2025-07-29, 11:13
Medlem
[quote=HenrydVIII|92550209]

Citat:
Pojkar lyckades bättre i skolan förr. Båda könen skulle vinna på en strukturerad skola som lär ut fakta och inte flum.

Alla lyckades bättre i skolan från ex 70 talet än skolan av idag. Men det beror inte på skolpedagogiken utan på helt andra saker...minskade resurser, kommunalisering, sämre löner och status för läraryrket, friskolan, skolpeng etc etc...

Citat:
Män och kvinnor har normalt tagit hand om familjen. Det är det som utgör en familj. Men mannen hade på sitt ansvar att dra in stålarna, eller se till att fältet odlades och bar sten från magra jordar så att ryggarna bröts ner, medan kvinnorna levde längre (trots många barn). Så man kan se på historien på flera sätt än feminismens.

Men det jag vänder mig emot är bland annat den vänsterliberala feministiska hjärntvätten som sker av våra unga.

Feminister har bara en grundsyn, det är könskrig, män är svin, och allt som har med tidigare barnafödande, familjer och liknande är bara kvinnofällor. Feminismen är grundorsak till minskat barnafödande. Skaffar en kvinna barn är hon ensam enligt alla budskap som trummas ut. Har hon "otur" stannar mannen med henne och förnedrar henne. Barn leder bara till att hon är slut som människa - ensam med en oerhörd börda i form av något så hemskt som en ny liten människa.

Trams...Att kriga mot ett kön, snälla du är vad patrarikala ideer har sysslat med under flera tusen år.
Kvinnor är "synden", skyldiga till att förleda män, sämre värda människor, bara "halva" män, klarar inte av att vara vuxna medborgare, ska kontrolleras, förbjudas det mesta, straffas och hållas hårt....känns det kanske igen?

Oändliga rader av gubbar har formulerat ovan i oändligt antal texter och talarstolar i oändliga tider. Och enorma mängder av kvinnor har dödats och dödats fortsatt idag i detta fortsatt pågående krig mot kvinnor.

Det feminismen gjort är att påpeka detta faktum för världen, och påpeka lögnerna om kvinnor och män.
inga män har dödats eller fått sämre villkor än kvinnor i samhället pga feminism...

Men visst! det går ju att fixa att enorma mängder barn föds..via att TVINGA kvinnor föda mot sin vilja, och maximalt utnyttja faktumet att barn blir till i just kvinnors kroppar.

Går ju också se till att endast kvinnor drabbas av faktan av att barn är extremt arbetskrävande, och ordna samhället så endast kvinnor ska påtvingas denna arbetsbörda och de flesta negativa konsekvenser så att män slipper undan det mesta.
är ju toppen lösning! eller hur.

faktan är att den tidigare patriarkala samhällsordningen av att kvinnor skulle sköta hem och barn mot lite "kost och logi" ersättning....utan rätten till självständighet, ekonomisk trygghet, självförverkligande m.m. som arbete utanför hemmet gav VAR en fet kvinnofälla.
En fälla som fortsatt i mångt och mycket gäller idag, eftersom det fortsatt idag är mest kvinnor som tar ansvar för barn, som gör att det just är kvinnor som får mint inkomster i ett samhälle där allt handlar just om pengar.

Hur du än försöker så kan du inte förneka detta.

Citat:
Det intressanta här är att barnet i sig har inget värde. Det är bara en börda enligt feminismen. Aborträtten bör gälla till vecka 40, enligt vissa feministiska kvinnliga gynekologer!

Att Trump vann beror helt och hållet på den vänsterliberala feministiska världsordning som drog allt så långt ut på kanten att folk önskade inget annat än någon som satte stopp för detta.

Gällande den liberala världsordningen, så är inte diktatur det enda andra svaret. Dock är det så politiker, journalister, fundamentalister svarar: svart och vitt.

När man ville ha språkkrav på invandrare så var dessa förespråkare nazister. Koncentrationsläger var nästa steg. Helt horribelt att journalister och politiker får hålla på på det sättet.

Enligt den vänsterliberala världsordningen så finns det inga gråskalor. Antingen väljer man diktatur eller vänsterliberalism. Det finns enormt mycket däremellan!

