• 1
  • 2
2025-05-01, 09:26
Medlem
Med tanke på hur noga bankerna är med överföringar mellan privatpersoner, och framförallt swish, så är det jäkligt konstigt att det inte går att blockera inkommande swish generellt.

Jag vill inte ta emot pengar från utan att faktiskt godkänna det. Jag vill ha en funktion i swish som gör att när någon försöker skicka pengar till mig, så måste jag manuellt godkänna överföringen innan den görs.

Det enda man kan göra är att blockera en enskild avsändare som redan skickat pengar vid minst ett tillfälle. (Då går man in på den överföringen och väljer "blockera avsändare"). Om pengarna kommer från någon med skyddade personuppgifter vet jag inte om det ens går att vidta den åtgärden.

Men varför har de inte ett generell blockering där jag får välja om jag vill ta emot pengar eller inte? Och samtidigt att jag i förväg kan välja att i förväg godkänna vissa avsändare som jag vet att jag alltid vill kunna ta emot överföringar från utan att godkänna manuellt.
Citera
2025-05-01, 09:30
Om det är viktigt för dig att bara folk du godkänt kan swisha så kan du ha ett separat nummer för swishen, som du inte ringer med
Citera
2025-05-01, 09:34
Medlem
67arigGubbes avatar
Hur kan detta vara ett problem? Knappast som att det är vanligt att man bara får in massa swish..
Citera
2025-05-01, 09:38
Medlem
bolllers avatar
Håller faktiskt med TS här. Man kan ju (även om det är väldigt långsökt) råka ut för någon som överför en stor summa svarta pengar och då kan man ju som kontoinnehavare behöva stå till svars för det sen.
Citera
2025-05-01, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth-Salander
Om det är viktigt för dig att bara folk du godkänt kan swisha så kan du ha ett separat nummer för swishen, som du inte ringer med

Ja, det låter faktiskt som en slug idé... men lite bökigt.
Citera
2025-05-01, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Hur kan detta vara ett problem? Knappast som att det är vanligt att man bara får in massa swish..

Folk som vill lägga handpenning på grejer på blocket eller marketplace har en jäkla tendens att skicka pengar man inte vill ha, och som de ofta vill få tillbaka när de ångrar sig, vilket sker hela tiden.
Citera
2025-05-01, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolller
Håller faktiskt med TS här. Man kan ju (även om det är väldigt långsökt) råka ut för någon som överför en stor summa svarta pengar och då kan man ju som kontoinnehavare behöva stå till svars för det sen.

Exakt.

Nu är det i och för sig förmodligen svårt att råka illa ut bara genom att få in pengar. Om jag förstått det rätt, är det när de snabbt skickas vidare som det börjar ringa varningsklockor hos bankerna.

Men det spelar egentligen ingen roll, man vill inte ens vara med om det första steget eftersom det innebär att man måste ringa banker, och kanske bli utsatt för press av obehagliga individer som vill att man gör saker som man inte har lust med, t.ex. att skicka pengarna vidare till andra telefonnummer än det de kom ifrån.
Citera
2025-05-01, 11:29
Medlem
Tyvärr är det inte bar Swish. Utan det är lite som pengar transaktioner görs.

Swish gör ju bara ett telefonummer kopplat till ett konto. Och det gör dina konto lättare att föra över.

Men tekniskt sett så har du personkonton fall du tex har Nordea tex och folk kan bara föra över pengar till dig.

När det kommer till Swish så finns det fall där folk som varit snälla hamnar i misstanke eller till och med dömda för penningtvätt.

En annan sak som är riktigt kasst med dessa fallen är att Swish är så kopplat till bankerna är att blir du avstängd så blir du svartlistad för alla svenska banker.

Det är väl okej men det drar med sig andra grejer som du kan inte ha BankID tex.

Det bästa man kan göra är att man har ingen skyldighet och skicka tillbaka pengarna som är överförda. Dock kan man ju anmäla det till sin bank att något är fel.

Och skulle du få pengar som ska skickas tillbaka se då till att skicka det tillbaka vart dom kom ifrån.
Citera
2025-05-01, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Folk som vill lägga handpenning på grejer på blocket eller marketplace har en jäkla tendens att skicka pengar man inte vill ha, och som de ofta vill få tillbaka när de ångrar sig, vilket sker hela tiden.
Lägger dom en handpenning så får dom köpa! Handpenning betalar jag aldrig tillbaks.
Citera
2025-05-01, 12:39
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolller
Absolut inte. Det kan bli frågor från banken, absolut, men inget som kommer leda till ett åtal. I ett extremt scenario kan banken stänga ned kontot med hänvisning till compliance policy i AML. Men det är inget som sker slentrianmässigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Icebitte
Lägger dom en handpenning så får dom köpa! Handpenning betalar jag aldrig tillbaks.
Precis. En handpenning utgör en ställd säkerhet för ren accept. I huvudregel återgår den inte. Den kan återgå om personen som begick rättshandlingen inte var behörig, eller om köpet i övrigt kan ogiltigförklaras. I undantagsfall kan man villkora att handpenningen återgår, exempelvis "fel upptäcks på varan och anmäls till säljaren inom X dagar" eller liknande. Men det är som sagt bara om man avtalat om det.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-05-01 kl. 12:43.
Citera
2025-05-01, 12:57
Avstängd
buisnismannens avatar
Om du blockar ett nummer så kan den personen inte swisha dig.
Citera
2025-05-01, 13:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart

Handpenning betalas inte tillbaka om man ångrar sig, hela syftet med handpenning är ju att att tinga varan för att man är helt säker på att man ska ha den, och skydda säljaren från att folk drar sig ur efter att denna meddelat andra intresserade att varan är "såld".

Vissa undantag kan ske, och ofta då av ren vänlighet från säljaren, tex om nåt oförutsett typ sjukdom/skada händer (om nåt inte är allvarligt fel med varan) med det är huvudregeln.
Senast redigerad av Sereena 2025-05-01 kl. 13:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in