• 1
  • 2
2025-05-01, 00:08
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Hej hopp!

Jag bor i en, efter mitt tycke, jättefin lägenhet med fin omgivning. Men jag stör mig enormt på att det ligger en stor och ful stenbumling precis utanför mitt fina fönster som stör utsikten fullständigt! Dessutom så kommer det en massa ouppfostrade barn från den lokala skolan som har ofog för sig bakom eller framför stenbumlingen! Så himla irriterande alltså!!!

Så; har jag rätt att flytta på stenbumlingen? Det borde väl ingå i allemansrätten att få flytta på en ful jäkla sten som stör utsikten, förminskar värdet på lägenheterna och möjliggör ofog för ouppfostrade snorungar!

Kattkram!
//FCR
Citera
2025-05-01, 00:11
Enligt Jordabalken § har var man rätt att flytta sten. Så till och med någon som inte ens bor där har rätt att flytta den.
Citera
2025-05-01, 00:24
Medlem
om inte annat är det lättare att be om förlåtelse än tillstånd.

Helt ärligt skulle det göra mig förvånad om din gyresvärd ens bryr sig om stenen...
Citera
2025-05-01, 01:05
Medlem
Kanastras avatar
Gräv en djup grop bredvid stenen så att stenen själv ramlar däri och försvinner. Då har du blivit av med den, men egentligen inte flyttat den.

Jag har själv flyttat stenblock på min mark med hjälp av spett och hävstångsprincipen. Även ganska små stenar är enormt tunga.
Citera
2025-05-01, 01:35
Medlem
Nej,du får eg inte flytta på stenen. Jag skojar inte.
Citera
2025-05-01, 02:00
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Enligt Jordabalken § har var man rätt att flytta sten. Så till och med någon som inte ens bor där har rätt att flytta den.
Jag orkar inte kolla lagtext nu, men en upphittad järnmeteorit processas nu i rättsväsendet.
https://www.lrf.se/nyheter/ingar-plo...f-s-medlemmar/
Jag antar att LFR är ganska partiska i det här ärendet, men det går säkert att leta upp tidigare domslut med hjälp av artikeln.
Citera
2025-05-01, 08:25
Är du säker på att det är offentlig mark och inte privat, t.ex. en privat hyresvärds?
Citera
2025-05-01, 09:17
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Juridik
/Moderator
Citera
2025-05-01, 09:34
Medlem
StigEngstroms avatar
Har kollat på detta förut och vad jag minns är det inte tillåtet att ta eller flytta större stenar, åtminstone från naturen.
Med det sagt, vem bryr sig sålänge den inte har något syfte, påkörningsskydd osv.
Flytta den du när det är så lite folk som möjligt.
Jag tog en vacker stenbumling från närliggande skog till tomten.
Det var ingen granne som ringde polisen och har inte Hasse Aro nämnt det på efterlyst tills nu så har jag nog klarat mig och kan göra anspråk på den som min.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-05-01 kl. 09:37.
Citera
2025-05-01, 10:06
Medlem
Låter ju inte som det är något i storlek som du bär iväg själv. Ska du börja med spränga eller beställa lyft/transport blir det ju inte lika diskret och mer officiellt och är nog inte tillåtet
Citera
2025-05-01, 10:41
Medlem
Zoologens avatar
Är det en så stor sten som jag tolkar dig? Om skolbarnen leker vid den bör den vara rejäl.

Finn dig du i att du förmodligen har ett minne från inlandsisen utanför ditt fönster.

Förresten tycker kanske du inte om den, men andra kan älska denna vackra sten. Skönhet ligger i betraktarens öga.
Senast redigerad av Zoologen 2025-05-01 kl. 10:43.
Citera
2025-05-01, 10:47
Medlem
199702042s avatar
Måste ansöka om dispens från länsstyrelsen om den legat i mer än 1 år eller något sånt, biotopskydd. Massa insekter som bor där. Så gräver du upp en sten på din tomt och den ligger där ett tag så får du egentligen inte flytta den. Kanske gäller bumlingar och inte mindre stenar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in