Gällande den vänsterliberala världsordningen så tvålade Trump till EU ordentligt med nya tullar och framtida investeringar och inköp! EU sitter i en dålig sits för att man inte tänker längre än näsan räcker, samtidigt som man berikat diktaturer som Kina och Ryssland.

Källa på dessa "kvinnliga gynekologer" tack.
Fakta är att det kön som mest övergett och skitit i sina födda barn, är män.
Faktan är också att det kön som mest ignorerat och fortsatt idag ignorerar sin reproduktiva förmåga, dvs skiter vad deras agerande kan leda till i form av en levande avkomma som behöver ormsorg i 18 år, är män.
Och detta vet du också, så att fan anklaga kvinnor eller feminismen för att inte ge barn något värde...ja tjena!

EU eller Europa sitter i en dålig sits, för att man så länge förlitat sig på det "liberala" USA.
När sen USA går och väljer en auktoritär nationalistisk högerextremist som sin president som sen valde att ge sig på Europa och hylla Putin...så visst, det var tämligen överraskande för EU.

(får ta resten ikväll måste iväg.)
Citera
2025-07-29, 18:07
Medlem
Forts. från förra
Citat:
Ursprungligen postat av HenrydVIII
Oavsett så har vi nått vägs ände för nuvarande vänsterliberala världsordning. Fortsätter Europa som vi gör, så går vi under i splittring (Frexit etc) och fattigdom, där USA, Kina och andra länder blir betydligt starkare, eller så reser sig Europa med traditionella och konservativa värdegrunder, med livskraftiga samhällen som står upp för sig själva. Som står på egna ben.

Det var dessa samhällen som byggde upp Europa. Det var inte Merkels typ av samhälle som berikade Putin och hoppades på att USA skulle skydda dem, när hon beklagade sig över Trump och solade sig i glansen för att stängt ner kärnkraften (Putin skrattar hela vägen till banken) och för att ha tagit emot stora mängder invandrare (som skapade AfD med gamla nazister (nej de är betydligt mer rasifierade än SD)).

Lika svart och vitt diskuterar feminismen. Antingen en underbar värld där kvinnan är fri - eller våld, förtryck och misshandel av varenda kvinna. Det är helt förvriden diskussion. Och det är den jag menar som hjärntvättar unga människor idag.

De är för unga för att förstå vad som är viktigt. Så de går på dessa förkastliga budskap. Satsa bara på dig själv. Ingen annan. Att barn endast är en börda och ett fängelse!

Så varför sjunker barnafödandet globalt... 10 000 kr-frågan! Testosteron, fattigdom, sociala medier, global uppvärmning, vaccin blabla. Nej, samma sak överallt där kvinnor satsar på sig själva - Indien, Japan, Sydkorea etc. - Feminism. Tyvärr är det så, att överallt kvinnor utbildar sig (förlorar viktiga biologiska år) och fokuserar på jobbet (och missar de sista biologiska åren) så sjunker barnafödandet. Överallt!

Men att hindra kvinnor från att utbilda sig lär inte hända. Det kommer inte att hända!

Men man kan sluta hjärntvätta och skuldbelägga de kvinnor som skaffar barn tidigt eller många barn. Sluta hjärntvätta unga människor som tror på familjen. Sluta tro att man är moraliskt överlägsen de som inte sväljer vänsterliberalismens individualistiska ideologi. Låt folk vara sig själva och låt samhället växa fram utan förtryckande ideologier. Men en exakt rättvisa kommer vi aldrig att nå, utan tvingande lagar som bl.a. EU har börjat köra med, samtidigt som den patriarkala världen kör om oss.

Få istället män att ta större ansvar (värdegrunder och vad som förväntas). DNA-test och saftiga underhållsbidrag om man inte ställer upp. Samtidigt ska båda få vårdnaden. Män är precis lika goda föräldrar.

Annars kommer rent matematiskt patriarkala samhällen att ta över världen förr eller senare, eftersom de föder fram nya människor. Så när alla barnlösa feminister i framtiden, både män eller kvinnor, är borta så kliver dessa samhällen fram med sina traditionella patriarkala klansamhällen och tar över. Det är ren matematik. AI och robotar kommer inte att ändra det, om de nu är bättre ersättningar än människor.

