2025-05-05, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Har ni lagkunniga judar någon åsikt om hur människors analyser av Guds lagar och profeterade vilja kan skilja sig från Guds avsikter? Finns risken att Gud sänder en profet till de judiska auktoriteterna som helt kommer att ratas därför att de har en felaktig mall? Abraham klarade sig bra utan uttolkare och rådgivare som vägledde honom i hans kontakter med Gud.

Väldigt off-topic men jag kan svara. Avraham Avinu pratade direkt med Gd på ett sätt som vi inte gör längre. De sista profeterna var Ezra och Nechemia.

Rambam har summerat vad som kommer att föregå den messianska tiden, när profetiorna kommer att uppfyllas.

Jews for Judaism

Om du vill läsa en mer modern tolkning kan jag rekommendera Arye Kaplan ZtzL, https://www.amazon.com/Real-Messiah-.../dp/1879016117
Senast redigerad av kuljude 2025-05-05 kl. 19:46.
Citera
2025-05-05, 19:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuljude
Väldigt off-topic men jag kan svara. Avraham Avinu pratade direkt med Gd på ett sätt som vi inte gör längre. De sista profeterna var Ezra och Nechemia.

Rambam har summerat vad som kommer att föregå den messianska tiden, när profetiorna kommer att uppfyllas.

https://jewsforjudaism.org/knowledge/articles/maimonides-laws-pertaining-messiah

Om du vill läsa en mer modern tolkning kan jag rekommendera Arye Kaplan ZtzL, https://www.amazon.com/Real-Messiah-.../dp/1879016117
Den första länken fungerar inte. Ja, det är OT men vad händer med en person som kommer till er och säger sig vara sänd från Gud? Kommer han att ransakas av de laglärda?
Citera
2025-05-05, 19:49
Medlem
Citat:
Den första länken fungerar inte. Ja, det är OT men vad händer med en person som kommer till er och säger sig vara sänd från Gud? Kommer han att ransakas av de laglärda?

Jag skulle säga att Rambam är en bra början. Läs mer här. Mishneh Torah, Foundations of the Torah 7
Citera
2025-05-05, 20:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag skulle säga att Rambam är en bra början. Läs mer här. Mishneh Torah, Foundations of the Torah 7
En intressant profet-lära men kanske är det kunskapens förbannelse, att för varje gång Gud sänder en profet så formas en kutym för Gud att förhålla sig till. Det motsatta sinnelaget återfinns i Psaltaren 118:26

Välsignad vare han som kommer i HERRENS namn!
Citera
2025-05-05, 23:43
Medlem
Citat:
Det är du som har hittat på det kriteriet, att texten i sig måste vara central för religionen. Verken är också väsensskilda i omfattning. Tusentals sidor diskussioner, femte eller sjätte gången nu, mot cirka 30 sidor stridsskrift. Författaren av Talmud, eller snarare redaktören, höll inte med om allt som stod där. Författaren av Judarna och deras lögner höll rimligen med om vartenda ord. Du förstår inte HUR Talmud är relevant för judarna, sannolikt för att du inte vill förstå. Att du kontrasterar det mot Torah är ett tydligt tecken på det. Torah kommer från Gd direkt. Det som står där är lag, och vår uppgift är att förstå det. Ett sätt som vi gör det är genom diskussionerna i Talmud, som till 80% består just av sätt att tolka Torah. Det är två totalt olika typer av texter. När en religiös jude läser Torah så ställer han sig frågan "Hur kan jag tillämpa den här lagen?", när han läser Talmud ställer han sig frågan "Vad är lagen?". Talmud innehåller också, precis som Torah, historier som inte i sig utgör lag men kan ha sedelärande funktion motsvarande exempelvis Eddorna. Denna del kallas för Aggadah.

Åter igen, jag skiter i vad du tycker.
Nä du,, här försöker du invertera och vända på det, det var du och ingen annan som drog till med den för trådens ämne helt irrelevanta texten, det var du som drog det kriteriet.
Och du blev direkt upprörd när jag påpekade detta ditt felande för dig och du menar till mig(och andra) att man bara ska hålla med dig för korrekt dialog, att man bara liksom ska skifta fokus och spåra bort från de åsikter som faktiskt står skrivet om Jesus Guds Son i er centrala text, om vi inte tittar bort från det , ja då skriker du - ”judehatarpsykos” och liknande.

