Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Rumänien möjligen, men Tjeckien och Slovenien har bnp per capita runt snittet för EU.
Det finns ingen jämförelse mellan USA och Indien. Vet inte ens vad du försöker argumentera för, är inte säker
på att du vet det heller.
USA har antagligen högre nativitet pga mer religiositet samt bättre ekonomisk utveckling än Europa. I kuststaterna är fertilitetsnivåerna nere på svensk nivå, men i mellanvästern är den betydligt högre.
I fattigare sydstaterna är den lägre än rika konservativa stater som Utah, Texas och South Dakota vilket indikerar att god ekonomi får folk att ha fler barn.
Jo två länder med enorma ekonomiska gap mellan olika grupper i samhället.
"America had 37 million people defined as living in poverty in 2023; this is 11 percent of population."
[...]
"Although the US is a relatively wealthy country by international standards,[5] it has a persistently high poverty rate compared to other developed countries"
https://en.wikipedia.org/wiki/Povert..._United_States
"80 million people out of 1.2 billion Indians, roughly equal to 6.7% of India's population, lived below the poverty line of $1.25."
https://en.wikipedia.org/wiki/Poverty_in_India
Och det jag argumenterade för är att det verkar som fattigdom korrelerar med högre nativitet.
och det kanske kan ligga bakom USAs något högre siffror än Sveriges...
Men, jag har inte kollat upp vad forskare säger i detta, bara jag som tycker det ser ut stämma om man tittar på nativitetstablelerna....de mest fattiga länderna kommer högst och de rikaste längre ner...
Men visst, religion, kultur, samhällsnormer etc etc spelar garanterat stor roll också.
Som sagt massa faktorer bakom fertilitetsnivåer, så egentligen tämligen meningslöst sitta och jämföra olika länder hit och dit...Polen ex är mer religiöst än Sverige men har lägre fertilitet.
Och lägst fertilitet av alla har ju vatikanstaten....som högst troligt är den mest religiösa fläcken på den europeiska kartan
Krävs helt enkelt forskare för att reda ut detta.