorer finns ju redan? Är det att man skulle sälja själva klubben till typ Red Bull och att de då skulle gå in med massor av pengar?

Men det är ju supporterkulturen och ägandemodellen som gör Allsvenskan speciell. Och det faktum att små orter som Degerfors och Mjällby kan ha lag med i högsta serien. Skulle aldrig gå i England. Vad blir liksom identiteten om man ger upp de sakerna?

Tror inte stora utländska investerare skulle gilla det här med vår-höst format, spegelvänt mot alla stora ligor i Europa ger en nackdel för t ex Europaspel. Kan man inte ta in liksom svenska ägare och privata investerare? Finns ju stenrika företagare även här.
Citera
2025-05-02, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pengarnaforsvann
Runt 150MSEK är väl siffran som slängts runt.

Ja men det stämmer säkert. Jag kollade bara hur mycket det var för att nå ligafasen och semifinalen, orkade inte räkna ihop resten bonusar för alla vinster i grundspelet, kval osv. Motsvarar 1/3 av deras budget då det är ju ett väldigt stort tillskott i så fall.

Kanske ändå bättre att komma till Conference League än Europa League. Skiljer inte så enormt mycket i prispengar och man har betydligt större chans att gå längre och vinna fler matcher då borde det bli mer prispengar än att bara nå grundserien med få vinster där i Europa League.
Citera
2025-05-02, 08:27
Medlem
hyssasess avatar
Jävla bakis-matchångest idag alltså. Det var ju inte någon stor sannolikhet att Djurgården skulle kunna slå Chelsea eller ens få ett jämt resultat men man tänker ju ändå att om Danielsson och Rinne hade haft en bättre kommunikation och Ståhl inte hade missat öppet mål hade det blivit 3-2 istället och ändå en liten chans att Djurgården skulle kunna ta sig vidare. Nu är det ju verkligen helt kört
Citera
2025-05-02, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Märks att du inte(?) följer något lag i Sverige.

Inte? Konstigt. Sista jag kollade mig i spegeln har jag mitt klubbmärke på kroppen.
Citera
2025-05-02, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jag förstår inte riktigt vad som skulle krävas? Sponsorer finns ju redan? Är det att man skulle sälja själva klubben till typ Red Bull och att de då skulle gå in med massor av pengar?

Men det är ju supporterkulturen och ägandemodellen som gör Allsvenskan speciell. Och det faktum att små orter som Degerfors och Mjällby kan ha lag med i högsta serien. Skulle aldrig gå i England. Vad blir liksom identiteten om man ger upp de sakerna?

Tror inte stora utländska investerare skulle gilla det här med vår-höst format, spegelvänt mot alla stora ligor i Europa ger en nackdel för t ex Europaspel. Kan man inte ta in liksom svenska ägare och privata investerare? Finns ju stenrika företagare även här.

Jag är helt med dig och skulle kräkas om Red Bull kom in i bilden. Men jag kan också tycka att det vore roligare att få möta större lag när det väl beger sig än att man harvar omkring med cypriotiska lag eller nåt bottengäng från Färöarna. Malmö har haft roliga besök. AIK hade fantastiska besöka back in the days. Men överlag så får vi bara möta skitlag som inte ens är en bragd att slå, om man nu gör det.

Svenska investerare absolut.
Varför går tex inte någon i familjen Persson in i Djurgården med x antal miljarder? De skulle ju kunna äga 49% men vill de skeppa in så mkt pengar utan att ha sista ordet?
Citera
2025-05-02, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyssases
Jävla bakis-matchångest idag alltså. Det var ju inte någon stor sannolikhet att Djurgården skulle kunna slå Chelsea eller ens få ett jämt resultat men man tänker ju ändå att om Danielsson och Rinne hade haft en bättre kommunikation och Ståhl inte hade missat öppet mål hade det blivit 3-2 istället och ändå en liten chans att Djurgården skulle kunna ta sig vidare. Nu är det ju verkligen helt kört

Kunde väl ha blivit 2-2 om DIF hade skippat kommunikationsmissen bakåt och självmålet, samt gjort ett mål till på någon av sina chanser. Tillfälligheter. Men när det är stor nivåskillnad på lagen så kan det också yttra sig i fler misstag. Att Chelsea pressar fram dem liksom.
Citera
2025-05-02, 08:54
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Inte? Konstigt. Sista jag kollade mig i spegeln har jag mitt klubbmärke på kroppen.
Skulle du inte vilja åka till Slovakien, Österrike och Luxemburg och se ditt lag (vilket?)?
Citera
2025-05-02, 08:55
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyssases
Det fungerar ju inte så. Om ni gjort 2-3 hade Chelsea antagligen steppat upp och inte spelat av matchen. Då hade de pressat på för fler mål.
Citera
2025-05-02, 09:02
Medlem
Citat:
Jag är helt med dig och skulle kräkas om Red Bull kom in i bilden. Men jag kan också tycka att det vore roligare att få möta större lag när det väl beger sig än att man harvar omkring med cypriotiska lag eller nåt bottengäng från Färöarna. Malmö har haft roliga besök. AIK hade fantastiska besöka back in the days. Men överlag så får vi bara möta skitlag som inte ens är en bragd att slå, om man nu gör det.

Svenska investerare absolut.
Varför går tex inte någon i familjen Persson in i Djurgården med x antal miljarder? De skulle ju kunna äga 49% men vill de skeppa in så mkt pengar utan att ha sista ordet?

Antagligen är det väl så, ska de gå in med hundratals miljoner vill de ha rätt att bestämma också. Här någon svensk miljonär som investerat i en spansk klubb

https://www.fotbollskanalen.se/lundh...ns-kanske-lit/

Även om man så att säga säljer ut ligan så kan man nog glömma att man ska kunna matcha topp 5 ligor i Europa. Men även länder som Danmark, Norge, Schweiz, Belgien m fl är högre rankade än Sverige på klubbrankingen. Man bör absolut kunna matcha länder med likvärdig befolkningsmängd och liknande förutsättningar. Kanske ska titta lite mot hur de länderna eller t ex Holland, Tjeckien gör, det blir inte lika stort steg som att jämföra sig med England som är världens största liga.

Kan tycka att media har ett ansvar att inte katastrofrapportera så mycket om läktarkulturen, för den är i grunden någonting bra. Även framställa de bra sidorna, engagemanget och gemenskapen. Framställs den som att den endast medför våld och problem, det skrämmer bort investerare. Så får supportrarna mötas lite grann halvvägs och inte t ex bua under en tyst minut för Påven när hela Europa tittar, det ger ett oseriöst intryck osv.
Citera
2025-05-02, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Skulle du inte vilja åka till Slovakien, Österrike och Luxemburg och se ditt lag (vilket?)?

Det är inte så kittlande nej. Europaresor är skoj i sin helhet men hade hellre åkt till England och mött något mittenlag i PL än Braga.

1999 Barcelona,Arsenal och Fiorentina hemma var otroligt.
2012 var ett trevligt år med CSKA borta. Var inte där tyvärr men Napoli hemma samt Eindhove var roligt!

Men sen har vi de här skitmatcherna mot Maribor, Braga etc. Nej det är verkligen inte kittlande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in