Bibeln är Guds ord och det centrala verket inom kristendomen.
Där finns också andra texter som kan i vissa fall knytas till kyrkan, men du drog till med något helt annan och irrelevant till sammanhanget.

Att ni behöver vända er till den 7000 sidor långa talmud för att ”förstå” Bibeln och Guds lag är ju inget annat än ett verk i försök att förvränga och tro sig hitta kryphål.
Senast redigerad av Kirev 2025-05-05 kl. 23:55.
Citera
2025-05-06, 12:55
Medlem
Citat:
...
Precis så är det, med tillägget att även i Mishna finns det oenighet. Ta Shevuos 2A-B som vi läste här om dagen med stor machlokes (oenighet) mellan Rabbi Shimon Bar Yochai och rabbinerna.
...

Jo absolut, de kan vara oeniga, men vad jag menade var att de inte debatterar mot varandra i samtalsform som de gör i Gemara.
Citera
2025-05-06, 13:14
Medlem
Citat:
Har ni lagkunniga judar någon åsikt om hur människors analyser av Guds lagar och profeterade vilja kan skilja sig från Guds avsikter? Finns risken att Gud sänder en profet till de judiska auktoriteterna som helt kommer att ratas därför att de har en felaktig mall? Abraham klarade sig bra utan uttolkare och rådgivare som vägledde honom i hans kontakter med Gud.

Alla diskussioner om judisk lag försöker ha en grund i något från Tanach. Det må vara en tydlig beskrivning, en mening, ett ord eller bara en bokstav. Själva syftet är att försöka utröna vilken Guds vilja och avsikt verkligen är. Om man inte hittar en grund i skrifterna så går man till vad traditionen säger ("mesorah"). Om någon rabbin säger något som inte stämmer överens med dessa saker så betraktas det (bland de som bryr sig om halacha) med stor skepsis.

Vad gäller profeter så anses Malachi vara den sista profeten. Efter honom avslutades den profetiska tiden och Gud skickar sen dess inga profeter. Så om någon i nutid skulle hävda att han är en profet så avfärdas han som en galning.
Citera
2025-05-06, 16:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Alla diskussioner om judisk lag försöker ha en grund i något från Tanach. Det må vara en tydlig beskrivning, en mening, ett ord eller bara en bokstav. Själva syftet är att försöka utröna vilken Guds vilja och avsikt verkligen är. Om man inte hittar en grund i skrifterna så går man till vad traditionen säger ("mesorah"). Om någon rabbin säger något som inte stämmer överens med dessa saker så betraktas det (bland de som bryr sig om halacha) med stor skepsis.

Vad gäller profeter så anses Malachi vara den sista profeten. Efter honom avslutades den profetiska tiden och Gud skickar sen dess inga profeter. Så om någon i nutid skulle hävda att han är en profet så avfärdas han som en galning.
Jag var mest intresserad av era personliga uppfattningar kring risken med att utforma en lära för Gud att förhålla sig till.

Är det en vedertagen profetia att Gud inte sänder fler profeter eller är det människor som stoppat allt framtida profeterande av någon anledning?
Citera
2025-05-06, 16:28
Medlem
Citat:
Jag var mest intresserad av era personliga uppfattningar kring risken med att utforma en lära för Gud att förhålla sig till.

Är det en vedertagen profetia att Gud inte sänder fler profeter eller är det människor som stoppat allt framtida profeterande av någon anledning?

Det är definitivt vedertaget att eran med profeter tog slut (och bara kan återupptas vid Messias ankomst) i samband med det första templets förstörelse, men såvitt jag vet råder ingen konsensus kring varför den tog slut. Rent generellt kan man säga att judendomen ser varje generation människor som ståendes lite längre ifrån Gud än den föregående. Moses närhet med Gud var kulmen, sen har "sträckan" mellan Gud och människorna långsamt blivit längre och längre. Det är också därför de mest vördade rabbinerna är väldigt gamla - de är närmare Moses tid än vi andra...
Citera
2025-05-06, 17:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det är definitivt vedertaget att eran med profeter tog slut (och bara kan återupptas vid Messias ankomst) i samband med det första templets förstörelse, men såvitt jag vet råder ingen konsensus kring varför den tog slut. Rent generellt kan man säga att judendomen ser varje generation människor som ståendes lite längre ifrån Gud än den föregående. Moses närhet med Gud var kulmen, sen har "sträckan" mellan Gud och människorna långsamt blivit längre och längre. Det är också därför de mest vördade rabbinerna är väldigt gamla - de är närmare Moses tid än vi andra...
Det var alltså förutbestämt att de lagkunniga inte skulle acceptera Jesus som profet? Jag tolkar Jesus som att han profeterar att han är den siste profeten.

