2025-05-01, 11:10
Medlem
st33rs avatar
För 1,5-2 år sen blev jag uppringd av polis i min stad och skulle berätta vad jag visste om ett brev postat till mig.
Det var cbd-kapslar utan THC i, som en bekant skickat för att jag skulle kunna pröva

Jag sa att ja, det är jag som ska ha dom.
Det skulle skickas på analys sa de. Ok.

Men nu har det gått två år och jag har inte hört ett ljud om vad som hände med mitt brev.

Borde man inte få tillbaka det dom beslagtar felaktigt ? Eller kan de bara stjäla ens grejer pga att de misstänkt nåt?
Citera
2025-05-01, 11:13
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
För 1,5-2 år sen blev jag uppringd av polis i min stad och skulle berätta vad jag visste om ett brev postat till mig.
Det var cbd-kapslar utan THC i, som en bekant skickat för att jag skulle kunna pröva

Jag sa att ja, det är jag som ska ha dom.
Det skulle skickas på analys sa de. Ok.

Men nu har det gått två år och jag har inte hört ett ljud om vad som hände med mitt brev.

Borde man inte få tillbaka det dom beslagtar felaktigt ? Eller kan de bara stjäla ens grejer pga att de misstänkt nåt?

Googla "Förstörandelagen"

Syftet med lagen är att förhindra spridning av farliga substanser som är på
väg att klassificeras som narkotika eller hälsofarlig vara.
(källa: nåt åklagar-pm)

Namnet på lagen + citatet tror jag är en ledtråd till vad som kan ha hänt.
Citera
2025-05-01, 11:14
Medlem
Du kan väl kontakta polisen och fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth-Salander

TS bör i så fall ha blivit delgiven om detta.
Senast redigerad av derfilo999 2025-05-01 kl. 11:25.
Citera
2025-05-01, 12:21
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth-Salander

Om de skickar nåt på analys, som inte är olagligt, eller hälsofarligt då borde väl inte den lagen gälla?

Jag har heller inte delgivits någon misstanke för brott. Om nu inte samtalet där de sa att de skulle skicka det på analys var en sådan? Men det tror jag inte.
Citera
2025-05-01, 12:30
Medlem
st33rs avatar
Det kanske är olika på olika polisstationer.

För många år sen fick jag husrannsakan då jag bodde i en annan del av sverige. De misstänkte mig för nåt men hittade inget. En sak de beslagtog var en påse med 200-300 st tramadolkapslar köpta på postorder från Indien. Och en liten spegel.

De grejerna fick jag meddelande om efter några veckor att jag kunde hämta ut på polisstationen hos ett surt biträde. Även påsen med tramadol som jag saknade recept för! (detta var innan tramadol narkotikaklassats) fick jag ta med mig hem!

Men som sagt, det var i en annan del av sverige och typ 16 år sen. Så jag är lite förvånad att min antagligen lagliga naturmedicin bara beslagtogs och försvann.
Citera
2025-05-01, 12:31
Medlem
Citat:
Om de skickar nåt på analys, som inte är olagligt, eller hälsofarligt då borde väl inte den lagen gälla?

Jag har heller inte delgivits någon misstanke för brott. Om nu inte samtalet där de sa att de skulle skicka det på analys var en sådan? Men det tror jag inte.

Här kan du läsa lagen ifråga: https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2011-111/

Även den lagen kräver att delgivning av beslut sker, det krävs dock ingen brottsutredning för att den ska tillämpas. Som sagt så rekommenderar jag att du frågar polisen om vad som hänt i ärendet, du kan även begära ut handlingar.
Citera
2025-05-01, 12:48
Bannlyst
Citat:
Det kanske är olika på olika polisstationer.

För många år sen fick jag husrannsakan då jag bodde i en annan del av sverige. De misstänkte mig för nåt men hittade inget. En sak de beslagtog var en påse med 200-300 st tramadolkapslar köpta på postorder från Indien. Och en liten spegel.

De grejerna fick jag meddelande om efter några veckor att jag kunde hämta ut på polisstationen hos ett surt biträde. Även påsen med tramadol som jag saknade recept för! (detta var innan tramadol narkotikaklassats) fick jag ta med mig hem!

Men som sagt, det var i en annan del av sverige och typ 16 år sen. Så jag är lite förvånad att min antagligen lagliga naturmedicin bara beslagtogs och försvann.

