Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Tycker du inte att det är märkligt att människor bestämde att man inte längre kunde ha kontakt med Gud?
Jesus menar att Messias inte var av Davids släkt utan en profet lik Moses.
Medan Jesus undervisade i helgedomen, framställde han denna fråga: »Huru kunna de skriftlärde säga att Messias är Davids son? — Markus 12:35
Trodden I Moses, så skullen I ju tro mig, ty om mig har han skrivit. — Johannes 5:46
En profet skall Herren, din Gud, uppväcka åt dig, bland dina bröder, liksom jag. Honom skall ni lyssna till. Detta är vad du bad Herren, din Gud, om vid Horeb, den dagen då du samlades för att höra honom, och du sade: 'Jag kan inte höra Herrens, min Guds, röst, och jag kan inte se denna stora eld längre, så att jag inte dör.' Då sade Herren till mig: 'Det de har sagt är rätt. Jag skall uppväcka en profet åt dem bland deras bröder, liksom dig, och jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem allt vad jag befaller honom. Men den som inte hör på mina ord, som han skall tala i mitt namn, honom skall jag kräva ansvar för. — 5 Mosebok 18:15-19
Jag har inte tänkt på det på det viset. Judendomen har inte profeter som på biblisk tid - det är bara ett koncept som inte finns. Det är också jätteovanligt att någon hävdar att man är det.
Vad gäller direkt-kontakt med Gud rent generellt så är tankesättet snarare att det inte är något som bestämts av människan utan av Gud.