Alla andra påstådda anledningar är trams, lögn eller feghet för att våga säga detta. Men i Sverige lär inget göras, eftersom vänstern är så stark och lär vinna nästa val. För den som säger dessa ord är cancellerad för alltid i Sverige (samtidigt som man förfasas över att viss litteratur förbjuds i USAs skolor).

Det finns ingen värdig ersättning för de liberala värderingar som styrt Europa sen efter andra världskriget. Det traditionella samhälle som ni ultrahöger traditionalister dreglar efter är numera en total omöjlighet...verken kvinnor, HBTQI eller andra förtryckta grupper från det samhället ställer helt enkelt inte upp på den skiten mer och försöker ni så kommer revolterna denna gång bli ännu värre än det var "då det begav sig"

Människan vill frihet och rättvisa, inget extremhögern kan ändra på.

Och du gnäller på Merkel för att hon sökte samarbete och handelsavtal med Ryssland, men inte på Trump? som låter sig ledas av Putin? Högst troligt, men min konspirationsteori, har Putin nån hållhake på Trump som gör att Trump efter sig som en svansviftande hundvalp så fort Putin nämns. Och får jag påminna dig om att Merkel var kristdemokraternas partiledare...alltså konservativ.

Varför barnafödandet sjunker i Sverige finns det flera åsikter om, men som sagt att det skulle handla om feminism motsägs ju rakt av om du tar Sverige som ex. som födde 2.2 barn i slutet av 1980 talet, kanske det mest "feministiska" årtiondet.
Samt att Norden som de mest jämställda länderna i Europa, dvs "feministiska" enligt din retorik, har haft de högsta nativitetstalen.

Du får helt enkelt leta på nätet efter vad olika experter på detta säger kan vara orsaken och nepp, du hittar inte feminism som svaret.

och även OM nu feminism skulle vara svaret så kan det ju fan inte vara lösningen att vi ska återgå till ett traditionellt samhälle där kvinnor ska offra sig och göra hela jobbet med att producera barn vid spisen gratis... så män ska slippa besväret, eller hur.

För ja precis...låt folk vara sig själva...dvs önska frihet, rättvisa, vuxenliv där även de kan arbeta, tjäna egna pengar, bestämma själva över sina egna livsval.

Får människor bestämma detta så får du alltså att färre barn föds, vilket just nu bara är bra, eftersom vi har en snabbt annalkande klimatkris som till stor del beror på alldeles för många människors användare av fossilt bränsle.

Och vilken ideologi är det som har försökt förmå män att ta större ansvar för barn? Nån aning?
Och patriarkala samhällen har ingen framtid , eftersom även människor där speciellt kvinnorna förr eller senare kommer börja protestera så kraftigt att samhället slutar fungera...det är liksom rätt mycket det som redan sker...är dessa områden i världen där det är som mest konflikter.
Citera
2025-07-29, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Forts. från förra

Det finns ingen värdig ersättning för de liberala värderingar som styrt Europa sen efter andra världskriget. Det traditionella samhälle som ni ultrahöger traditionalister dreglar efter är numera en total omöjlighet...verken kvinnor, HBTQI eller andra förtryckta grupper från det samhället ställer helt enkelt inte upp på den skiten mer och försöker ni så kommer revolterna denna gång bli ännu värre än det var "då det begav sig"

Människan vill frihet och rättvisa, inget extremhögern kan ändra på.

Och du gnäller på Merkel för att hon sökte samarbete och handelsavtal med Ryssland, men inte på Trump? som låter sig ledas av Putin? Högst troligt, men min konspirationsteori, har Putin nån hållhake på Trump som gör att Trump efter sig som en svansviftande hundvalp så fort Putin nämns. Och får jag påminna dig om att Merkel var kristdemokraternas partiledare...alltså konservativ.

