2025-05-01, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icebitte
Lägger dom en handpenning så får dom köpa! Handpenning betalar jag aldrig tillbaks.

Dom swishar något de kallar "handpenning" men de har själva hittat på hur mycket det ska vara. Jag tänker inte sitta och hålla på en pryl i månader för 300 spänn i egenpåhittad handpenning.
Citera
2025-05-01, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Tyvärr är det inte bar Swish. Utan det är lite som pengar transaktioner görs.

Swish gör ju bara ett telefonummer kopplat till ett konto. Och det gör dina konto lättare att föra över.

Men tekniskt sett så har du personkonton fall du tex har Nordea tex och folk kan bara föra över pengar till dig.

När det kommer till Swish så finns det fall där folk som varit snälla hamnar i misstanke eller till och med dömda för penningtvätt.

En annan sak som är riktigt kasst med dessa fallen är att Swish är så kopplat till bankerna är att blir du avstängd så blir du svartlistad för alla svenska banker.

Det är väl okej men det drar med sig andra grejer som du kan inte ha BankID tex.

Det bästa man kan göra är att man har ingen skyldighet och skicka tillbaka pengarna som är överförda. Dock kan man ju anmäla det till sin bank att något är fel.

Och skulle du få pengar som ska skickas tillbaka se då till att skicka det tillbaka vart dom kom ifrån.

Jo, jag vet att man kan föra över pengar till ett bankkonto också, men då måste man veta vilket bankkontonummer det är, och det är MYCKET svårare att få tag på en ett telefonnummer.

Om någon som har skyddad identitet skickar pengar med swish kan du inte se varifrån pengarna kommer, så du kan inte skicka tillbaka till samma nummer ens om du skulle vilja.
Citera
2025-05-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kc67
det kan jag. Ica banken

Var i swishappen ställer du in det? Eller gör du det i bankappen?
Citera
2025-05-01, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Absolut inte. Det kan bli frågor från banken, absolut, men inget som kommer leda till ett åtal. I ett extremt scenario kan banken stänga ned kontot med hänvisning till compliance policy i AML. Men det är inget som sker slentrianmässigt.

Jag vill helst inte ens riskera något av det där, även om det inte sker slentrianmässigt och även om det "bara" är att banken stänger mitt konto. Det är väldigt bökigt om det händer.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Precis. En handpenning utgör en ställd säkerhet för ren accept. I huvudregel återgår den inte. Den kan återgå om personen som begick rättshandlingen inte var behörig, eller om köpet i övrigt kan ogiltigförklaras. I undantagsfall kan man villkora att handpenningen återgår, exempelvis "fel upptäcks på varan och anmäls till säljaren inom X dagar" eller liknande. Men det är som sagt bara om man avtalat om det.

Jo, men det där med handpenning var bara ett exempel. Fan vet om man ens kan kalla det "handpenning" om någon skickar mig pengar jag inte bett om, för en vara som jag inte accepterar handpenning på.
Citera
2025-05-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Handpenning betalas inte tillbaka om man ångrar sig, hela syftet med handpenning är ju att att tinga varan för att man är helt säker på att man ska ha den, och skydda säljaren från att folk drar sig ur efter att denna meddelat andra intresserade att varan är "såld".

Vissa undantag kan ske, och ofta då av ren vänlighet från säljaren, tex om nåt oförutsett typ sjukdom/skada händer (om nåt inte är allvarligt fel med varan) med det är huvudregeln.

Vi ska inte låta tråden börja handla om handpenning och vad man har det till, det var bara ett exempel på när man kan få pengar via swish som man inte bett om. I det här fallet var det någon blocketköpare som helt utan att fråga mig, drog iväg en swish på ett belopp han själv hade hittat på, och tyckte att han hade lagt handpenning och därmed tingat varan. Det vill jag inte vara med om. Den inkommande swishen hade jag velat stoppa direkt.
Citera
2025-05-01, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Om du blockar ett nummer så kan den personen inte swisha dig.

Det känner jag till. Om du läser trådstarten ser du att jag skrivit det där.

Jag vill ha en funktion som gör att det inte går att swisha mig alls, om jag inte godkänner det. Om någon försöker skicka pengar till mig och jag avböjer, så ska swishen inte gå igenom.

Man kan nämligen inte blocka ett nummer om man inte redan fått en överföring från just det numret.
Citera
2025-05-01, 15:06
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Med tanke på hur noga bankerna är med överföringar mellan privatpersoner, och framförallt swish, så är det jäkligt konstigt att det inte går att blockera inkommande swish generellt.

Jag vill inte ta emot pengar från utan att faktiskt godkänna det. Jag vill ha en funktion i swish som gör att när någon försöker skicka pengar till mig, så måste jag manuellt godkänna överföringen innan den görs.

Det enda man kan göra är att blockera en enskild avsändare som redan skickat pengar vid minst ett tillfälle. (Då går man in på den överföringen och väljer "blockera avsändare"). Om pengarna kommer från någon med skyddade personuppgifter vet jag inte om det ens går att vidta den åtgärden.

Men varför har de inte ett generell blockering där jag får välja om jag vill ta emot pengar eller inte? Och samtidigt att jag i förväg kan välja att i förväg godkänna vissa avsändare som jag vet att jag alltid vill kunna ta emot överföringar från utan att godkänna manuellt.

bra idé! hör av dig till swish med förslaget:

support@getswish.se
Citera
2025-05-01, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
bra idé! hör av dig till swish med förslaget:

support@getswish.se

Tack för tipset. Jag har skickat mail dit med det här förslaget.
Citera
2025-05-01, 15:13
Medlem
buisnismannens avatar
Citat:
Det känner jag till. Om du läser trådstarten ser du att jag skrivit det där.

Jag vill ha en funktion som gör att det inte går att swisha mig alls, om jag inte godkänner det. Om någon försöker skicka pengar till mig och jag avböjer, så ska swishen inte gå igenom.

Man kan nämligen inte blocka ett nummer om man inte redan fått en överföring från just det numret.

På Handelsbanken kan du välja just detta. Edit e Det går inte mer.

Är det för att man kan se vem som äger nr du vill det ska inte ska gå swisha dig? Isåfall om du behöver den säkerheten så skaffa Swish på ett kontantkort. Svårare än så är det inte. Jag har aldrig haft Swish eller annat knutet till mitt riktiga nr.
Senast redigerad av buisnismannen 2025-05-01 kl. 15:15.
Citera
2025-05-01, 15:14
Medlem
Citat:
På Handelsbanken kan du välja just detta.

Fascinerande! Jag har inte förstått att det är olika inställningar hos olika banker. Jag måste nog kontakta min egen bank och se vad de säger.
Citera
2025-05-01, 15:16
Medlem
buisnismannens avatar
Citat:
Fascinerande! Jag har inte förstått att det är olika inställningar hos olika banker. Jag måste nog kontakta min egen bank och se vad de säger.

Det var borttaget för privatpersoner nu…

Vilken bank har du om du vill säga så kollar jag direkt om funktionen finns där.
Citera
2025-05-01, 15:21
Medlem
buisnismannens avatar
Citat:
Det var borttaget för privatpersoner nu…

Vilken bank har du om du vill säga så kollar jag direkt om funktionen finns där.

Citat:

Gå in på digitala tjänster i din internet bank sen tryck på Swish så ska det gå välja där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in