• 2
  • 3
2025-05-02, 15:52
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Fords enlitersmotor som har kamremmen i olja är det vanligt att flosset, som kommer från remmen,
sätter sig i silen till oljepumpen.

Finns även en del franska bilar (Peugeot, Citroën) som har denna intressanta konstruktion.

Nu vågar ju inte TS berätta vad det är för bil, men alla bilar behöver service och tillsyn för att fungera. Det verkar naivt att tro att någon på bilprovningen skulle tala om när man behöver kontrollera motorns smörjning. Det är ju inget som de tittar på över huvud taget.
Citera
2025-05-02, 16:33
Medlem
På en VW jag ägde för länge sedan var tryckgivaren till oljetryckslampan ställbar.
Med en liten radiomejsel justerade man när tryckgivaren skulle jorda lampan.
Mejseln anbringades i det lilla hålet på baksidan/insidan.
Citera
2025-05-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
På en VW jag ägde för länge sedan var tryckgivaren till oljetryckslampan ställbar.
Med en liten radiomejsel justerade man när tryckgivaren skulle jorda lampan.
Mejseln anbringades i det lilla hålet på baksidan/insidan.
Äldre VW, bla Golf 1 och 2, hade 2 stegs givare.
Givaren var kopplad till instrumentet, givare 1 funkade som vanligt, 0,5 bar.
Den andra hade ett högre tryck och aktiverades över 3000 v/min. Om gränsen ( som jag inte mins) då underskreds tändes lampan och en summer ljöd.
Citera
2025-05-05, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Varför kollar de inte det? Jag förstår att man får kolla oljenivån själv, men om den läcker olja så måste de väl ändå märka det på andra sätt?

Jag har för övrigt aldrig sett en endaste oljefläck under bilen efter där den stått parkerad.

Olja försvinner på andra sätt än genom läckage. En del förbrännst.ex i cylindrarna då det sipprar igenom vid kolvringarna. Det kan även försvinna via vevhusventilationen
Citera
2025-05-07, 11:22
Medlem
zoombos avatar
Jag har haft ett antal äldre japaner - 80 och 90-tal - där oljetrycksgivaren sagt upp sig. Märks på det sätt att oljelampan inte tänds när tändningen är på men motorn inte är startad. Troligen har väl något i den fastnat. Bytt till ny för några tior och problemet har lösts.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in