Varför barnafödandet sjunker i Sverige finns det flera åsikter om, men som sagt att det skulle handla om feminism motsägs ju rakt av om du tar Sverige som ex. som födde 2.2 barn i slutet av 1980 talet, kanske det mest "feministiska" årtiondet.
Samt att Norden som de mest jämställda länderna i Europa, dvs "feministiska" enligt din retorik, har haft de högsta nativitetstalen.

Du får helt enkelt leta på nätet efter vad olika experter på detta säger kan vara orsaken och nepp, du hittar inte feminism som svaret.

och även OM nu feminism skulle vara svaret så kan det ju fan inte vara lösningen att vi ska återgå till ett traditionellt samhälle där kvinnor ska offra sig och göra hela jobbet med att producera barn vid spisen gratis... så män ska slippa besväret, eller hur.

För ja precis...låt folk vara sig själva...dvs önska frihet, rättvisa, vuxenliv där även de kan arbeta, tjäna egna pengar, bestämma själva över sina egna livsval.

Får människor bestämma detta så får du alltså att färre barn föds, vilket just nu bara är bra, eftersom vi har en snabbt annalkande klimatkris som till stor del beror på alldeles för många människors användare av fossilt bränsle.

Och vilken ideologi är det som har försökt förmå män att ta större ansvar för barn? Nån aning?
Och patriarkala samhällen har ingen framtid , eftersom även människor där speciellt kvinnorna förr eller senare kommer börja protestera så kraftigt att samhället slutar fungera...det är liksom rätt mycket det som redan sker...är dessa områden i världen där det är som mest konflikter.

Dynga.

Om kvinnor kan göra revolt mot patriarkatet varför skulle då inte män kunna göra revolt mot feminismen?

Att kvinnor ens skulle göra revolt i någon betydande skala är förresten ett löjeväckande påstående. Kvinnor har en tendens att anpassa sig efter rådande normer och foga in sig i ledet. Och skulle de inte göra det så kan män när de vill se till att de gör det. Se bara på den muslimska världen. Kvinnor har absolut ingenting att sätta emot män.

Just nu i väst har männen bestämt att kvinnor ska vara fria och ha samma rättigheter osv, men sådana samhällen har aldrig fungerat i längden så det lär det inte göra nu heller. Förr eller senare kommer det förändras. Är det något som inte har en framtid så är det feministiska samhällen.

Man kan också fråga sig på vilket sätt kvinnor tar hand om barn "gratis", när de för "besväret" belönas med mat och tak över huvudet, av en hårt arbetande man.
Senast redigerad av Joe88 2025-07-29 kl. 19:02.
Citera
2025-07-29, 19:35
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
''Bitch'' syftar på kvinnor enligt den källa jag gav till dig. Alltså kan en man som tjänar mindre än en kvinna i en relation inte vara en bitch. Det är även så jag tolkar begreppet så givetvis svarar jag som gör. Du vill givetvis att jag ska nedvärdera män som tjänar mindre, det är vad du fiskar efter. Du vill att jag ska säga - att män som tjänar mindre är bitches.

Jag ser vad du sysslar med ifrån flera mils håll. Du får konstruera smartare fällor.

När du inte lyckades få in mig i din fälla så tappar du humöret och börjar med dina patetiska personangrepp där du kallar mig för autistisk. Det är precis samma sak som skedde i björn vs man tråden.

När du får smisk i diskussionerna så ballar du ur. Räcker med att läsa våra senaste interaktioner i björn vs man tråden.

Du är som ett litet barn som inte klarar av att föra en vuxen diskussion. Du klarar inte av jämlikhet.

Jämlikhet handlar inte om att män ska lägga sig platt för dig i en diskussion. Klarar du inte av att diskutera och hålla diskussionen på en acceptabel nivå och diskutera sakligt så är det bättre att du avlägsnar dig ifrån det här forumet.

Det här forumet klarar sig utan sådana som du. Du bidrar inte med någonting.

Din strategi:
1) Förolämpa när du inte har några comebacks.
2) Hävda att den vuxna i rummet som är trött på lågvattenmärken duckar fast personen föredrar mognare diskussioner.

Just den här diskussionen i den här tråden är avslutad. Men du kan vara lugn, jag försvinner inte ifrån det här forumet bara för att du kör med dina makttekniker.

