• 1
  • 2
2025-05-01, 11:45
Medlem
Kollade på "Go'Kväll" på SVT, en polis medverkade och sa att var sjätte anmälan till polisen handlar om bedrägeri eller bedrägeriförsök.

Det fick mig att fundera på hur vanligt det är med bedrägerier.

Hur ofta är det någon som ringer till er, som ni tänker att detta är frågan om ett bedrägeriförsök? Hur ofta får ni SMS eller email?

Och på Facebook, när någon skriver "du är fantastisk, jag har skrivit till dig men det har inte fungerat, skriv till mig" tänker du att det är bedrägeriförsök? Eller kan det vara ett genuint kontaktförsök? Har anmält sådana inlägg till Facebook, ibland tas de bort men ibland inte. Trots att Facebook påstår att ett av deras mål är att modereringen ska vara likadan överallt.
Citera
2025-05-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Kollade på "Go'Kväll" på SVT, en polis medverkade och sa att var sjätte anmälan till polisen handlar om bedrägeri eller bedrägeriförsök.

Hur ofta är det någon som ringer till er, som ni tänker att detta är frågan om ett bedrägeriförsök? Hur ofta får ni SMS eller email?

Och på Facebook, när någon skriver "du är fantastisk, jag har skrivit till dig men det har inte fungerat, skriv till mig" tänker du att det är bedrägeriförsök? Eller kan det vara ett genuint kontaktförsök? Har anmält sådana inlägg till Facebook, ibland tas de bort men ibland inte. Trots att Facebook påstår att ett av deras mål är att modereringen ska vara likadan överallt.
Det bästa är att inte svara på okända nummer !!!
Citera
2025-05-01, 11:56
Medlem
Citat:

Inte ringer, men varenda gång man lägger ut något på marketplace så är blattarna i farten direkt med sitt jävla prutande, att de ska använda sig av tip-tap, att de vill ha ens uppgifter så att de kan skicka schenkerombud osv.

De är så korkade att de inte begriper att allt sånt pack kör med exakt samma sak. Det är så genomskinligt. Men det värsta är att facebook inte anser att det är ett problem när man anmäler dom.
Citera
2025-05-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Det bästa är att inte svara på okända nummer !!!

Jag vet att det är många som inte svarar på okända nummer. Men ska man inte kunna använda sin telefon för att man ska vara så rädd för bedragare?

Hur ofta händer det då? Att du inte svarar på ett okänt nummer.

Till mig ringer inte bedragare ofta. Vet inte om det är för att jag har kontantkort. Däremot ringer det ofta folk som vill att jag ska ge pengar till deras välgörenhetsorganisation. Eller att jag ska prenumerera på en tidning som jag haft för flera år sedan.
Citera
2025-05-01, 12:02
Medlem
Citat:
Jag vet att det är många som inte svarar på okända nummer. Men ska man inte kunna använda sin telefon för att man ska vara så rädd för bedragare?

Hur ofta händer det då? Att du inte svarar på ett okänt nummer.

Till mig ringer inte bedragare ofta. Vet inte om det är för att jag har kontantkort. Däremot ringer det ofta folk som vill att jag ska ge pengar till deras välgörenhetsorganisation. Eller att jag ska prenumerera på en tidning som jag haft för flera år sedan.
Å och då ringer okända nr. Kollar upp numret. Ibland kan man hitta info att det är bluff och bedrägerier eller oseriösa försäljare. Om det är nån "seriös" så bör man hitta på Eniro.
Citera
2025-05-01, 12:03
Medlem
Muppetys avatar
Ibland ringer det, men jag svarar inte längre på utländska nummer om jag inte vet var de kommer ifrån. Svarar på okända nummer ibland, i.a.f om de sker under kontorstid. Då o då är det nån som ringer o säger att pizzan jag beställt kommer att bli en halvtimme försenad. Då spelar jag med o säger att det är helt ok, men att de kan lämna den på en annan adress. Så blir de ganska ställda. Men det är ju oskyldigt.

På Facebook får man ju de mest märkligaste förfrågningarna, en "kvinnlig svensk läkare" som jobbade som läkare i Ukraina var helt plötsligt lite intresserad av mig, men svenskan var lite väl Google Translated, men jag spelade med. Så skickar hon en bild på "sin arbetsplats"; https://i.imgur.com/dL1clQ5.jpeg Där det står Ukraine Lviv ser lite väl photoshoppat ut, o jag undrar varför det står skyltar på arabiska där...

En bildgoogling ger; https://www.spokesman.com/stories/20...desert-prison/ Sen orkade jag inte bry mig mer...

