Ibland ringer det, men jag svarar inte längre på utländska nummer om jag inte vet var de kommer ifrån. Svarar på okända nummer ibland, i.a.f om de sker under kontorstid. Då o då är det nån som ringer o säger att pizzan jag beställt kommer att bli en halvtimme försenad. Då spelar jag med o säger att det är helt ok, men att de kan lämna den på en annan adress. Så blir de ganska ställda. Men det är ju oskyldigt.
På Facebook får man ju de mest märkligaste förfrågningarna, en "kvinnlig svensk läkare" som jobbade som läkare i Ukraina var helt plötsligt lite intresserad av mig, men svenskan var lite väl Google Translated, men jag spelade med. Så skickar hon en bild på "sin arbetsplats";
https://i.imgur.com/dL1clQ5.jpeg Där det står Ukraine Lviv ser lite väl photoshoppat ut, o jag undrar varför det står skyltar på arabiska där...
En bildgoogling ger;
https://www.spokesman.com/stories/20...desert-prison/ Sen orkade jag inte bry mig mer...
En gång har jag försökt polisanmäla nån form av bedrägeri. Först kom ett hotfullt SMS där det stod att jag varit på någons 14-åriga dotter. Sen ringer det från samma nummer o nån säger att jag ska ge fan i hans dotter. Givetvis har jag inte varit på nån 14-åring.
Satt i en halvtimmes telefonkö på 114 14 för att till sist få höra; -Ja, vi vet ju inte om det begåtts något brott i detta fall!
De uppmanar ju till att anmäla alla former av bedrägerier, o jag antar att snubben som ringde skulle försöka få ur pengar från en, men jag blockerade numret o hörde aldrig av honom igen. Jag försöker få bort alla mina uppgifter, främst telefonnummer, på internet, t.ex;
(FB) Man kan nu ta bort sig själv från alla personuppgift hemsidor (GUIDE)
Annars är det bara att googla på numret som ringer en, på typ sajten 180 180 står det om det rapporterats som spam eller bedrägeri.
EDIT 1: Klicka naturligtvis inte på okända länkar i SMS o mail heller! Eller acceptera naturligtvis inte oväntade betalningsförfrågningar, som påstår sig vara från t.ex. PostNord, men är skickat från typ PostMord.se.
EDIT 2: En gång råkade jag göra bort mig i en lokal köp- o säljgrupp, då jag tyckte Forex var så dyra o ville växla 800 euro till kronor, j-vlar vad det rasslade in erbjudanden om bra kurser av personer som inte ens vill tala om vad de heter. Kom sen o tänka på att jag nog inte går o möter upp en okänd Muhammed på skum plats med 800 euro på mig... Även om han faktiskt skulle växla med äkta pengar vet man inte var dom kommer ifrån.
EDIT 3: Skrev om detta tidigare idag;
(FB) Jag har jobbat på Dejtingzonen.se som affiliate och chattoperatör - fråga vad du vill