Citat:
Det finns ingen logisk motsättning. Om det finns en logisk motsättning så presenterar du ett argument som slår fast det. Du tolkar in egna saker i saker som du läser. Om du inte tolkar in egna saker och det jag har sagt är så oerhört motsägelsefullt, då är det väl bara att presentera ett argument och citera mig vad det är som krockar med varandra så kommer jag bemöta det.

Men sitt inte och gör som Ipsi gör - hitta på, för att du själv inte läser noggrant.

Merapi har sagt att jag kommer/skulle bli dumpad om jag vill att en kvinna ska sköta hushållsysslorna. Detta stämmer givetvis inte. Det finns kvinnor som är villiga att axla den rollen men det förutsätter att mannen kompenserar på andra sätt:

Jag har ingen aning om vad du svamlar om. Jag svarade och ställde följdfrågor på detta idiotiska resonemanget och ingenting annat:

Citat:
"Jag kommer aldrig göra hushållssysslorna i någon hög utsträckning under några omständigheter om jag är i ett förhållande. Inte en chans.

Jag bidrar med så mycket annat - kompetens, beskydd, resurser etc. Det är inte mitt jobb att göra någon annans jobb.

Det minsta en kvinna kan göra om hon åtnjuter en mans beskydd är att laga mat utan att han ber om det på kvällarna. Annars får väl män dra in sitt beskydd. Du vet, det ska ju vara millimeter jämlikt, eller hur? Det är ju det ni feminister pratar om hela tiden så låt oss löpa hela linan ut.

Statistikerna har även beskrivit vissa statistiska koncept på ett felaktigt sätt i den SCB rapport som du tidigare har länkat till (du vet den som handlar om genomsnittstid spenderat för könen på olika hushållssysslor). Jag läste den.

Nej, en man som bidrar mer på andra sätt kan ställa motkrav. Eller är tanken att mannen ska bidra mer till hushållskassan, sköta lika stor del av hushållsysslorna och samtidigt ska kvinnan åtnjuta mannens beskydd? Det är ju inte jämlikt. Då bidrar ju mannen med mkt mer värde än vad kvinnan gör.

Du vill radera ut polariteten. Det är vad det handlar om."

Du är som en liten orm som försöker slingra dig undan...

Och sen för andra gången, många ord och uttryck har mer än en betydelse och användningsområde.....
Citera
2025-07-29, 19:39
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Dynga.

Om kvinnor kan göra revolt mot patriarkatet varför skulle då inte män kunna göra revolt mot feminismen?

Att kvinnor ens skulle göra revolt i någon betydande skala är förresten ett löjeväckande påstående. Kvinnor har en tendens att anpassa sig efter rådande normer och foga in sig i ledet. Och skulle de inte göra det så kan män när de vill se till att de gör det. Se bara på den muslimska världen. Kvinnor har absolut ingenting att sätta emot män.

Just nu i väst har männen bestämt att kvinnor ska vara fria och ha samma rättigheter osv, men sådana samhällen har aldrig fungerat i längden så det lär det inte göra nu heller. Förr eller senare kommer det förändras. Är det något som inte har en framtid så är det feministiska samhällen.

Man kan också fråga sig på vilket sätt kvinnor tar hand om barn "gratis", när de för "besväret" belönas med mat och tak över huvudet, av en hårt arbetande man.

Fast de flesta män är ju inte riktigt så hatiska som du. Tvärtom, de vill att deras döttrar, systrar osv ska ha lika friheter, rättigheter och möjligheter.

Jag vet, du tycker de är "simpar".....

Och måste än en gång påminna dig om vilken jävla idiot du är som tycker att valfritt arabiskt muslimskt land fungerar bättre än de nordiska.
Citera
2025-07-29, 19:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag har ingen aning om vad du svamlar om. Jag svarade och ställde följdfrågor på detta idiotiska resonemanget och ingenting annat:

Du är som en liten orm som försöker slingra dig undan...

Och sen för andra gången, många ord och uttryck har mer än en betydelse och användningsområde.....