Jag har varit med om att snutjävlarna har förstört helt lagliga saker värda tiotusentals kronor utan att jag någonsin har fått någon ersättning för det. Det finns säkert de som har läst många inlägg av mig och undrar varför jag hyser ett sådan "vansinnigt" hat mot snutar. Den händelsen är ett av skälen till det.
Citera
2025-05-01, 12:57
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har varit med om att snutjävlarna har förstört helt lagliga saker värda tiotusentals kronor utan att jag någonsin har fått någon ersättning för det. Det finns säkert de som har läst många inlägg av mig och undrar varför jag hyser ett sådan "vansinnigt" hat mot snutar. Den händelsen är ett av skälen till det.

Jag tror de gör lite som de vill. för det finns ingen egentlig insyn av nån opartisk part. De använder nog hemliga tvångsmedel och beslag och annat lite hursomhelst

Sen när polisen går ut och påstår saker så slickar journalister och politiker i sig det som en sanning

Te x att buhu de är så underbemannade. Bor i en mellanstor stad utan nån direkt avancerad kriminalitet, och har aldrig sett så jävla många snutbilar "cruisa" omkring och patrullera som de senaste åren. De är överallt ! Kan hända det är annat i storstäderna, men i de mellanstora städer jag tänker på finns det poliser överallt, de åker runt som nån sorts securitas och "glider", går runt på stan och bröstar upp sig och petar på nån alkis som sitter på en bänk, eller bara får omkring och spänner blicken i folk.
Men de är ju så underbemannade.. Jo tjena
Citera
2025-05-01, 12:57
Medlem
Muppetys avatar
Nu vet jag inte exakt hur det ligger till med just CBD, men det finns en hel del regler för att skicka läkemedel (även icke-narkotikaklassade o t.o.m. receptfria) med posten...
https://fragor.lakemedelsverket.se/o...edel-med-post/

Själv brukar jag beställa Koffein via eBay, från Polen, tidigare även Melatonin. Det var inga problem. Ingen aning om de kollades ö.h.t.

EDIT: Men Melatonin från USA sa de stopp för...
Citera
2025-05-01, 13:04
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Nu vet jag inte exakt hur det ligger till med just CBD, men det finns en hel del regler för att skicka läkemedel (även icke-narkotikaklassade o t.o.m. receptfria) med posten...
https://fragor.lakemedelsverket.se/o...edel-med-post/

Själv brukar jag beställa Koffein via eBay, från Polen, tidigare även Melatonin. Det var inga problem. Ingen aning om de kollades ö.h.t.

EDIT: Men Melatonin från USA sa de stopp för...
Polen är med i EU. Det är inte USA. Olika regler för inre och yttre marknad.
Citera
2025-05-01, 13:09
Bannlyst
Citat:
Jag tror de gör lite som de vill. för det finns ingen egentlig insyn av nån opartisk part. De använder nog hemliga tvångsmedel och beslag och annat lite hursomhelst

Sen när polisen går ut och påstår saker så slickar journalister och politiker i sig det som en sanning

Te x att buhu de är så underbemannade. Bor i en mellanstor stad utan nån direkt avancerad kriminalitet, och har aldrig sett så jävla många snutbilar "cruisa" omkring och patrullera som de senaste åren. De är överallt ! Kan hända det är annat i storstäderna, men i de mellanstora städer jag tänker på finns det poliser överallt, de åker runt som nån sorts securitas och "glider", går runt på stan och bröstar upp sig och petar på nån alkis som sitter på en bänk, eller bara får omkring och spänner blicken i folk.
Men de är ju så underbemannade.. Jo tjena

Det finns ingen gång som jag har haft med snuten att göra som de inte har brutit mot lagen på något sätt. Det vanligaste är nog att de bryter mot § 23:12 i Rättegångsbalken när de försöker lura eller skrämma en misstänkt att erkänna. Oerfarna personer kan väldigt lätt falla för det. De säger t.ex. att man ska gå med på det och det annars kommer något värre att hända, när det i själva verket är så att om man gör som de säger så åker man dit.

Jag bor också i en mellanstor kommun där de brukar köra omkring lite lojt och jävlas med fyllona då och då. Däremot är det tydligen svårt att göra något åt de kriminella klaner som numera finns i stan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in