En gång har jag försökt polisanmäla nån form av bedrägeri. Först kom ett hotfullt SMS där det stod att jag varit på någons 14-åriga dotter. Sen ringer det från samma nummer o nån säger att jag ska ge fan i hans dotter. Givetvis har jag inte varit på nån 14-åring.

Satt i en halvtimmes telefonkö på 114 14 för att till sist få höra; -Ja, vi vet ju inte om det begåtts något brott i detta fall!
De uppmanar ju till att anmäla alla former av bedrägerier, o jag antar att snubben som ringde skulle försöka få ur pengar från en, men jag blockerade numret o hörde aldrig av honom igen. Jag försöker få bort alla mina uppgifter, främst telefonnummer, på internet, t.ex; (FB) Man kan nu ta bort sig själv från alla personuppgift hemsidor (GUIDE)

Annars är det bara att googla på numret som ringer en, på typ sajten 180 180 står det om det rapporterats som spam eller bedrägeri.

EDIT 1: Klicka naturligtvis inte på okända länkar i SMS o mail heller! Eller acceptera naturligtvis inte oväntade betalningsförfrågningar, som påstår sig vara från t.ex. PostNord, men är skickat från typ PostMord.se.

EDIT 2: En gång råkade jag göra bort mig i en lokal köp- o säljgrupp, då jag tyckte Forex var så dyra o ville växla 800 euro till kronor, j-vlar vad det rasslade in erbjudanden om bra kurser av personer som inte ens vill tala om vad de heter. Kom sen o tänka på att jag nog inte går o möter upp en okänd Muhammed på skum plats med 800 euro på mig... Även om han faktiskt skulle växla med äkta pengar vet man inte var dom kommer ifrån.

EDIT 3: Skrev om detta tidigare idag; (FB) Jag har jobbat på Dejtingzonen.se som affiliate och chattoperatör - fråga vad du vill
Senast redigerad av Muppety 2025-05-01 kl. 12:19.
Citera
2025-05-01, 12:04
Medlem
Farsan ringer varje dag. Varje. Jävla. Dag.
Citera
2025-05-01, 12:07
Medlem
Sqrbankens avatar
I perioder dagligen. Sedan flera år så svarar jag inte direkt på ett okänt nummer utan låter det ringa ut för att sen söka upp och spärra. Med ytterst få undantag alltid något som vid en googling landar under 'varning'. Enda gången som jag svarar direkt är när jag exempelvis vet att läkaren (från okänt nummer) ska ringa upp xx:xx.
Citera
2025-05-01, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
I perioder dagligen. Sedan flera år så svarar jag inte direkt på ett okänt nummer utan låter det ringa ut för att sen söka upp och spärra. Med ytterst få undantag alltid något som vid en googling landar under 'varning'. Enda gången som jag svarar direkt är när jag exempelvis vet att läkaren (från okänt nummer) ska ringa upp xx:xx.

Oj, det var ofta.
Citera
2025-05-01, 12:13
Medlem
Det kommer nästan dagligen uppringningar från okända nummer. Jag svarar aldrig. Likaså spam, jag läser inte ens mailen och ännu mindre att jag klickar på några länkar i mailen.

Det är miljoner telefonsamtal, sms eller miljarder mail varje år. När det gäller mailen så fastnar de allra flesta i mail-leverantörens spamfilter, men det är ändå en hel del som rinner igenom. Mailtrafiken över hela världen sägs bestå av bedrägeri-försök, vi snackar om 90% eller mer. Så riktiga och seriösa mail är en minoritet.

Det är alltså ganska förekommande vilket gör att nästan alla är luttrade och går inte att lura. Däremot så hittar de kriminella lättare offer bland de riktigt gamla som är lättare att lura och det är också här som vi hittar de allvarliga bedrägerifallen.

En annan grupp som faller för bedrägerier är de som söker snabba pengar, speciellt inom krypto där de luras till att investera i krypto via en falsk website som låtsas se ut som en seriös site för att spara och investera i krypto. De flesta upptäcker då inte att de är lurade förrän de ska ta ut pengar.
Citera
2025-05-01, 12:17
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Det registreras kanske, hur potentiellt lätt du är att lura på skit du inte egentligen vill köpa.

Hur svårt du har för att säga nej och lägga på luren.

Konstigt nog är det nästan en omöjlig uppgift för många.
Att bara säga "Nej, ring inte tillbaka." Och lägga på.
Citera
2025-05-01, 12:19
Medlem
Ibland ringer araber och vill knolla mig men hittills har jag inte låtit mig bli knollad och då blir dom förbannade som fan och ska knolla mig ännu mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in