OK, så du klarar inte av att peka ut vad det är ifrån mina två inlägg som är så pass förvirrande för dig eller motsägelsefullt? Du behöver inte citera hela mitt inlägg. Citera det som du anser krockar med varandra så diskuterar jag gärna det. Kan du inte hitta något så kan vi avfärda det du skrev tidigare.

Hur kan jag vara slingrig när jag uppmanar dig att presentera ditt resonemang? Det är du som slingrar dig.

Jaha, och? Du frågade mig om vad jag anser om något. Då använder jag givetvis min tolkning av ett visst ord. Varför skulle någon annans tolkning av ett visst ord ha företräde framför min egna tolkning av ett visst ord ?

Tänk till innan du skriver.

Du har svårt att hantera mig märker jag.
Citera
2025-07-30, 08:45
Medlem
Citat:
Dynga.

Och vad exakt skulle män revoltera mot?
"Förtrycket" av att de inte längre får äga, kontrollera och förtrycka kvinnor?
Vad ska stå på de där männens plakater i demonstrationstågen? hmm?
Citera
2025-07-30, 12:42
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
OK, så du klarar inte av att peka ut vad det är ifrån mina två inlägg som är så pass förvirrande för dig eller motsägelsefullt? Du behöver inte citera hela mitt inlägg. Citera det som du anser krockar med varandra så diskuterar jag gärna det. Kan du inte hitta något så kan vi avfärda det du skrev tidigare.

Hur kan jag vara slingrig när jag uppmanar dig att presentera ditt resonemang? Det är du som slingrar dig.

Jaha, och? Du frågade mig om vad jag anser om något. Då använder jag givetvis min tolkning av ett visst ord. Varför skulle någon annans tolkning av ett visst ord ha företräde framför min egna tolkning av ett visst ord ?

Tänk till innan du skriver.

Du har svårt att hantera mig märker jag.

Som sagt, jag kommer inte att diskutera dina personangrepp.
Citera
2025-07-30, 12:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Som sagt, jag kommer inte att diskutera dina personangrepp.

Det är du som kör med personangrepp. Att kalla någon för barnslig som kallar en för autistisk helt obefogat är inte särskilt ''hårt''. Det är något du får ta.

Du påminner om de barn som börjar puckla på andra barn helt oprovocerat och som sedan blir förvånade när de barnen som blir angripna slår tillbaka.

Man kan undra vem det är som har svårt för sociala koder egentligen? Men nu har du lovat att inte kalla mig för autistisk igen så det hoppas jag att du står fast vid.

Adjö.
Citera
2025-07-30, 18:56
Medlem
HenrydVIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och vad exakt skulle män revoltera mot?
"Förtrycket" av att de inte längre får äga, kontrollera och förtrycka kvinnor?
Vad ska stå på de där männens plakater i demonstrationstågen? hmm?

Åh, det är så skönt att kunna skriva historien baklänges. Låt oss titta på vad män faktiskt gjort genom historien:
  • Jobbat ihjäl sig i gruvor, skogar och krig.
  • Försörjt familjer de knappt hann se.
  • Släpat sten ur åkrar medan ryggen bröts ned.
  • Byggt hus, vägar, brunnar, fält – med bara händer.
  • Dött för kvinnor, barn och land

Men visst, visst – det var säkert bara en "kontrollmekanism".

Och medan kvinnorna uppfostrade barn, skötte hem, sjukdom, tvätt, mjölkning, åldringar och småttingar – tillsammans med maken – kallar ni det för “förtryck”.

Som om historien var en cocktailklubb där män satt med krona och spira och sade:

“Älskling, föd ett barn till medan jag ligger på divanen och röker en cigarr.”

Nej. De flesta människor i historien var pigor och drängar, inte baroner och baronessor.

Och just det – drängen var ofta tvungen att lyda bondhustrun, eftersom hon höll ordning i hushållet, förvaltade gården och var hård som stål.

Makten låg inte alltid i könet – den låg i ansvarsfördelning, samarbete och ömsesidig kamp för överlevnad.

Så vad skulle män revoltera mot?

