2025-05-01, 15:21
Medlem
DrDoaks avatar
Ja som rubriken lyder. Min bil har haft en oljelampa som har lyst ibland, en stund och sen slocknat igen. Den lyser inte hela tiden. Oftast brukar den lysa i samband med växling. Eftersom den bara lyste korta stunder så tänkte jag inte så mycket på det. Jag köpte olja och fyllde på för säkerhets skull, men ingen skillnad. Lite senare fick jag motorhaveri och mekanikern påstår att det är omöjligt att veta varför.

Är det någon som har en idé?

Bilen har fått mycket beröm i varje besiktning och det har aldrig varit klagomål på något som rör detta från inspektörernas sida.

Bilen är lite äldre, jag vill inte skriva ut exakt modell av integritetsskäl.
Senast redigerad av DrDoak 2025-05-01 kl. 15:28.
Citera
2025-05-01, 15:27
Avstängd
67arigGubbes avatar
Det är inte direkt din olja och oljefilter som de kikas på vid besiktningen…

Skriver du inte ut modell osv är det OMÖJLIGT att besvara din fråga.

Menmen!

Det mest sannolika är att motorn tappade oljetrycket periodvis på grund av en sviktande oljepump, tilltäppt sil eller slitna lager, och att detta så småningom ledde till skador på vevaxel/vevlagren vilket är en typisk orsak till motorhaveri.

Lite mer om ditt händelseförlopp.
Du fick en varning då lampan lös, men eftersom bilen fortsatte gå normalt trodde du det var mindre allvarligt. Lampan blinkade vid växling – då motorvarvet sjunker, och därmed även oljetrycket tillfälligt – vilket tyder på att tryckmarginalen var mycket liten. Till slut orkade inte smörjningen hålla och ett lager skar eller en del gick varm och gav upp.
Senast redigerad av 67arigGubbe 2025-05-01 kl. 15:37.
Citera
2025-05-01, 15:27
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Ja som rubriken lyder. Min bil har haft en oljelampa som har lyst ibland, en stund och sen slocknat igen. Den lyser inte hela tiden. Oftast brukar den lysa i samband med växling. Eftersom den bara lyste korta stunder så tänkte jag inte så mycket på det. Jag köpte olja och fyllde på för säkerhets skull, men ingen skillnad. Lite senare fick jag motorhaveri och mekanikern påstår att det är omöjligt att veta varför.

Är det någon som har en idé?

Bilen har fått mycket beröm i varje besiktning och det har aldrig varit klagomål på något som rör detta från inspektörernas sida.

Bilen är lite äldre, jag vill inte skriva ut exakt modell av integritetsskäl.
Sätter min högra strumpa på att det är en vw eller Audi ta ner olje tråget och titta på silen till oljepumpen så brukar man se orsaken till haveriet
Citera
2025-05-01, 15:29
Avslutad
Besiktningen kollar inte kvalitén på din motor. Du kan komma in med en bil tom på olja och den går igenom, och sedan skär på vägen hem.
Citera
2025-05-01, 15:30
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Sätter min högra strumpa på att det är en vw eller Audi ta ner olje tråget och titta på silen till oljepumpen så brukar man se orsaken till haveriet

Hahha så sjukt att de är ett känt fel på deras bilar

De va tyvärr ingen vw eller audi så din strumpa ska ryka!
Senast redigerad av 67arigGubbe 2025-05-01 kl. 15:37.
Citera
2025-05-01, 15:49
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Besiktningen kollar inte kvalitén på din motor. Du kan komma in med en bil tom på olja och den går igenom, och sedan skär på vägen hem.
Varför kollar de inte det? Jag förstår att man får kolla oljenivån själv, men om den läcker olja så måste de väl ändå märka det på andra sätt?

Jag har för övrigt aldrig sett en endaste oljefläck under bilen efter där den stått parkerad.
Citera
2025-05-01, 15:51
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Varför kollar de inte det? Jag förstår att man får kolla oljenivån själv, men om den läcker olja så måste de väl ändå märka det på andra sätt?

Jag har för övrigt aldrig sett en endaste oljefläck under bilen efter där den stått parkerad.

Läs min första kommentar, så har du den troligaste orsaken till problemet.
Citera
2025-05-01, 15:53
Medlem
Citat:

Varför argumenterar du emot när du inte har en aning om vad du pratar om?
Citera
2025-05-01, 15:54
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Läs min första kommentar, så har du den troligaste orsaken till problemet.
Jaha, du menar att oljan hade lågt tryck pga. pumpen. Jag tolkade det som att det berodde på läckage, men det kanske var något jag bara fick för mig.

Tack för en bra förklaring!
Citera
2025-05-01, 15:54
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Varför argumenterar du emot när du inte har en aning om vad du pratar om?
För att jag är nyfiken och vill veta mer.
Citera
2025-05-01, 15:55
Moderator
Citat:

Internt läckage är det vanligaste, oljan följer med avgaserna ut kan man säga, ibland förbränns den ibland förångas den. Läcker det på utsidan så märks det tydligt och det sätter bilprovningen tvåa på.
Övrigt skick på motorn kollar de inte (förutom avgasmätning), vissa varningslampor får inte lysa men jag tror inte oljetryckslampan är en av dem.
Citera
2025-05-01, 15:56
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Jaha, du menar att oljan hade lågt tryck pga. pumpen. Jag tolkade det som att det berodde på läckage, men det kanske var något jag bara fick för mig.

Tack för en bra förklaring!

Pumpen eller tilltäpt sil
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här