Citat:
Ursprungligen postat av
kuljude
Det är du som har hittat på det kriteriet, att texten i sig måste vara central för religionen. Verken är också väsensskilda i omfattning. Tusentals sidor diskussioner, femte eller sjätte gången nu, mot cirka 30 sidor stridsskrift. Författaren av Talmud, eller snarare redaktören, höll inte med om allt som stod där. Författaren av Judarna och deras lögner höll rimligen med om vartenda ord. Du förstår inte HUR Talmud är relevant för judarna, sannolikt för att du inte vill förstå. Att du kontrasterar det mot Torah är ett tydligt tecken på det. Torah kommer från Gd direkt. Det som står där är lag, och vår uppgift är att förstå det. Ett sätt som vi gör det är genom diskussionerna i Talmud, som till 80% består just av sätt att tolka Torah. Det är två totalt olika typer av texter. När en religiös jude läser Torah så ställer han sig frågan "Hur kan jag tillämpa den här lagen?", när han läser Talmud ställer han sig frågan "Vad är lagen?". Talmud innehåller också, precis som Torah, historier som inte i sig utgör lag men kan ha sedelärande funktion motsvarande exempelvis Eddorna. Denna del kallas för Aggadah.
Åter igen, jag skiter i vad du tycker.
Nä du,, här försöker du invertera och vända på det, det var du och ingen annan som drog till med den för trådens ämne helt irrelevanta texten, det var du som drog det kriteriet.
Och du blev direkt upprörd när jag påpekade detta ditt felande för dig och du menar till mig(och andra) att man bara ska hålla med dig för korrekt dialog, att man bara liksom ska skifta fokus och spåra bort från de åsikter som faktiskt står skrivet om Jesus Guds Son i er centrala text, om vi inte tittar bort från det , ja då skriker du - ”judehatarpsykos” och liknande.
Bibeln är Guds ord och det centrala verket inom kristendomen.
Där finns också andra texter som kan i vissa fall knytas till kyrkan, men du drog till med något helt annan och irrelevant till sammanhanget.
Att ni behöver vända er till den 7000 sidor långa talmud för att ”förstå” Bibeln och Guds lag är ju inget annat än ett verk i försök att förvränga och tro sig hitta kryphål.