Mot att allt detta, hela detta tusentals år långa gemensamma slit nu avfärdas som “förtryck”.
Mot att de blivit historiens skurkar – trots att de i tystnad bar upp samhället tillsammans med kvinnorna.

Men visst. Fortsätt berätta sagan om "förtryckarkön" så den passar dagens offerlogik.

Det är enklare än att öppna en historiebok.
Citera
2025-07-30, 18:59
Medlem
HenrydVIIIs avatar
Citat:
Dynga.

Oj, tack för den känslostarka harangen! Låt mig se om jag hänger med:

– Män är onda.
– Kvinnor är goda.
– Barn är en börda.
– Familjen är ett fängelse.
– Alla som inte dyrkar vänsterliberal feminism är ultrahögerextrema nazister.
– Och den största katastrofen vi har att frukta är... att någon i Europa skulle få för sig att vilja ha barn och bygga ett hem.

Har jag förstått feminismen korrekt?

1. Barnafödandet? Nej, det har absolut inget med feminism att göra!
Nej, nej, klart inte. Det är bara en kosmisk slump att fertiliteten rasar så fort ett samhälle omfamnar idén att barn är ett hot mot kvinnans självförverkligande, att mammor är svikare av systerskapet och att män i princip är spermabanker med våldstendenser. Slump! Helt orelaterat!

2. Kvinnor har aldrig någonsin haft det svårt – förrän feminismen sa det
Att kvinnor historiskt bar upp hela generationer, skötte barn, åldringar, hushåll och gemenskap medan män bröt ryggarna i gruvor, dog i skyttegravar eller svalt ihjäl i slåttern – nja, det räknas inte. För ingen kvinna hade Gucci-väska, egen lön och podd om sitt inre barn – så allt innan 1970 var ju patriarkal terror.

3. Att föda barn är förtryck – men att skita i dem är frigörelse?
Feminismen har på ett mästerligt sätt lyckats formulera att moderskap är ett förtryck – men att pappor som drar är bevis på att män är skit. Fascinerande logik: kvinnor är förslavade av att ta hand om barn, män är svin för att inte göra det. Win-win! Med det resonemanget vill ingen ha barn. Mission accomplished.

4. Frihet definieras som: “Alla måste tycka som jag”
Om någon tycker annorlunda, exempelvis att barn är en välsignelse, att familjen ger mening, eller att det kanske vore bra om män och kvinnor tog gemensamt ansvar, då är det ett hot mot "friheten". För det är ju så frihet fungerar idag: du är fri att tycka precis som jag, annars är du fascist.

5. Barn är en välsignelse. En glädje. En förlängning av mänskligheten.
Men tyvärr kommer de med en liten hake: de måste födas. Och det – ve och fasa – kräver kvinnor.
Sorgligt nog har ingen lyckats ersätta livmodern än. Men vem vet – män har ju trots allt uppfunnit allt och även detta:
– diskmaskinen
– tvättmaskinen
– barnvagnen
– preventivmedlet
– epiduralen
– och mikron
...för att underlätta livet för just kvinnor. Kanske är det dags att de också uppfinner en teknisk livmoder, så vi äntligen kan befria kvinnan från den sista biologiska kvarlevan av mänsklighetens fortlevnad.
Då kan vi skaffa barn, utan att någon behöver "förtryckas" av att bära dem.

6. Samhällsbygge? Nej tack – vi vill ha självförverkligade individer med noll framtid
Du säger att människor inte vill ha barn! Men varför? Kanske för att vi byggt en kultur där individen är allt, familjen inget, där plikt är förlegat, och där varje ny människa är ett hot mot klimatet.
Vilket ironiskt nog innebär att patriarkala samhällen tar över världen.

Vet du vad som verkligen är gammaldags?
En ideologi som tror att kvinnor är hjälplösa offer, att män är livsfarliga, och att barn är en form av biologiskt sabotage.

