2025-04-30, 16:39
Medlem
Jag håller på att fylla i NE bilagan till deklarationen och har en fråga om skulder. Jag har gjort min egen balans- och resultaträkning och fört min egen bokföring. Trots det är jag ändå lite osäker kring hur jag ska fylla i vissa rutor eller framför allt när det kommer till skulder. Jag har efterhand som jag fått in pengar bokfört uttag (konto 2013) för jag har inget företagskonto utan använder mitt privata konto. Om jag har haft någon kostnad så har jag bokfört det som egna utlägg (konto 2018) och så vad jag köpt. Betyder det att företaget har en "skuld till mig" och ska jag i så fall i NE bilagan fylla i den summan under skulder trots att det inte är någon riktig skuld utan bara skrivet så för att bokföringen ska bli rätt. Någon som har erfarenhet av det här? Och under eget kapital ska jag skriva 0kr för jag har ju plockat ut allt eller blir det minus eftersom det finns den här "skulden"?
Citera
2025-04-30, 18:18
Medlem
Eget kapital är en skuld, men du räknar inte med det som en skuld på NE-bilagan. Något förenklat:

Eget kapital = skuld till ägaren (dig själv)
Skulder = alla andra skulder

När du gör ett eget uttag så minskar du det egna kapitalet. När du gör en egen insättning så ökar du det egna kapitalet.

Har du inget bankkonto för bolaget, och inte heller några övriga tillgångar eller skulder så blir eget kapital noll, det stämmer.
Citera
2025-04-30, 18:42
Medlem
Okej tack. Bra då vet jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här