Ty jag säger eder: Härefter skolen I icke få se mig, intill den tid då I sägen: 'Välsignad vare han som kommer, i Herrens namn.' — Matteus 23:39

Vilket alltså inte kommer att hända.

Därför, om man säger till eder: 'Se, han är i öknen', så gån icke ditut, eller: 'Se, han är inne i huset', så tron det icke. Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så skall Människosonens tillkommelse vara. — Matteus 24:26-27
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-05-06 kl. 17:17.
Citera
2025-05-06, 17:33
Medlem
Citat:
Det var alltså förutbestämt att de lagkunniga inte skulle acceptera Jesus som profet? Jag tolkar Jesus som att han profeterar att han är den siste profeten.

Ty jag säger eder: Härefter skolen I icke få se mig, intill den tid då I sägen: 'Välsignad vare han som kommer, i Herrens namn.' — Matteus 23:39

Vilket alltså inte kommer att hända.

Därför, om man säger till eder: 'Se, han är i öknen', så gån icke ditut, eller: 'Se, han är inne i huset', så tron det icke. Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så skall Människosonens tillkommelse vara. — Matteus 24:26-27

Jag känner inte till historien om Jesus kontra det lokala judiska ledarskapet, men redan då hade det gått 300 år sen den senast erkända profeten levde så det var säkert högst kontroversiellt att hävda att man var en profet.

Om man tittar i början av Mishna-traktatet Avot, som sammanställdes ungefär samtida med Jesus, så listas de olika tids-erorna väldigt tydligt och perioden med profeter slutar med Malachi för att övergå i perioden som leds av Knesset Hagedolah. Det är en tydlig övergång från att Gud talar direkt genom människan till att människan bara kan ha Ruach Hakodesh, dvs vara gudomligt inspirerad men inte ha direkt-kontakt med Gud.
Citera
2025-05-06, 17:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag känner inte till historien om Jesus kontra det lokala judiska ledarskapet, men redan då hade det gått 300 år sen den senast erkända profeten levde så det var säkert högst kontroversiellt att hävda att man var en profet.

Om man tittar i början av Mishna-traktatet Avot, som sammanställdes ungefär samtida med Jesus, så listas de olika tids-erorna väldigt tydligt och perioden med profeter slutar med Malachi för att övergå i perioden som leds av Knesset Hagedolah. Det är en tydlig övergång från att Gud talar direkt genom människan till att människan bara kan ha Ruach Hakodesh, dvs vara gudomligt inspirerad men inte ha direkt-kontakt med Gud.
Tycker du inte att det är märkligt att människor bestämde att man inte längre kunde ha kontakt med Gud?

Jesus menar att Messias inte var av Davids släkt utan en profet lik Moses.

Medan Jesus undervisade i helgedomen, framställde han denna fråga: »Huru kunna de skriftlärde säga att Messias är Davids son? — Markus 12:35

Trodden I Moses, så skullen I ju tro mig, ty om mig har han skrivit. — Johannes 5:46

En profet skall Herren, din Gud, uppväcka åt dig, bland dina bröder, liksom jag. Honom skall ni lyssna till. Detta är vad du bad Herren, din Gud, om vid Horeb, den dagen då du samlades för att höra honom, och du sade: 'Jag kan inte höra Herrens, min Guds, röst, och jag kan inte se denna stora eld längre, så att jag inte dör.' Då sade Herren till mig: 'Det de har sagt är rätt. Jag skall uppväcka en profet åt dem bland deras bröder, liksom dig, och jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem allt vad jag befaller honom. Men den som inte hör på mina ord, som han skall tala i mitt namn, honom skall jag kräva ansvar för. — 5 Mosebok 18:15-19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in