Vet du vad som vore progressivt?
Att sluta förakta det som byggt samhällen: samarbete mellan könen, kärlek, familj, barn, ansvar, lojalitet och, ja faktiskt ett meningsfullt liv bortom “jag, mig, mitt”.
Citera
2025-07-30, 19:35
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrydVIII
Oj, tack för den känslostarka harangen! Låt mig se om jag hänger med:

– Män är onda.
– Kvinnor är goda.
– Barn är en börda.
– Familjen är ett fängelse.
– Alla som inte dyrkar vänsterliberal feminism är ultrahögerextrema nazister.
– Och den största katastrofen vi har att frukta är... att någon i Europa skulle få för sig att vilja ha barn och bygga ett hem.

Har jag förstått feminismen korrekt?

1. Barnafödandet? Nej, det har absolut inget med feminism att göra!
Nej, nej, klart inte. Det är bara en kosmisk slump att fertiliteten rasar så fort ett samhälle omfamnar idén att barn är ett hot mot kvinnans självförverkligande, att mammor är svikare av systerskapet och att män i princip är spermabanker med våldstendenser. Slump! Helt orelaterat!

2. Kvinnor har aldrig någonsin haft det svårt – förrän feminismen sa det
Att kvinnor historiskt bar upp hela generationer, skötte barn, åldringar, hushåll och gemenskap medan män bröt ryggarna i gruvor, dog i skyttegravar eller svalt ihjäl i slåttern – nja, det räknas inte. För ingen kvinna hade Gucci-väska, egen lön och podd om sitt inre barn – så allt innan 1970 var ju patriarkal terror.

3. Att föda barn är förtryck – men att skita i dem är frigörelse?
Feminismen har på ett mästerligt sätt lyckats formulera att moderskap är ett förtryck – men att pappor som drar är bevis på att män är skit. Fascinerande logik: kvinnor är förslavade av att ta hand om barn, män är svin för att inte göra det. Win-win! Med det resonemanget vill ingen ha barn. Mission accomplished.

4. Frihet definieras som: “Alla måste tycka som jag”
Om någon tycker annorlunda, exempelvis att barn är en välsignelse, att familjen ger mening, eller att det kanske vore bra om män och kvinnor tog gemensamt ansvar, då är det ett hot mot "friheten". För det är ju så frihet fungerar idag: du är fri att tycka precis som jag, annars är du fascist.

5. Barn är en välsignelse. En glädje. En förlängning av mänskligheten.
Men tyvärr kommer de med en liten hake: de måste födas. Och det – ve och fasa – kräver kvinnor.
Sorgligt nog har ingen lyckats ersätta livmodern än. Men vem vet – män har ju trots allt uppfunnit allt och även detta:
– diskmaskinen
– tvättmaskinen
– barnvagnen
– preventivmedlet
– epiduralen
– och mikron
...för att underlätta livet för just kvinnor. Kanske är det dags att de också uppfinner en teknisk livmoder, så vi äntligen kan befria kvinnan från den sista biologiska kvarlevan av mänsklighetens fortlevnad.
Då kan vi skaffa barn, utan att någon behöver "förtryckas" av att bära dem.

6. Samhällsbygge? Nej tack – vi vill ha självförverkligade individer med noll framtid
Du säger att människor inte vill ha barn! Men varför? Kanske för att vi byggt en kultur där individen är allt, familjen inget, där plikt är förlegat, och där varje ny människa är ett hot mot klimatet.
Vilket ironiskt nog innebär att patriarkala samhällen tar över världen.

Vet du vad som verkligen är gammaldags?
En ideologi som tror att kvinnor är hjälplösa offer, att män är livsfarliga, och att barn är en form av biologiskt sabotage.

Vet du vad som vore progressivt?
Att sluta förakta det som byggt samhällen: samarbete mellan könen, kärlek, familj, barn, ansvar, lojalitet och, ja faktiskt ett meningsfullt liv bortom “jag, mig, mitt”.

Fast födelsetalen går ner i nästan alla länder, även i patriarkala länder.

Här ovan beskriver du i stort sett hur en alltmer urspårad kapitalism har format och påverkat världens samhällen.

'Vi' har gått från samarbete och solidaritet till individualism, narcissism och exploatering. Sen det här med att romantisera dåtiden då människor, både kvinnor och män, jobbade 11-14 timmar per dag 6-7 dagar per vecka för svältlöner och gjorde vad som krävdes för att överleva är väl egentligen rätt korkat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in